Części i regeneracja

ponad rok temu  25.10.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Zawieszenie pneumatyczne. Porady i triki dla instalatorów

Firma Arnott przedstawia porady i wskazówki dotyczące pracy z zawieszeniami pneumatycznymi.

Miechy pneumatyczne
Po montażu miecha należy zawsze sprawdzić, czy dolne mocowanie i pin ustalający zostały prawidłowo osadzone i zablokowane. Zyskamy wówczas pewność, że miech nie skrzywił się podczas montażu, co doprowadziłoby do jego złamania lub wyłamania z mocowań.

Upewnij się, że przewód powietrza jest prawidłowo zablokowany i właściwie poprowadzony. W przypadku niektórych miechów, np. do BMW F07, F11, jeśli podczas instalacji nie poprowadzimy przewodu powietrznego przez odpowiednie wycięcie, następuje jego zakleszczenie nad górnym mocowaniem. Nie ma wówczas możliwości spuszczenia powietrza z miecha przez przewód.
Po wymianie miecha nie wolno natychmiast opuszczać pojazdu bez wsparcia podnośnika. Winno się najpierw opuścić go do poziomu, na jakim znajdowałby się podczas normalnej eksploatacji, a następnie uruchomić silnik i/lub zainicjować pompowanie miechów. Umożliwi to prawidłowe napompowanie i ułożenie się miechów. Dopiero po ich wstępnym napompowaniu i sprawdzeniu możemy całkowicie opuścić pojazd.

Przy okazji wymiany miecha lub miechów warto sprawdzić stan amortyzatorów. To właśnie one są odpowiedzialne za tłumienie drgań, nie sprężyna. Jeśli siła tłumiąca amortyzatora nie będzie wystarczająca, jego zadanie będzie musiał częściowo przejąć miech pneumatyczny. Ze względu na swoją budowę nie jest on przystosowany do takiej roli, więc bardzo często dochodzi wówczas do wyłamania jego dolnego mocowania. 

Kolumny pneumatyczne
Przy podłączaniu przewodu powietrza do kolumny marki Arnott prawie nigdy nie zachodzi potrzeba odkręcenia czy dokręcenia złączki. Jeśli jednak będzie to konieczne, należy pamiętać, iż maksymalny moment dokręcania złącza Voss wynosi 2 Nm. W przypadku przyłożenia większej siły zachodzi ryzyko uszkodzenia (przekręcenia) gwintu w obudowie oraz nieszczelności takiego połączenia.

Po montażu kolumny lub innego podzespołu pneumatyki, który ma połączenia elektryczne, należy sprawdzić stan połączeń i styków. Luźne złącza lub przetarte przewody często generują kody błędów.
Górne nakrętki mocujące kolumny należy zawsze dokręcać zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Co do zasady nie zaleca się stosowania narzędzi pneumatycznych. W przypadku zbyt mocnego dokręcania może dojść do uszkodzenia gwintu lub nawet zerwania śrub.

Arnott zawsze dostarcza kolumny pneumatyczne z nowymi śrubami i nakrętkami mocującymi. Należy ich użyć, aby zapewnić odpowiednie i łatwe zamocowanie podzespołów.

Kompresory
Uszkodzenie lub spalenie kompresora jest prawie zawsze skutkiem, a nie przyczyną innych uszkodzeń w układzie. Podczas wymiany sprężarki należy zawsze sprawdzić cały układ pod kątem nieszczelności i uszkodzeń. Zwykle łatwo jest ustalić, czy kompresor uległ spaleniu. Unosi się wówczas charakterystyczny zapach spalenizny, odbarwia się naklejka na obudowie, a przewody powietrzne są często nadtopione. Ważne jest wówczas, aby nie tylko wymienić sprężarkę na nową, ale znaleźć przyczynę uszkodzenia starej. Jeśli tego nie zrobimy, w krótkim czasie może dojść do uszkodzenia wymienionego podzespołu.

Przy wymianie sprężarki należy zawsze wymienić przekaźnik i sprawdzić filtr. Przekaźnik służy do włączania i wyłączania kompresora po otrzymaniu sygnału ze sterownika zawieszenia. Stary przekaźnik może „sklejać się” w pozycji włączonej, co doprowadzi do przegrzania i spalenia nowego kompresora.
Kompresor zasysa powietrze z otoczenia przez filtr powietrza. Jeśli dojdzie do awarii sprężarki na skutek działania wody lub innych zanieczyszczeń, bardzo możliwe, że filtr jest brudny. Jeśli nie zostanie on wymieniony, nowy kompresor będzie dalej zasysał zanieczyszczone powietrze.
Po wymianie kompresora należy sprawdzić stan przewodów dolotowych, gdyż te często parcieją i odłamują się ze sprężarki. Może wówczas dojść do zasysania wody i brudu, a w konsekwencji – awarii sprężarki.

Pamiętajmy też o wiązce elektrycznej kompresora, która może ulec uszkodzeniu na skutek wibracji.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony