Instalacje gazowe

ponad rok temu  14.09.2017, ~ Administrator   

Zasilanie silnika benzynowego LPG a emisja spalin

Auto testowe

Normy emisji spalin i ich znaczenie w nowoczesnych pojazdach są nie do przecenienia. Mając na uwadze ciągłe podwyższanie tych norm, warto poważnie zastanowić się nad rodzajem stosowanego paliwa. Powoli dochodzimy do bariery technologicznej, kiedy dalsze ograniczanie emisji spalin tak naprawdę przyniesie drastyczny spadek mocy generowanej przez pojazd.

Już dzisiaj stosowane rozwiązania, takie jak filtr cząstek stałych, są tak naprawdę substytutami pozwalającymi sztucznie uzyskiwać korzystne rezultaty norm emisji spalin w warunkach laboratoryjnych, pogarszając je drastycznie podczas realnego korzystania z pojazdu np. jazdy w cyklu miejskim.
Dalsze zaostrzanie norm emisji spalin będzie wymuszać na konstruktorach projektowanie napędów mieszanych w postaci zespołów hybrydowych lub całkowitą zmianę podejścia do kwestii, jakie paliwo zasilające silnik zastosować. Gotowym rozwiązaniem jest wykorzystanie paliw na bazie węglowodorów, takich jak: propan (C3H8), propen (C3H6), butan (C4H10), buten (C4H8). Do testów nad tym rozwiązaniem, przeprowadzonych w siedzibie firmy AC S.A., wykorzystano pojazd marki Honda Jazz, rocznik 2006, silnik 1,4 (61 kW).
Testowe auto wyposażone zostało w kompletną instalację LPG marki STAG. Zminiaturyzowany mikroprocesorowy sterownik sekwencyjnego wtrysku gazu STAG-4 
Plus powstał na bazie sprawdzonego układu STAG-300 Plus. Zmodernizowany sterownik wyposażony jest w unowocześnione oprogramowanie z dodatkową mapą graficzną 3D, umożliwiającą precyzyjną regulację wtrysku gazu w zależności od prędkości obrotowej silnika. Urządzenie ma opcję dodatkowej ręcznej korekty parametrów pracy w zależności od temperatury wtryskiwanego gazu oraz możliwość podgrzewania wtryskiwaczy gazowych. Rozszerzenie oprogramowania sterownika o dodatkowe funkcje precyzyjnego dawkowania wtrysku gazu sprawia, że samochody z instalacją opartą na sterowniku STAG-4 Plus spełniają normy emisji spalin Euro 5. Testowe auto zostało wyposażone w następujące podzespoły instalacji LPG: reduktor STAG R02, urządzenia wtrysku gazu (listwa wtryskowa) STAG AC W03, elektroniczną jednostkę sterującą STAG-4 QBOX PLUS oraz inne homologowane elementy.
Analizę spalin przeprowadzono na wieloskładnikowym analizatorze spalin Gasbox firmy Unimetal, zgodnym z dyrektywą MID ISO 3930. Przeprowadzone badania wykazały, że emisja CO jest niższa w przypadku zasilania pojazdu gazem LPG w stosunku do silnika zasilanego benzyną bezołowiową. Wynik ten przemawia na korzyść układu zasilania LPG, ponieważ CO jest toksycznym składnikiem spalin i pożądane jest, aby jego zawartość była jak najmniejsza (wg norm do 0,3% objętości). Również w przypadku emisji HC pojazd zasilany gazem LPG wykazał mniejszą emisję na podwyższonych obrotach. Emisja HC podczas zasilania benzyną na zimnym silniku przekroczyła dopuszczalne normy (ppm vol.).

GALERIA ZDJĘĆ

Silnik wraz z instalacją testową
Tabela 1. Wyniki analizy spalin – benzyna 95
Tabela 2. Wyniki analizy spalin – LPG

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony