Firma ZF zaprezentowała opracowany przez siebie system zarządzania temperaturą dla pojazdów elektrycznych. Nowe rozwiązanie nie tylko oferuje bardziej kompaktową konstrukcję napędu, może również zwiększyć zasięg pojazdów zimą nawet o jedną trzecią.
W połączeniu ze zoptymalizowanym elektrycznym układem napędowym składającym się z elektroniki mocy, silnika i przekładni redukcyjnej opartej na 800-woltowym węgliku krzemu, opracowany przez ZF system wyznacza nowe standardy w zakresie kompaktowości i wagi. Do zwiększenia wydajności znacząco przyczynia się również nowe oprogramowanie.
– Dzięki temu innowacyjnemu rozwiązaniu ZF potwierdza swoją kompetencję systemową w zakresie elektromobilności i zapewnia e-samochodom większy zasięg – mówił podczas dorocznego wydarzenia demonstracyjnego Global Technology Day dr Holger Klein, CEO ZF.
Nowy układ napędowy nie zawiera ciężkich pierwiastków ziem rzadkich i może być elastycznie wykorzystywany przez producentów samochodów dzięki modułowej konstrukcji. Po zaprezentowaniu koncepcji w listopadzie ubiegłego roku ZF zrealizowała nową generację napędu elektrycznego z zarządzaniem temperaturą w pojeździe demonstracyjnym, który firma zaprezentowała dziennikarzom z całego świata w swojej siedzibie we Friedrichshafen.
Komponenty elektrycznego układu napędowego w pojeździe zostały zoptymalizowane i połączone w holistyczny system. Pakiet napędowy ma o 30% niższą masę całkowitą i w ten sposób, wraz z zarządzaniem termicznym, zapewnia gęstość momentu obrotowego na poziomie 70 niutonometrów na kilogram masy napędu. Jest to szczytowa wartość dla dopuszczonych do ruchu drogowego samochodów osobowych dostępnych obecnie na rynku.
– Zaledwie kilka miesięcy temu była to tylko wizja, teraz nasz napęd ma zastosowanie w samochodach sportowych – komentuje Klein.
W związku z rosnącym tempem i dynamicznym środowiskiem zmian zachodzących w sektorze motoryzacyjnym ZF od miesięcy optymalizuje również swoją organizację: ścieżki decyzyjne zostaną skrócone, a procesy staną się bardziej sprawne, aby umożliwić firmie szybsze reagowanie. Globalna strategia już się sprawdza. Jednym z przykładów jest w pełni elektryczny układ kierowniczy Steer-by-Wire, na który ZF otrzymało zamówienia od klientów ze wszystkich głównych rynków świata. Oprogramowanie podwozia cubiX lub napęd elektryczny pierwszej generacji 800 V będą również w nadchodzących miesiącach wykorzystywane przez producentów samochodów z Azji, Europy i Ameryki.
Chassis Solutions
Oprócz elektromobilności produkty ZF typu by-wire, takie jak połączone sieciowo i sterowane elektronicznie układy hamulcowe, kierownicze i amortyzujące, są przykładami drugiego ważnego tematu przyszłości: technologii podwozi. Firma opanowała sterowanie wzdłużne, boczne i pionowe pojazdu, widzi też ogromny potencjał w połączonych sieciowo komponentach podwozia. W tym kontekście ZF łączy działy technologii podwozi samochodów osobowych i technologii aktywnego bezpieczeństwa, tworząc nową i wyjątkowo kompleksową dywizję Chassis Solutions.
– Dywizja Chassis Solutions oferuje wszystkie komponenty sprzętowe potrzebne do sterowania pionową, wzdłużną i boczną dynamiką pojazdu, a także systemy umożliwiające połączenie ich w sieć w postaci sprzętu i oprogramowania – wyjaśnia dr Holger Klein. – Jednostka ta już teraz osiąga roczny obrót w wysokości ponad 14 mld euro, a będzie niezawodnym i kompetentnym partnerem dla naszych klientów we wszystkich regionach świata.
Uruchomienie nowej dywizji planowane jest na styczeń 2024 roku. W przyszłości wszystkie segmenty mobilności będą korzystać z rozwoju i know-how nowej dywizji ZF, również sektor pojazdów użytkowych czy przemysł.
Komentarze (0)