Warto wiedzieć

miesiąc temu  15.03.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Zatarty silnik 3,0 TDI V6. Remontować czy wymieniać? Poznaj wady i zalety oraz koszty obu rozwiązań

Czy to normalne, że kupiony na aukcji internetowej za 30 tysięcy złotych silnik CRT po przejechaniu 1,5 tysiąca kilometrów odmawia dalszej współpracy? Oczywiście nie, ale takie ryzyko zawsze występuje w przypadku zakupu i montażu silników używanych lub „po remoncie” z niepewnego źródła.

Tak było w przypadku samochodu, który ostatecznie trafił do mechaników z firmy VAG-EXPERT. Specjalizują się oni w naprawach i wymianie silników w samochodach grupy VAG. Słynnych jednostek V6 3,0 TDI trzeciej generacji o kodach: CRT, CZV, CZZ, z samochodów Audi: A4, A6, A7, A8, Q5, Q7, Q8 wyprodukowanych po 2014 roku wymieniają nawet kilka w tygodniu.

W tym artykule eksperci VAG-EXPERT dzielą się swoją wiedzą.

Skąd zatarcia silnika?

Może pojawić się nawet przy niewielkim przebiegu. Silnik może pracować normalnie niemal do ostatniej chwili. Zatarcie może dotyczyć wszystkich ruchomych, współpracujących ze sobą elementów silnika, jednak w silnikach 3,0 TDI zazwyczaj zaciera się wał korbowy.

Jeśli silnik pracuje prawidłowo, współpracujące w nim ruchome elementy są odpowiednio smarowane, np. pierścień tłokowy nie styka się bezpośrednio ze ścianką cylindra, wał korbowy nie styka się z panewką itd. – między tymi elementami znajduje się cieniutka warstwa filmu olejowego, która redukuje tarcie. Jeśli jednak warstewka ta zniknie i elementy te zetkną się ze sobą bez pośrednictwa środka smarnego, nawet minimalne, mikroskopijne nierówności sprawią, że gwałtownie wzrośnie tarcie, w wyniku którego większość energii mechanicznej (nawet 95 proc.) zamieni się w ciepło. Mówi się wtedy o tzw. tarciu suchym.

Jeśli już taki proces się rozpocznie, to zwykle błyskawicznie sam się pogłębia. Im bardziej nagrzewają się ocierające się o siebie elementy, tym bardziej rozszerzają się (w wyniku działania wysokiej temperatury), zwiększając siłę nacisku oraz wypierając resztki filmu olejowego.

Nawet jeżeli brak smarowania był chwilowy, po gwałtownym rozgrzaniu elementów olej może już sobie nie radzić ze zredukowaniem tarcia między nimi. W skrajnych przypadkach może się wytworzyć tyle ciepła, że silnik w końcu stanie, w wyniku stopienia się elementów układu korbowo-tłokowego w jedną bryłę.

No i pojawia się pytanie - remont czy wymiana?

Przywrócenie pojazdu do pełnej sprawności po takiej awarii to bardzo kosztowny proces, który obejmuje naprawę lub wymianę uszkodzonych i zużytych elementów silnika, a często także elementów osprzętu.

Niestety silniki CRT CZV CZZ bardzo często są tak zatarte, że nie opłaca się ich naprawiać. Pojawia się pokusa, by kupić tańszy silnik od nieznanego sprzedawcy z giełdy lub Internetu. Ale to zawsze ryzyko. Jak duże? Zobaczcie...

Wał korbowy z zatartego silnika V6 TDI zazwyczaj trzeba wymienić. Sam ten element kosztuje ponad 11 tysięcy, do tego panewki, tłoki z pierścieniami, pompa oleju, wszystkie uszczelki, simeringi, śruby: głowic, stopek wału i korbowodów oraz wszystkie elementy rozrządu (łańcuchy, napinacze i ślizgi) i wiele innych elementów, których zgodnie z instrukcjami nie można użyć ponownie. Już te części to wydatek prawie 40 tysięcy plus koszt robocizny. Bardzo często trzeba jeszcze wymienić wałki rozrządu i popychacze, to dodatkowe 14 tysięcy.

Jak widać remont zatartego silnika CRT musiałby kosztować grubo ponad 50 tysięcy złotych.

Tak zużytego silnika nie opłaca się go remontować, ponieważ taniej można kupić nowy silnik z 24 miesięczną gwarancją.

- Nowe silniki CRT CZV CZZ kosztują w autoryzowanych serwisach Audi 80559 zł. W naszym serwisie zamiast tych niezbyt udanych silników montujemy jednostki o kodzie DEN, które są ich poprawioną wersją. Można je kupić w ASO VW za 57969 zł. U nas taki nowy silnik kosztuje 49900 zł. W ASO silniki te są na zamówienie i często na dostawę trzeba poczekać nawet kilka tygodni. U nas zawsze posiadamy je na miejscu i wymieniamy nawet 4 sztuki w tygodniu - zachęcają eksperci firmy ze Skoczowa.

Wymiana silnika 3,0 TDI to dość skomplikowana operacja, wymagająca wiedzy i doświadczenia. To proces składający się z wielu czynności związanych z ustaleniem oraz naprawą lub wymianą elementów osprzętu silnika, które były przyczyną jego zatarcia oraz elementów które na skutek tej awarii zostały uszkodzone.

Nieprawidłowo wykonany montaż silnika oraz brak usunięcia usterek w elementach osprzętu, które spowodowały zatarcie pierwotnego silnika, mógłby doprowadzić do podobnej awarii nowej jednostki w dość krótkim czasie.

W trakcie wymiany silnika testowane są m.in. wtryskiwacze, filtr DPF oraz turbosprężarka. Czyszczony jest układ dolotowy silnika. Oraz, co chyba najważniejsze, podnoszone jest ciśnienie oleju silnikowego.

Tą usługę polecamy wykonać także profilaktycznie, aby zapobiec zatarciu silnika.

Jak wygląda wymiana silnika 3,0 TDI w tym serwisie? Sprawdzicie dokładnie na stronach 3tdi.pl.

Na nowy silnik firma daje dwuletnią gwarancję bez limitu kilometrów.

Szczegóły na 3tdi.pl.

Artykuł sponsorowany

Komentarze (2)

dodaj komentarz
  • ~ Kierowca 2 miesiąc temu Nieprawda znam tych specjalistów, wymieniają po 4 silniki dziennie i wszystkie już przejechały po 500000km.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Kierowca 1 miesiąc temu Nieprawda znam tych specjalistów, wymieniają po 4 silniki dziennie i wszystkie już przejechały po 500000km.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony