Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Żelazne zasady
użytkowania silnika z turbosprężarką. Silniki turbodoładowane stanowią zdecydowaną większość produkowanych obecnie jednostek. Wciąż rosnące wymogi ekologiczne wywierają naciski na producentach samochodów. Nowoczesny silnik musi być jednocześnie ekonomiczny i wydajny. Najpopularniejszym obecnie sposobem na pogodzenie obu tych warunków jest zastosowanie turbosprężarki.

Wykorzystuje ona energię spalin w celu zwiększenia mocy silnika. Tym sposobem z małej pojemności uzyskać można imponujące wartości mocy. Niestety, dla użytkownika, poza radością z eksploatacji pojazdu, pozostaje kwestia dbałości o swój silnik. Silniki turbodoładowane wymagają bowiem specjalnego traktowania, w przeciwnym wypadku mogą odpłacić kosztowną awarią. Każdy, kto chce uniknąć wizyty w serwisie z powodu wymiany turbosprężarki, powinien pamiętać o przestrzeganiu kilku żelaznych zasad.


1. Przygotuj turbosprężarkę do jazdy
Należy pamiętać o tym, iż turbosprężarka do odpowiedniej pracy potrzebuje właściwych parametrów smarowania. W dużym stopniu mamy na to wpływ poprzez nabranie odpowiednich nawyków. Po uruchomieniu silnika warto przetrzymać go przez chwilę na biegu jałowym, by mieć pewność, iż olej przeszedł przez cały układ, w tym również turbosprężarkę. Ma to szczególne znaczenie w okresie zimowym, kiedy ujemne temperatury na zewnątrz zmieniają konsystencję oleju, zmniejszając jego właściwości smarne.

2. Pozwól odetchnąć swojej turbosprężarce
Te same zalecenia stosuje się przed wyłączeniem silnika po ostrej jeździe, tak aby obroty układu wirującego spadły do optymalnego poziomu. Wystarczy zaledwie kilka minut, by uchronić turbosprężarkę przed przegrzaniem!

3. Pamiętaj o okresowych przeglądach technicznych
Regularna wymiana oleju oraz filtra oleju pozwala na zachowanie jego dobrych właściwości smarnych oraz czystości, w ten sposób unikniemy uszkodzenia łożyskowania turbosprężarki. Nie bez znaczenia jest również wkład filtra powietrza oraz stan przewodów ssących. Uderzenie ciała obcego, które dostaje się przez układ dolotowy jest główną przyczyną uszkodzeń koła kompresji. Tak więc regularne serwisowanie samochodu to bardzo istotna sprawa.

4. Kontrolowane obciążenie silnika
Od czasu do czasu wskazana jest eksploatacja silnika pod większym obciążeniem, czyli z większą prędkością obrotową. Wysoka temperatura spalin pozwala na wypalenie nagaru, który osadza się na elementach turbosprężarki, w szczególności dotyczy to układu kierownicy spalin o zmiennej geometrii. Należy pamiętać jednocześnie o zasadach z powyższych podpunktów oraz o przepisach ruchu drogowego.

Co zrobić, gdy do awarii turbosprężarki jednak dojdzie?
W zależności od rodzaju posiadanej turbosprężarki jest kilka opcji. Na polskim rynku pojawiło się wiele firm oferujących regenerację. Jak się okazuje, nie wszystkie turbosprężarki można poddać procesowi naprawy. Zdecydowana większość stosowanych obecnie turbosprężarek należy do grupy VNT/VTG, czyli o zmiennej geometrii łopatek kierownicy spalin. Powołując się na rozmowę z autoryzowanym przedstawicielem firmy Garrett w Polsce, okazuje się, że producent nie udostępnia żadnych części zamiennych do tego typu turbosprężarek. Oznacza to, iż wszelkie naprawy odbywają się na częściach nieoryginalnych, niewiadomego pochodzenia. Zaawansowana technologia oraz precyzja wykonania tych urządzeń skazuje takie naprawy z góry na niepowodzenie. Najczęstsze skutki to między innymi:
- spadek mocy silnika spowodowany nieprawidłowym ciśnieniem doładowania,
- głośna praca turbosprężarki,
- wzrost zużycia paliwa,
- praca silnika w trybie awaryjnym (konflikt z elektronicznym układem sterującym).

Słaba jakość części używanych podczas regeneracji może skutkować poważnym uszkodzeniem turbosprężarki, a w konsekwencji całej jednostki napędowej. Najnowsza generacja wchodzących obecnie na rynek turbosprężarek VNT/VTG charakteryzuje się tak wysokim poziomem precyzji wykonania oraz skomplikowania, iż naprawa ich staje się niemożliwa. Wśród użytkowników pojazdów panuje obiegowa opinia, iż cena nowej turbosprężarki to bardzo duży koszt. Jednak z informacji zaczerpniętych od autoryzowanego dystrybutora w Polsce okazuje się, że ceny fabrycznie nowych produktów kształtują się średnio w przedziale 1700- 3500 zł, co niewiele odbiega od kosztów regeneracji. Wytrzymałość nowego produktu ocenia się na 200-250 tys. km, ten sam produkt regenerowany wytrzymuje często niecałe 10 tys. km! Rachunek ekonomiczny jest więc prosty!

Jacek Ratajczak
Moto-Remo







Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony