ZF Lifetec wprowadza rewolucyjną zmianę w ułożeniu poduszki powietrznej w kierownicach samochodowych, przesuwając ją z tradycyjnego miejsca w piaście na górną obręcz kierownicy. Nowa konstrukcja pozwala na uzyskanie eleganckiego, przypominającego smartfon wyglądu kierownicy, która płynnie integruje funkcje rozrywkowe i wspomagające pojazdu.
ZF Lifetec zamierza zmienić sposób rozmieszczania poduszek powietrznych w przyszłych projektach wnętrz pojazdów. W razie wypadku poduszka powietrzna kierowcy zostanie aktywowana z górnej części kierownicy poprzez górną obręcz kierownicy w kierunku kierowcy. Ta nowa pozycja instalacji pozwala na uzyskanie gładkiej, przypominającej smartfon konstrukcji poziomej kolumny kierownicy, w tym piasty. Czułe na siłę elementy sterujące funkcjami rozrywkowymi i wspomagającymi pojazdu są zintegrowane za ciągłą powierzchnią. Konstrukcja ta płynnie wtapia się w cyfrowo zaprojektowane deski rozdzielcze nowoczesnych wnętrz pojazdów.
– Dzięki tej nowej koncepcji zapewniamy swobodę projektowania kierownic bez uszczerbku dla bezpieczeństwa – wyjaśnia Harald Lutz, dyrektor ds. rozwoju w ZF Lifetec.
Trend w kierunku jednolitego wzornictwa, który zyskuje na popularności w ostatnich latach, można również znaleźć w nowoczesnych wnętrzach pojazdów. Producenci coraz częściej eliminują łączenia i luki we wnętrzu. Znajduje to również odzwierciedlenie w innowacyjnych opcjach oświetlenia i wyświetlaczach, które są zintegrowane w całym wnętrzu pojazdu. Rozwój ten będzie również kontynuowany w przypadku przyszłych kierownic. Bezszwowe warianty projektowe z większą integracją funkcji HMI i nowymi powierzchniami będą miały decydujący wpływ na wygląd i funkcjonalność kierownicy jutra.
Płynna konstrukcja nie tylko otwiera wiele możliwości wykorzystania nowych materiałów i kształtów, ale także pod względem funkcji. Funkcje na żądanie (dowolnie przypisywane pola), wyświetlacze dotykowe lub centralny ekran są teraz możliwe. Ponieważ jednak kierownica jest również istotnym elementem bezpieczeństwa w pojeździe, najważniejsza jest łatwość obsługi. Dlatego w ramach tej koncepcji można wdrożyć rozwiązania hybrydowe. Obejmują one na przykład połączenie alternatywnego przełącznika obrotowego z czułą na siłę i dotykową powierzchnią również zintegrowaną z kierownicą jako punktem zaczepienia, umożliwiając w ten sposób kierowcy bezpieczną obsługę systemu.
Funkcje te można również połączyć z wykrywaniem dłoni, które jest elementem obecnych i przyszłych kierownic. Czujnik pojemnościowy umieszczony pod skórzaną powierzchnią rozpoznaje, czy kierowca jedynie dotyka kierownicy, czy bezpiecznie ją chwyta. Technologia ta jest kolejnym modułem zapewniającym bezpieczną kontrolę nad pojazdem.
Komentarze (0)