Pojazdy drogowe, w szczególności vany, przeznaczone są do różnych zastosowań, jednak w większości przypadków przewożą ludzi i/lub ładunki. Oznacza to, że producenci samochodów dostawczych muszą oferować wiele opcji konfiguracji, tak aby zadowolić jak największą grupę nabywców.
Do wyboru są busy, dostawczaki i „gołe” podwozia do indywidualnej zabudowy – poszczególne opcje zabudowy wymagają dostosowanych do nich podwozi o różnych długościach, wysokościach i maksymalnych dopuszczalnych obciążeniach. W publikowanym artykule firma Arnott omawia kompromisy, na jakie zmuszeni są iść producenci w zakresie zawieszenia, oraz czy akcesoryjny zestaw sprężyn powietrznych może stanowić idealne rozwiązanie tych kompromisów.
Jakie obciążenie, takie zawieszenie
Układ zawieszenia samochodu dostawczego musi być bezpieczny, trwały i wytrzymały, żeby zapewnić odpowiednie warunki przewozu ładunków i/lub pasażerów oraz odpowiedni poziom komfortu. Problemem jest wspomniana wcześniej różnorodność konfiguracji, która powoduje konieczność dostosowania zawieszenia do rodzaju obciążenia. Zawieszenie testuje się bez obciążenia, z obciążeniem częściowym oraz w pełni obciążone – w każdych warunkach musi ono spełniać wymagane prawem standardy bezpieczeństwa.
Prawie wszyscy producenci pojazdów dostawczych korzystają ze sprawdzonych rozwiązań, czy to ze sprężynami zwojowymi, czy resorami piórowymi. Zaletą sprężyn jest większy ogólny komfort prowadzenia, podczas gdy resory piórowe mogą przenosić większe obciążenia ze względu na progresywną charakterystykę pracy.
Kompromis
Kompromis, na który muszą iść producenci samochodów dostawczych, jest nie do uniknięcia, jako że zawieszenie musi być zdolne do pracy zarówno przy braku obciążenia, jak i przy obciążeniu całkowitym. Z tego powodu zawieszenia projektuje się dla średnich zakresów obciążeń, zapewniając maksymalny możliwy komfort przy podróżowaniu pustym samochodem oraz odpowiedni poziom bezpieczeństwa przy obciążeniu pełnym. W konsekwencji zawieszenie może być zbyt twarde i powodować dyskomfort podczas jazdy „na pusto”. To samo zawieszenie może być też zbyt delikatne do ciągłej jazdy z pełnym obciążeniem, o przeładowaniu nie wspominając. Doprowadza to do przedwczesnego zużycia elementów zawieszenia i niekomfortowej jazdy.
Podczas konfiguracji pojazdu nabywca ma czasami możliwość wyboru na przykład wzmocnionego zawieszenia. Należy jednak pamiętać, że modyfikacje są wówczas niewielkie, gdyż pojazd wciąż musi spełniać określone standardy bezpieczeństwa, kiedy nie jest obciążony.
Jazda na krawędzi przeładowania
Wiemy już, że zawieszenie projektowane jest dla średnich zakresów obciążenia. Dlatego im większy ładunek, tym większe obciążenie elementów oryginalnego zawieszenia. Nawet jeśli nabywca danego pojazdu zdaje sobie sprawę, że często lub zawsze będzie przeciążał pojazd, wciąż musi polegać na zawieszeniu standardowym pracującym w określonym zakresie. Doskonałym przykładem takiej sytuacji jest kamper, czyli dom na kółkach, który nigdy nie będzie jeździł bez obciążenia według specyfikacji producenta podwozia. Podstawowa masa tego typu pojazdu jest zawsze wyższa od standardowej, co znacznie ogranicza masę pozostałą do osiągnięcia dopuszczalnej masy całkowitej. Ma to wpływ na pracę zawieszenia, które niejako od startu musi przenosić obciążenia wyższe niż te, do jakich zostało zaprojektowane.
Rozwiązanie
Notorycznie mocno obciążony pojazd potrzebuje rozwiązania, które umożliwi odciążenie zawieszenia i załadunek większej masy. Wzmocnione sprężyny zawieszenia są rozwiązaniem ekonomicznym, jednak wciąż jest to kompromis ze względu na ich stałą charakterystykę pracy. Taki układ będzie więc daleki od ideału, sprawiając, że zawieszenie będzie zbyt twarde lub miękkie, w zależności od obciążenia pojazdu.
Pomocnicze sprężyny powietrzne zapewniają możliwość regulacji wysokości zawieszenia w zależności od obciążenia. Miechy stabilizują zawieszenie, zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa i komfortu. Stanowią więc wygodne i elastyczne rozwiązanie, ponieważ niezależne od tego, czy pojazd jest pusty, permanentnie częściowo obciążony, czy też w pełni obciążony, zawsze zapewniają najlepszy możliwy komfort prowadzenia, bezpieczeństwo i stabilność. Z racji tego, że zawieszenie nie jest nadmiernie obciążone, miechy pomocnicze zapobiegają przedwczesnemu zużyciu jego elementów, przedłużając całkowitą żywotność samochodu. Inne zalety to możliwość zmiany wysokości zawieszenia, np. podczas jazdy po wybojach, czy manualne poziomowanie pojazdu na postoju. Ostatnia zaleta jest szczególnie interesująca z punktu widzenia kamperów.
Pomocnicze sprężyny powietrzne Arnott
Pomocnicze sprężyny powietrzne Arnott zostały zaprojektowane tak, aby wspomagać istniejące zawieszenie pojazdu, zapewniając możliwość dołożenia dodatkowego obciążenia oraz zapobiegając jego osiadaniu. Zapewniają wreszcie większy komfort i stabilność podczas jazdy. Wszystkie miechy Arnott zostały zaprojektowane i przetestowane w USA lub w Niderlandach, a do ich wykonania użyto najwyższej jakości komponentów. 35 lat doświadczenia w projektowaniu systemów zawieszeń pneumatycznych umożliwia tworzenie rozwiązań łatwych w montażu, z minimalną liczbą połączeń mogących być źródłem nieszczelności.
Najnowszy produkt Arnott – zestaw pomocniczych sprężyn powietrznych AH-4471 do modeli Fiat Ducato/Citroën Jumper/Peugeot Boxer z lat 2006 do teraz – umożliwia uzyskanie masy brutto pojazdu 4090 kg, a obciążenie tylnej osi może zostać zwiększone do 2240 kg dla podwozia na standardowych 15-calowych kołach. Zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej zależy od lokalnych przepisów i może wymagać homologacji. Z tego względu Arnott oferuje zestawy z certyfikatem TÜV.
Komentarze (0)