Części i regeneracja

ponad rok temu  17.05.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

ZF zwiększa obroty i inwestuje w rozwiązania mobilności następnej generacji

ZF ma udział większościowy w firmie 2getthere – holenderskim dostawcy autonomicznych, elektrycznych systemów transportu osób

Koncern ZF Friedrichshafen AG ponownie zwiększył swój obrót w roku 2018. Skorygowany o wpływy kursu walutowego i działalność związaną z fuzjami i przejęciami wzrósł o około 6% do 36,9 mld euro (w roku poprzednim: 36,4 mld euro). Skorygowany EBIT wyniósł 2,1 mld euro (w roku poprzednim: 2,3 mld euro), marża EBIT – 5,6% (w roku poprzednim: 6,4%). Pod koniec grudnia koncern zatrudniał 148 969 pracowników (rok poprzedni: 146 148) na całym świecie.

– Kształtujemy szybko postępującą transformację przemysłu motoryzacyjnego, aby zaoferować naszym klientom przekonujące rozwiązania systemowe dla mobilności następnej generacji. Nasze wyniki pokazują, że jesteśmy dobrze przygotowani na wyzwania przyszłości – stwierdził prezes zarządu ZF Friedrichshafen AG Wolf-
-Henning Scheider podczas konferencji prasowej poświęconej prezentacji wyników finansowych.
Aby utrzymać pozycję czołowego koncernu technologicznego, w minionym roku firma ZF zwiększyła wydatki na badania i rozwój o około 11%. Według skorygowanych danych finansowych koncern wydał łącznie 2,5 mld euro (w roku poprzednim: 2,2 mld euro) na badania i rozwój, co odpowiada współczynnikowi kosztów badań i rozwoju w wysokości 6,7%.

Mobilność i transport
W szybko rozwijającym się sektorze usług związanych z mobilnością i transportem („Mobility/Transport as a Service”) ZF oferuje nowe rozwiązania, takie jak e.GO People Mover. Ten elektryczny minibus, który będzie jeździć również autonomicznie, pojawi się jesienią w ramach pierwszych flot testowych na drogach w Aachen i Friedrichshafen. Kilka tygodni temu koncern poinformował, że ma udział większościowy w firmie 2getthere – holenderskim dostawcy autonomicznych, elektrycznych systemów transportu osób. Operując w wielu dużych miastach, portach i na lotniskach na całym świecie, systemy te dokonały przewozu ponad 14 mln osób w sposób wyłącznie elektryczny, niezawodny i opłacalny.

Hybrydowe skrzynie biegów
ZF pracuje nie tylko nad nowymi rozwiązaniami mobilności, rozwija również produkty wciąż odnoszące sukces na rynku, takie jak 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów do samochodów osobowych, przede wszystkim dzięki obszernej elektryfikacji. Koncern zawarł niedawno umowę na dostawę zaawansowanej 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów, której wartość liczona jest w dziesiątkach miliardów euro i przewiduje udział hybrydowych skrzyni biegów w wysokości około 50%. To największe zlecenie na dostawę automatycznych skrzyń biegów w historii ZF, co potwierdza znaczenie technologii hybrydowej dla indywidualnej mobilności przyszłości.
W tym roku po raz pierwszy elektryczny napęd centralny ZF do samochodów osobowych zostanie zastosowany seryjnie. Wysokim popytem cieszy się też odnosząca sukces na rynku elektryczna pojedyncza oś portalowa do autobusów miejskich, na którą koncern zdobył liczne nowe zlecenia od producentów autobusów.
– Dzięki ZF na rynkach europejskich pojawiły się autobusy elektryczne – powiedział Wolf-Henning Scheider.

Wzmocnienie pozycji w sektorze pojazdów użytkowych
Ważnym krokiem dla ZF jest planowane przejęcie Wabco.
– Planowane przejęcie jest częścią strategii ZF i pozwala na rozszerzenie kompetencji koncernu o hamulce do pojazdów użytkowych – powiedział Wolf-Henning Scheider. – Dzięki temu będziemy mogli zaoferować naszym klientom obszerne rozwiązania systemowe, umożliwiające bezpieczny i zautomatyzowany transport osób i towarów.
Wabco to wiodący na świecie dostawca systemów hamulcowych, technologii i usług służących poprawie bezpieczeństwa, wydajności i powiązania komunikacyjnego samochodów ciężarowych, autobusów i przyczep.
Za akcje Wabco koncern ZF zapłacił 136,50 dolarów, co odpowiada łącznej wartości transakcji w wysokości około 7 mld dolarów. Zakończenie przejęcia oczekiwane jest na początku przyszłego roku. Firma Wabco zatrudnia około 16 tys. pracowników na całym świecie, w zeszłym roku uzyskała  obrót w wysokości 3,2 mld euro.

Decyzje strukturalne zwiększają tempo działania
Aby móc w sposób jeszcze bardziej ukierunkowany i szybciej reagować na różne wymagania rynku, ZF wprowadza tzw. Dual Operating System, który dopuszcza różne prędkości i modele organizacyjne. Zgodnie z tym systemem dawny Dział Technologii Bezpieczeństwa Czynnego i Biernego został podzielony na trzy jednostki: Technologia Bezpieczeństwa Biernego, Technologia Bezpieczeństwa Czynnego oraz Elektronika i Systemy Wspomagania Kierowcy (ADAS). Do tego dochodzą centra systemowe i projektowe, które wspierają obszary dotyczące kilku działów, takie jak zautomatyzowana jazda czy elektromobilność.
– Dzięki tym nowym strukturom i procesom uprościliśmy hierarchie, możemy więc jeszcze szybciej reagować i jeszcze lepiej obsługiwać naszych klientów – powiedział Wolf-Henning Scheider.

Solidny rozwój ekonomiczny
Osiągając obrót w wysokości 36,9 mld euro (w poprzednim roku: 36,4 mld euro), koncern ZF przekroczył prognozowany na początek minionego roku – 36,5 mld euro. W porównaniu do roku 2017 przychody zwiększyły się nominalnie o 1,3%. Przychody skorygowane o wpływy kursu walutowego i działalność związaną z fuzjami i przejęciami wzrosły organicznie o około 6%, czyli mocniej niż rynek. Dział Technologii Pojazdów Użytkowych (plus 12%) i Dział Rozwiązań dla Przemysłu (plus 13%) odnotowały nadzwyczajne wzrosty dochodów.
Na skorygowany EBIT w wysokości 2,1 mld euro (rok poprzedni: 2,3 mld euro) w znacznym stopniu miały wpływ zwiększenie wydatków na badania i rozwój, wzrost kosztów materiałowych, negatywne efekty kursów walut i słaba koniunktura. Skorygowana marża EBIT wynosi 5,6%, a swobodny przepływ gotówki skorygowany o akwizycje i sprzedaże przedsiębiorstw wynosi 0,9 mld euro.
Koncern jeszcze bardziej zredukował zobowiązania związane z przejęciem TRW.
– W minionym roku obrotowym zmniejszyliśmy zadłużenie brutto o 1,4 mld euro do 5 mld euro i tym samym wzmocniliśmy finansową niezależność naszego koncernu – powiedział podczas konferencji prasowej dyrektor finansowy ZF dr Konstantin Sauer. – Ze współczynnikiem adekwatności kapitałowej w wysokości 28% koncern ZF posiada solidny fundament ekonomiczny.
Pod koniec 2017 roku współczynnik adekwatności kapitałowej wynosił 24%.

Otoczenie rynkowe wciąż jest niepewne
Utrzymująca się niepewność co do politycznego i gospodarczego rozwoju wielu krajów oraz nowe wymogi regulacyjne w zakresie redukcji poziomu emisji nadal powodują napiętą sytuację na rynkach na całym świecie. Zważywszy na oczekiwany rozwój rynków i zakładając stały kurs walutowy, ZF przewiduje, że w 2019 roku jego obroty osiągną poziom między 37 a 38 mld euro. Koncern dąży do skorygowanej marży EBIT między 5 i 5,5% oraz skorygowanego o akwizycje i sprzedaże przedsiębiorstw swobodnego przepływu gotówki w wysokości około 1 mld euro.
– Z naszym obszernym portfolio produktów, przyszłościowymi rozwiązaniami technicznymi i rozbudowaną siecią jesteśmy atrakcyjnym dostawcą systemów dla naszych klientów, z którymi wspólnie kształtujemy mobilność następnej generacji – powiedział prezes zarządu ZF Wolf-Henning Scheider.

GALERIA ZDJĘĆ

Jesienią w ramach pierwszych flot testowych na drogach w Aachen i Friedrichshafen pojawi się e.GO People Mover

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony