Części i regeneracja

ponad rok temu  05.01.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Zestaw naprawczy INA GearBOX – do skrzyń biegów 02T w grupie VW

Mimo najnowocześniejszych technologii materiałowych i coraz bardziej przemyślanych konstrukcji podzespoły w dzisiejszych pojazdach nadal się zużywają i wymagają naprawy.

Do takich podzespołów zalicza się bardzo popularna, pięciobiegowa, dwuwałkowa, manualna skrzynia biegów typu 02T w grupie VW. Ta w pełni synchronizowana, kompaktowa i lekka skrzynia biegów, zespolona z przekładnią główną i mechanizmem różnicowym, jest bardzo rozpowszechniona w grupie VW, stosowana m.in. w VW Lupo, Polo, Golfie, Caddy, Audi A1 i A2, Škodzie Fabii, Roomsterze, Seacie Ibizie, Cordoba, produkowanych po 2000 roku, aż do dzisiaj (w niektórych modelach).
Nawet przy normalnej eksploatacji tych skrzyń biegów zużyciu ulegają łożyska, ze względu na duże obciążenia dynamiczne.


Rozwiązanie problemu
Historia sukcesu produktów INA dla manualnych skrzyń biegów rozpoczęła się w latach 50. wraz z zastosowaniem w pojeździe VW Garbus łożysk igiełkowych tej firmy. Dzisiejsze produkty INA to o wiele więcej niż tylko łożyska igiełkowe. Oferta produktowa firmy obejmuje różne modele łożysk do wszystkich typów skrzyń biegów – od łożysk stożkowych, poprzez łożyska igiełkowe, aż do łożysk igiełkowych wzdłużnych i automatycznych skrzyń biegów. Portfolio obejmuje także komponenty napędu pasowego rozrządu i osprzętu silnika, popychacze, dźwigienki zaworowe i przestawiacze faz rozrządu. Produkty INA do skrzyń biegów i mechanizmów różnicowych montowane są w prawie każdym samochodzie osobowym, użytkowym i autobusie.
Firma opracowuje profesjonalne zestawy naprawcze do skrzyń biegów i mechanizmów różnicowych na rynek wtórny – oczywiście w jakości OE. Jednym z takich zestawów jest INA GearBOX, wprowadzony w celu usprawnienia naprawy skrzyni biegów. Każdy taki zestaw obejmuje zarówno know-how firmy w zakresie najczęstszych uszkodzeń skrzyń biegów, ale także wszystkie elementy niezbędne do przeprowadzenia profesjonalnej naprawy, tj. o-ringi, uszczelniacze wałków i uszczelki czy pierścienie osadcze.
Jednym z pierwszych zestawów INA GearBOX jest zestaw przewidziany do naprawy wspomnianej skrzyni biegów typu 02T oferowanej w grupie VW o numerze 462 0055 10. W ofercie Schaeffler Automotive Aftermarket występują jeszcze dwa inne zestawy dedykowane do skrzyń biegów z grupy VW typu 02J – 462 0008 10 i 0AM – 462 0009 10.
Zestawy naprawcze INA GearBOX dla najbardziej popularnych skrzyń biegów w samochodach osobowych pojawią się w sprzedaży w drugiej połowie roku. Dodatkowo prowadzone są prace nad odpowiednimi narzędziami specjalnymi.

Wymiana łożysk
Technologia wymiany łożysk oparta jest na bardzo prostej technologii VW, niewymagającej specjalnych, skomplikowanych pomiarów. Prosty montaż to między innymi zastosowanie połączonych, zespolonych korpusem tylnych łożysk wałka sprzęgłowego i głównego. Wszystkie połączenia gwintowe należy dociągać zalecanym przez VW momentem dokręcającym. Dociąganie śrub łączących korpus i łączących konsolę tylnych łożysk do korpusu dowolnym momentem może skutkować deformacją korpusu, konsoli, a to przełoży się na skrócenie żywotności łożysk skrzyni biegów.
Po wykonanej naprawie i złożeniu skrzyni biegów cały zespół wypełniamy olejem w ilości i parametrach zgodnych z zaleceniami VW. Jest to bardzo istotne zalecenie, gdyż olej musi zapewnić dobre smarowanie i chłodzenie elementów składowych skrzyni biegów oraz ograniczyć tzw. klejenie się synchronizatorów.
Objaw zużycia łożysk nie jest widoczny z zewnątrz i objawia się w pierwszej fazie zużycia delikatnym grzechotaniem przy przechodzeniu w wyższe obroty. Może objawiać się również metalicznym wyciem, ale ze zmienną częstotliwością, podczas ciągu i hamowania silnikiem.

Weryfikacja problemu wg procedury VW jest następująca:
- rozgrzać zespół do normalnej temperatury pracy,
- podnieść obroty silnika do 4000 obr./min.,
- wcisnąć pedał sprzęgła i jednocześnie wyłączyć silnik,
- jeśli grzechotanie narasta wraz ze spadkiem obrotów skrzyni biegów, problem tkwi w zużytych łożyskach.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony