Jak informowaliśmy już w portalu warsztat.pl, zapowiada się niemała rewolucja w zakresie przeprowadzania badań technicznych pojazdów. W dużym skrócie, właściciel pojazdu, który nie zadbał o badanie techniczne w terminie, będzie mógł uzyskać „pieczątkę” tylko w wyznaczonych Stacjach Kontroli Pojazdów Transportowego Dozoru Technicznego. W kraju będzie 16 takich stacji.
Na temat planowanych zmian wiadomo coraz więcej. Projekt przepisów został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Organizacje związane z branżą motoryzacyjną mogą teraz zgłaszać swoje uwagi.
Poza obowiązkiem dla kierowcy przeprowadzenia spóźnionego badania w stacjach państwowych (prowadzonych przez Transportowy Dozór Techniczny), pozostałe planowane zmiany to:
- nadzór TDT nad prywatnymi Stacjami Kontroli Pojazdu
- obowiązkowa dokumentacja fotograficzna samochodów przeglądanych na SKP
- kary porządkowe i doszkalające dla diagnostów
- opłata przed rozpocząceniem badania technicznego
- obowiązkowe kierowanie na dodatkowe badania techniczne pojazdu, który uczestniczył w wypadku drogowym (gdzie zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji pojazdu, w tym koła, zawieszenie układy poduszek powietrznych, kierowniczy lub zawieszenia)
- w przypadku gdy zaistnieje „uzasadnione przypuszczenie, że badanie zostało przeprowadzone niezgodnie z przepisami ustawy” na wniosek właściciela pojazdu będzie możliwość przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego w stacji Transportowego Dozoru Technicznego, a gdy okaże się, że badanie rzeczywiście nie było przeprowadzone prawidłowo, koszty badania w TDT pokryje stacja kontroli pojazdów.
Projekt, jak wspomnieliśmy, podlega właśnie konsutlacjom społecznym. Swoje uwagi zgłosił już m.in. Związek Dealerów Samochodów.
ZDS wskazał między innymi: "na brak postulowanej wcześniej nalepki na szybę oznaczającej aktualność badania technicznego pojazdu oraz brak obowiązku archiwizowania przez SKP wyników badań poszczególnych podzespołów. Zastrzeżenia ZDS budzi także zapis, że w przypadku wykonania badania po terminie, okres ważności nowego badania liczony będzie od daty wykonania tego badania, a nie od daty daty ważności poprzedniego. Do uprawnień kontrolnych TDT zostanie zgłoszona także możliwości przeprowadzenia „zakupu kontrolowanego” badania technicznego, podobnej instytucji jaka została niedawno wprowadzona dla Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a która w ocenie ZDS byłaby instrumentem najbardziej odstraszającym od fikcyjnych badań"
Temat ten był omawiany także podczas XVII Konferencji Szkoleniowej w Chorzowie, której organizatorem był Instytut Transportu Samochodowego. O konferecji czytaj TUTAJ.
Komentarze (3)