Części i regeneracja

12 miesięcy temu  23.05.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Zautomatyzowana linia utylizacji akumulatorów

Na drogach jest coraz więcej pojazdów elektrycznych. Bosch szacuje, że do 2030 roku będą one stanowiły około 70% wszystkich nowo zarejestrowanych samochodów osobowych w Europie. Rośnie w związku z tym zapotrzebowanie na akumulatory i na recykling zawartych w nich surowców, takich jak lit, kobalt i nikiel. Bosch opracował w tym celu specjalne maszyny, urządzenia i oprogramowanie.

Spółka zależna Bosch Rexroth zaopatruje Battery Lifecycle Company – wspólne przedsięwzięcie spółki zależnej Remondis TSR Recycling i Rhenus Automotive – w pierwszy w Europie w pełni zautomatyzowany system do rozładowywania i demontażu modułów akumulatorowych.
– Elektromobilność może zaistnieć w dłuższej perspektywie tylko wtedy, gdy dostępna będzie wystarczająca ilość surowców do produkcji akumulatorów. Recykling odgrywa tu kluczową rolę, a jednocześnie sprawia, że nasza produkcja jest zrównoważona: ponownie wykorzystujemy to, co zużywamy, a także odzyskujemy surowce – zaznacza dr Stefan Hartung, prezes zarządu Bosch. Eksperci przewidują, że do 2030 r. Europa będzie potrzebować możliwości recyklingu do 420 000 ton metrycznych materiałów akumulatorowych rocznie. – Jeśli chcemy zbudować europejską gospodarkę obiegu zamkniętego, musimy mocno zintegrować recykling z cyklem życia produktu i stworzyć niezbędną do tego infrastrukturę. Bosch zapewnia w tym aspekcie ekspercką wiedzę techniczną.
Technologię przemysłową w zakresie recyklingu akumulatorów firma zaprezentowała na targach Hannover Messe (17-21 kwietnia br.).

Efektywny recykling elementem gospodarki obiegu zamkniętego
Rosnąca liczba samochodów elektrycznych w połączeniu z ograniczonymi zasobami i nowymi wymogami prawnymi dotyczącymi recyklingu sprawiają, że dążenie do gospodarki obiegu zamkniętego wiąże się z dużym wysiłkiem.
– To, co robimy dziś, wyznacza kurs działania w przyszłości. Baterie montowane obecnie w pojazdach elektrycznych posłużą nam jeszcze przez 10-15 lat. Musimy wykorzystać ten czas, by opracować możliwości ich recyklingu – powiedział Steffen Haack, prezes zarządu Bosch Rexroth. Według Instytutu Badań nad Systemami i Innowacjami Fraunhofera opracowanie systemów technicznych niezbędnych do recyklingu akumulatorów będzie wymagało w samej Europie inwestycji rzędu ponad 6 mld euro do 2040 roku. Recykling będzie jednak opłacalny: w wariancie optymalnym pozwoli odzyskać do 95% pierwiastków chemicznych ze zużytego akumulatora i ponownie wykorzystać je w produkcji nowego. Opracowany przez firmę Bosch zautomatyzowany system rozładowywania nie tylko upraszcza recykling, zwiększa także wydajność i bezpieczeństwo – głębokie rozładowanie modułu trwa zaledwie kilka minut. System rozpoznaje różne konstrukcje akumulatorów, minimalizując ryzyko zwarć i pożarów.

Modelowy projekt w Battery Lifecycle Company
Battery Lifecycle Company buduje w Magdeburgu pierwszy w Europie w pełni zautomatyzowany zakład, do którego technologię dostarczyła Bosch Rexroth. Specjaliści przeprowadzą testy na zużytych akumulatorach różnych producentów, które najpierw zostaną poddane procesowi głębokiego rozładowania, a następnie przygotowane do późniejszego rozdrobnienia. System transportowy TS2+ będzie transportował zestawy bateryjne o wadze do 150 kg z prędkością 18 m/s. Oznacza to, że automatyczne rozładowanie ośmiu akumulatorów litowo-jonowych z samochodów elektrycznych zajmie mniej niż 15 minut. Zautomatyzowane rozwiązanie firmy Bosch znacznie podniesie szybkość recyklingu: przy obecnie stosowanym procesie ręcznym głębokie rozładowanie akumulatora trwa nawet 24 godziny. Modelowy projekt w Magdeburgu jest pierwszym, w którym zastosowano opatentowane rozwiązanie Bosch w zakresie rozładowywania: moduły akumulatorowe będą chemicznie dezaktywowane, dzięki czemu dalsze przetwarzanie będzie prowadzone na rozładowanych elementach. Energia resztkowa zawarta w modułach może być wykorzystana do obsługi systemu recyklingu. Ponadto zakład będzie wykorzystywał sprawdzoną technologię przemysłową Bosch do produkcji akumulatorów na miejscu, w tym elastyczne, modułowe systemy przenośników oraz platformę sterowania ctrlX Automation. Każdego roku zakład Battery Lifecycle Company podda recyklingowi do 15 000 ton metrycznych materiałów akumulatorowych. Uruchomienie obiektu planowane jest na lato 2023 roku.

Technologia przemysłowa Bosch dla recyklingu
Bosch ma wieloletnie doświadczenie w opracowywaniu automatyki i technologii produkcji akumulatorów. Wszyscy niemieccy producenci samochodów klasy premium oraz wiele zakładów produkujących akumulatory na całym świecie korzysta z technologii przemysłowej tej firmy. Bosch stale rozszerza swoją ofertę w ramach łańcucha wartości w zakresie produkcji akumulatorów. Niedawno opracował sprzęt i oprogramowanie przeznaczone specjalnie do recyklingu akumulatorów, które przy współpracy z partnerami i integratorami systemów sprzedaje na całym świecie. Oprócz w pełni zautomatyzowanych stacji rozładowywania modułów akumulatorowych obejmują one ergonomicznie elastyczne stanowiska pracy do analizy technicznej i bezpiecznego demontażu akumulatorów, systemy transferowe do transportu akumulatorów o różnych klasach wagowych oraz oprogramowanie do prowadzenia pracowników przez różne etapy procesu. Bosch oferuje też rozwiązanie do śledzenia stanu, pochodzenia materiału i statusu przetwarzania akumulatorów.

Fot. Bosch
 

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Zautomatyzowana linia utylizacji akumulatorów
Zautomatyzowana linia utylizacji akumulatorów

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony