Samochody ciężarowe

7 miesięcy temu  11.09.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Zawieszenie elastomerowe. Co to jest i dlaczego jest dobre do ciężarówek?

Zawieszenie Hendrickson można rozpoznać po kolorze – czerwony to barwa firmowa marki. Może być dostarczone także w innym, dowolnym odcieniu

Kilka lat temu bardzo popularne stało się twierdzenie, że samochody projektują producenci części, a nie koncerny samochodowe. Faktycznie, coś w tym jest, biorąc pod uwagę fakt, że nadal pojawiają się ciekawe rozwiązania podzespołów tworzone przez małe firmy, a wykorzystywane przez największych producentów. Przykładem jest zawieszenie elastomerowe ULTIMAAX firmy Hendrickson oferowane przez koncern MAN. Czym się ono charakteryzuje?

Zanim do tego przejdziemy, warto wspomnieć, że korzystanie z niszowych, ale bardzo atrakcyjnych pomysłów nie jest ujmą dla koncernów oferujących ciężarówki. Nikt nie jest we wszystkim dobry, powstają kolejne start-upy, rynek domaga się nowości, a czasu coraz mniej. Dlatego dobrym zwyczajem jest kooperacja małych z wielkimi. Jak produkt się przyjmie, bywa, że jest wykupywany przez koncern.

MAN Individual – krawiectwo miarowe
Koncern MAN Truck & Bus oferuje indywidualnie skonstruowane i wyposażone pojazdy użytkowe pod marką MAN Individual. Dzięki temu modyfikacje otrzymują gwarancję i autoryzację głównego producenta ciężarówek. To zarówno tuning optyczny, jak i techniczny.
W fabrykach MAN w Monachium, Wittlich i w Krakowie (Niepołomice) firma MAN Truck & Bus wykonuje modyfikacje kabin, podwozi, układów przeniesienia napędu i wyposażenia elektronicznego. Niezależnie od tego, czy chodzi o belkę z dodatkowymi reflektorami na dachu, przedłużone kabiny, czy zmianę rozstawu osi, MAN Truck & Bus oferuje wszystkie pod jednym dachem. Dzięki temu pojazdy mogą być serwisowane w każdym oddziale firmy na całym świecie.
Od niedawna oferta tego centrum kompetencyjnego obejmuje również wyposażenie w elastomerowe zawieszenie amerykańskiej firmy Hendrickson – dla podwójnych tylnych mostów napędowych.

Potrzeba rynku
– Samochody ciężarowe są coraz lepiej przystosowane do zadań transportowych, zwłaszcza w przypadku zastosowań budowlanych i terenowych. Odpowiednio dobrane komponenty są istotne dla wydajności eksploatowanych pojazdów, a tym samym całkowitego kosztu prowadzenia przedsiębiorstwa transportowego – podkreślał Johannes Thalmann, szef działu MAN Individual firmy MAN Truck & Bus. – Jako MAN Individual postrzegamy siebie jako pomocników w realizacji specjalnych rozwiązań w naszych pojazdach. W ten sposób dostarczamy wartość dodaną dla naszych klientów. Wspólnie z naszym partnerem, firmą Hendrickson, wykorzystaliśmy szansę na zrealizowanie nowego rozwiązania w obszarze tylnych osi. Dzięki temu stworzyliśmy kolejną możliwość dopasowania pojazdu specjalnie do indywidualnych wymagań naszych klientów.

Zawieszenie elastomerowe – co to takiego?
Zawieszenie elastomerowe wykorzystuje sprężystość zastosowanych elementów. Jest lżejsze niż klasyczne stalowe resory piórowe, odznacza się lepszą charakterystyką tłumienia, pozwala też szybciej pokonywać trudny teren. Ponadto zapewnia większy komfort w czasie jazdy. Nie są to jednak elastomerowe pióra, ale klocki zainstalowane w specjalnym wieszaku do mostów napędowych. Słowo „wieszak” jest jak najbardziej adekwatne, gdyż konstrukcja przypomina typowy wieszak na ubranie, jaki wieszamy w szafie – na rurce. W takich sytuacjach często bywa, że po zawieszeniu na belce wieszak chwilę się kołysze.
Tak samo działa konstrukcja ULTIMAAX firmy Hendrickson, z tą różnicą, że ruchy są tłumione przez elastomerowe hamulce. Owszem, są one podatne, ale jednocześnie utrzymują mosty napędowe przy nawierzchni. Co ważne, resory elastomerowe znajdują się znacznie wyżej niż typowe pióra stalowe w ciężarówce, dzięki czemu są mniej narażone na zanieczyszczenia. Łatwiej je także oczyścić, ponieważ mają większe szczeliny między elementami niż typowe resory.

Kolejne korzyści
– Zawieszenie ULTIMAAX zdecydowanie wydłuża okres użytkowania, a przy tym jest do 250 kg lżejsze od porównywalnych zawieszeń mechanicznych, co czyni z niego atrakcyjną technologię przeznaczoną do pracy w trudnych warunkach. Dodatkowo zmniejsza się również ślad węglowy. Ze względu na mniejsze zużycie stali i unikanie obróbki cieplnej – w przeciwieństwie do resorów parabolicznych – całkowita oszczędność wynosi około 1 t CO2 na każdy zespół tylnej osi – zaznaczał Helfried Jelinek, dyrektor generalny Hendrickson Europe. – Od dawna współpracujemy z firmą MAN, więc cieszymy się, że możemy zaoferować ULTIMAAX jako dodatkowe innowacyjne rozwiązanie podwozia dla produktów tej firmy.
Firma Hendrickson opracowała zawieszenie przeznaczone specjalnie do zastosowań w samochodach ciężarowych, jak: betoniarki, wywrotki, pojazdy górnicze i śmieciarki. Jazda ciężarówką z zawieszeniem standardowym podczas pustych przebiegów jest niekomfortowa, a w przypadku ciężkich ładunków często traci się elastyczność zawieszenia, co może wpływać niekorzystnie nawet na bezpieczeństwo jazdy.
Technologia firmy Hendrickson z opatentowaną, progresywną sztywnością sprężyny zapewnia równowagę między stabilnością pod obciążeniem a jakością jazdy bez obciążenia nawet w najbardziej nieprzyjaznych warunkach. W zrównoważony sposób zmniejsza obciążenie kabiny kierowcy, podwozia i nadwozia oraz samego szofera przez redukcję uderzeń i drgań od nierównej drogi. Projekt belki umożliwia utrzymanie nieprzerwanego kontaktu opon z podłożem, a tym samym pełnej trakcji, również w bardzo nierównym terenie. Zawieszenie ULTIMAAX dostępne jest do nośności osi wynoszącej 26 t.

Informacja dla warsztatów
Pojawienie się zawieszenia ULTIMAAX firmy Hendrickson w ciężarówkach MAN oznacza, że do serwisu – autoryzowanego lub nie – może przybyć właśnie tak wyposażony pojazd. Nie jest to na razie popularne rozwiązanie, ale może się to wkrótce zmienić. MAN jest popularnym dostawcą ciężarówek w Polsce, a krajowi użytkownicy umieją szybko rozpoznać korzyści. Sam układ zawieszenia nie powinien być awaryjny ani przysparzać kłopotów serwisantom. Jednak wymaga pewnej ostrożności – zwłaszcza przy obróbce cieplnej czy stosowaniu agresywnych środków chemicznych w jego okolicach.

Grzegorz Teperek

Fot. MAN/Hendrickson/Sandro Zangrando

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Montaż zawieszenia ULTIMAAX jest prosty, gdyż wykorzystuje się fabryczne punkty mocowania
Montaż zawieszenia ULTIMAAX jest prosty, gdyż wykorzystuje się fabryczne punkty mocowania
Głębokie wykrzyżowanie tylnych osi przy jednoczesnym zapewnieniu dobrej przyczepności kół oraz zachowaniu stateczności załadowanej ciężarówki to trójkąt bezpieczeństwa w trudnym terenie
Istota działania zawieszenia ULTIMAAX. Na zdjęciu dwa wieszaki na belce, hamowane przez elastomerowe klocki w kolorze czarnym
Zawieszenie ULTIMAAX zapewnia stabilność całego pojazdu, stałą przyczepność opon do podłoża i większą prędkość jazdy

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony