Od lipca ubiegłego roku wszystkie nowe pojazdy rejestrowane w Unii Europejskiej muszą być wyposażone m.in. w systemy awaryjnego hamowania, utrzymywania pasa ruchu i inteligentnej kontroli prędkości. Technologie te zwiększają bezpieczeństwo i komfort jazdy. Coraz częściej ich funkcje są przenoszone z czujników do komputerów centralnych, które mogą zarządzać także dynamiką pojazdu czy systemami infotainment.
Z 30-procentowym udziałem w globalnym rynku ZF jest liderem branży inteligentnych kamer do zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), które łączą czujniki, funkcje percepcyjne i funkcje jazdy w jednym urządzeniu. Nowością w portfolio firmy są funkcje automatycznej jazdy w postaci samodzielnego oprogramowania.
Rozwiązania te są elastyczne, dzięki czemu można je dostosować do sterowników różnych dostawców, i umożliwiają sterowanie elementami wykonawczymi pojazdu, takimi jak układy hamulcowe i kierownicze, za pośrednictwem komputerów centralnych lub domenowych.
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku ZF oferuje kompletne ADAS – od projektowania, przez testy i walidację, aż po homologację – wspierane przez narzędzia AI, jak ZF Annotate.
– Oferujemy naszym klientom gotowe systemy wspomagania kierowcy, które spełniają wymagania pojazdów definiowanych programowo i nowych architektur E/E – mówi dr Christian Brenneke, dyrektor dywizji Electronics & ADAS w Grupie ZF. – Rozwiązania te obejmują zarówno projektowanie systemów sprzętowych i oprogramowania, jak i walidację oraz homologację systemów wspomagania kierowcy.
Kamery samochodowe do funkcji ADAS
ZF sprzedało dotychczas ponad 75 milionów inteligentnych kamer do funkcji ADAS. Począwszy od pierwszej inteligentnej kamery, która pojawiła się na rynku w 2008 r., firma stale ulepsza swoje kamery przednie, w tym jako pierwsza oferując 100-stopniowe poziome pole widzenia.
Najnowsza generacja – Smart Camera 6 – zapewnia 120-stopniowe pole widzenia, rozdzielczość 8 Mpix oraz wyższą moc obliczeniową. Dzięki bezprzewodowym aktualizacjom umożliwia wprowadzanie nowych funkcji oraz aktualizacji systemu.
Samodzielne rozwiązania programowe
Wcześniej wiele funkcji oprogramowania ADAS było wdrażanych w sprzęcie i magazynowanych na chipach w odpowiednich komponentach, np. w inteligentnych kamerach. Jednak obecnie możliwe jest korzystanie z tych funkcji niezależnie od sprzętu. ZF udostępnia ok. 25 funkcji ADAS i parkowania jako samodzielne moduły, które producenci mogą swobodnie dobierać i skalować według potrzeb konkretnych modeli.
ProAI – wydajne komputery do pojazdów
Aby zapewnić bezpieczne i szybkie działanie tych funkcji, przyszłe architektury pojazdów będą wymagały coraz większej mocy obliczeniowej. Rodzina ProAI firmy ZF to komputery centralne klasy motoryzacyjnej, które można stosować we wszystkich platformach pojazdów, aplikacjach i architekturach E/E. Pod koniec ubiegłego roku ruszyła seryjna produkcja najbardziej zaawansowanej wersji, a wcześniejsze modele już wspierają systemy kamer i parkowania.
Nowa oferta obejmuje także bardziej ekonomiczne warianty do pojazdów popularnych segmentów. Dzięki modułowej budowie ProAI może być konfigurowane indywidualnie – od podstawowych funkcji, po złożone aplikacje ADAS poziomu 2+ i 3 oraz zaawansowane systemy autonomiczne w segmencie premium.
Topowa wersja ProAI oferuje ponad 1500 TOPS (1,5 kwadryliona operacji na sekundę) i obsługuje wiele domen pojazdu, m.in. ADAS, układ jezdny i infotainment. Komputery te są kompatybilne z różnymi procesorami i systemami operacyjnymi, umożliwiając tworzenie nowoczesnych, scentralizowanych architektur E/E.
ZF Annotate – AI w służbie walidacji
Aby jeszcze bardziej przyspieszyć rozwój rozwiązań ADAS/AD, firma ZF opracowała opartą na chmurze i sztucznej inteligencji usługę walidacji ZF Annotate. Narzędzie porównuje dane z czujników z referencyjnym zestawem pomiarowym, tworząc tzw. „ground truth” – wzorcowy obraz otoczenia.
Dzięki AI system rozpoznaje, klasyfikuje i śledzi obiekty, a następnie porównuje dane z testowanymi rozwiązaniami. Annotate może przyspieszyć walidację ADAS nawet 10-krotnie – z 12 do 2 miesięcy – i wspiera rozwój funkcji od poziomu 2+ do 5.





Komentarze (0)