Servotwin firmy Bosch umożliwia realizację funkcji wspomagania kierowcy
Układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem zyskuje na popularności. Jako niezbędny element systemów wspomagania kierowcy, takich jak utrzymanie pasów ruchu czy pomoc w parkowaniu, jest to coraz częściej standardowe wyposażenie dzisiejszych samochodów.
Bosch, dysponując pełną wiedzą w zakresie układów kierowniczych do samochodów osobowych, transferuje ją na pojazdy użytkowe i autobusy.
Bezpieczniejsze i bardziej komfortowe
Servotwin firmy Bosch jest pierwszą na świecie zintegrowaną przekładnią kierowniczą ze wspomaganiem elektrohydraulicznym do ciężkich pojazdów użytkowych i autobusów, która weszła do produkcji seryjnej. Przekładnia jest bardziej efektywna niż poprzednie układy kierownicze dzięki nakładaniu się momentu obrotowego (od wspomagania hydraulicznego i elektrycznego). Umożliwia również realizację funkcji wspomagania kierowcy, które sprawiają, że jazda autobusem jest bezpieczniejsza i łatwiejsza. Jedną z tych funkcji na bazie przekładni Servotwin jest asystent utrzymywania pasa ruchu, który ostrzega kierowcę, gdy tylko nieumyślnie wyjedzie z pasa. Jeśli kierowca nie zareaguje, system interweniuje, kierując autobus z powrotem na pas ruchu. Elektryczne wspomaganie kierownicy pomaga ponadto w czasie powolnej jazdy lub w korku, a także automatycznie utrzymuje odpowiedni dystans do poprzedzającego pojazdu. Kierowca monitoruje działanie systemu i może w każdej chwili przejąć kontrolę.
Inną sytuacją, gdy przekładnia Servotwin staje się dla kierowcy pomocna, jest nagły podmuch boczny, który może być niebezpieczny dla autobusu ze względu na jego wielkość. Układ kierowniczy kompensuje podmuchy wiatru i wprowadza korekty położenia kierownicy, uruchamiając silnik elektryczny. Jazda autobusem nigdy nie była tak bezpieczna i komfortowa.
Większa manewrowość autobusu
Bosch opracował nową koncepcję elektrohydraulicznego układu skręcania kół osi tylnej, dzięki czemu łatwiej jest manewrować ciężkimi pojazdami użytkowymi. Szczególnie przydatne jest to w autobusach z dużym rozstawem osi, ponieważ układ ten zmniejsza promień skrętu. Wzrost manewrowości sprawdza się szczególnie w ruchu miejskim. Ponadto układ skręcania kół poprawia stabilność pojazdu przy dużych prędkościach, a tym samym sprawia, że zmiana pasa ruchu na autostradzie staje się bezpieczniejsza i łatwiejsza. Działa to w następujący sposób: elektrohydrauliczny układ skręcania kół jest niezależnym układem typu power--on-demand (działającym zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem), działającym na oś poprzedzającą lub nadążną w dużych ciężarówkach i autobusach. To, co wyróżnia układ, to innowacyjne połączenie siłownika hydraulicznego i elektronicznego zespołu napędowego. Oznacza to, że skręcanie kół jest sterowane elektronicznie, napędzane elektrycznie i nie wymaga mechanicznego ani hydraulicznego połączenia między osią przednią i tylną. Dzięki funkcji power-on-demand energia jest wymagana tylko wtedy, gdy skręcanie jest faktycznie aktywne. Silnik elektryczny napędza pompę, która za pomocą siłownika głównego wytwarza ciśnienie hydrauliczne i przenosi go do tylnej osi. W porównaniu z konwencjonalnymi układami kierowniczymi rozwiązanie to zapewnia oszczędność 0,6 litra paliwa na 100 km.
Elektrohydrauliczny układ skręcania kół osi tylnej Bosch przystosowany jest zarówno do integracji w pojazdach na linii produkcyjnej, jak i w przypadku modernizacji poza fabryką. Wszystkie parametry geometryczne pojazdu, takie jak rozstaw kół i kąt skrętu, są programowane indywidualnie w sterowniku układu kierowniczego.
Komentarze (0)