Jednym z czynników hamujących rozwój branży motoryzacyjnej są trudności z pozyskiwaniem wykwalifikowanej kadry
Od kilkunastu lat pracujesz w warsztacie samochodowym, ale swoich kwalifikacji nie możesz potwierdzić żadnym papierkiem? A może jesteś pracodawcą i od dłuższego czasu bezskutecznie poszukujesz pracownika o określonym zestawie kompetencji? Wdrażany obecnie w Polsce Zintegrowany System Kwalifikacji może okazać się skutecznym rozwiązaniem takich problemów.
Dynamiczne zmiany na polskim rynku pracy sprawiają, że zarówno pracownicy, jak i pracodawcy muszą wykazywać się coraz większą elastycznością. Dlatego też, aby uniknąć zawodowej stagnacji czy nawet wykluczenia z rynku pracy, pracownicy zmuszeni są zdobywać nowe kwalifikacje, a pracodawcy – szukać kandydatów z określonym zestawem kompetencji.
Jak wynika z raportów rynkowych, jednym z czynników hamujących rozwój branży motoryzacyjnej są właśnie trudności z pozyskiwaniem wykwalifikowanej kadry. Pracodawcy sygnalizują zapotrzebowanie na odpowiednio przygotowanych specjalistów, które znacznie przewyższa możliwości rynku pracy.
Kwalifikacje – z czym to się je?
Kwalifikacje to nie tylko świadectwo szkolne czy dyplom magistra. Wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne zdobywamy w różnych miejscach: w miejscu pracy, na kursach prowadzonych przez firmy szkoleniowe czy ucząc się samodzielnie w domu. Oznacza to, że bardzo często posiadamy kompetencje poszukiwane na rynku pracy, ale nie możemy ich oficjalnie potwierdzić. Nie posiadamy bowiem przysłowiowego papierka.
W takich sytuacjach z pomocą przyjdzie wdrażany w Polsce od 2 lat Zintegrowany System Kwalifikacji, rozwiązanie systemowe oferujące możliwość formalnego potwierdzenia umiejętności i wiedzy nabytych w trakcie samodzielnego uczenia oraz zapewniające powszechny dostęp do uporządkowanej listy obecnych na rynku kwalifikacji z jasno określonym opisem.
Pełna lista kwalifikacji funkcjonujących w ramach ZSK znajduje się w publicznej bazie danych – Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji. Dobrze opisane kwalifikacje podpowiedzą, jaki zakres wiedzy i umiejętności musi posiadać osoba, która chce potwierdzić swoje kompetencje, lub czego pracodawca może oczekiwać od kandydatów na pracowników w swojej firmie. Co istotne, kwalifikacje opisywane były w porozumieniu z przedstawicielami rynku, odzwierciedlają więc faktyczne potrzeby branży motoryzacyjnej.
Europejskie wzorce
Wprowadzenie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce inspirowane jest podobnymi rozwiązaniami, które od lat z powodzeniem funkcjonują na zachodzie Europy, kształtując tamtejsze rynki pracy. Większość krajów Unii Europejskiej posiada własne systemy kwalifikacji, co umożliwia łatwe porównanie kwalifikacji zdobytych w Polsce z tymi zdobytymi np. w Niemczech. Dzięki temu pracownikom łatwiej będzie przekonać zagranicznego pracodawcę o poziomie swoich kompetencji, a firmom udowodnić, że posiadają odpowiednie zaplecze kompetencyjne, aby podjąć się wykonania dochodowego zlecenia u zagranicznego kontrahenta.
Symbol jakości
Wszystkie włączone do ZSK kwalifikacje mają nadany poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), który odzwierciedla m.in. złożoność umiejętności nabytych w ramach danej kwalifikacji i samodzielność osoby w danym zakresie kompetencji zawodowych. Symbol Polskiej Ramy Kwalifikacji, umieszczany na dyplomach, świadectwach i certyfikatach, pozwala więc określić, co potrafi jego posiadacz, i jest powszechnie akceptowanym symbolem jakości. Już niebawem może to być niezwykle użyteczny sposób potwierdzenia kompetencji, zarówno dla szukających pracy w branży motoryzacyjnej, jak i starających się o awans pracowników oraz dla prowadzących rekrutację pracodawców.
Więcej informacji o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji można znaleźć na stronach: www.kwalifikacje.gov.pl i www.kwalifikacje.edu.pl.
Komentarze (0)