Warto wiedzieć

5 godzin temu  16.06.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Zmiany w procedurze dopuszczania pojazdów do ruchu

Fot. pixabay

Temat zmian w procedurze dopuszczania pojazdów do ruchu był jednym z ważniejszych podczas niedawnej konferencji "Stacje Kontroli Pojazdów 2025", którą zorganizowała Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów. Spotkanie odbyło się w Ustce.

PISKP szczegółowo relacjonuje najważniejsze zagadnienia poruszane podczas wydarzenia. Olga Tworek, zastępca Dyrektora Departamentu Transportu Drogowego, przedstawiła nowelizację przepisów w zakresie dopuszczenia pojazdów do ruchu drogowego w Polsce.

Jak czytamy na stronach izby, prawo UE nie określa jednolitej definicji pojazdu nowego, zaś stosowanie aktualnych polskich przepisów powoduje powstawanie wątpliwości, jakie dokumenty należy przedłożyć przy pierwszej rejestracji na terytorium Polski pojazdu sprowadzonego z zagranicy, zwłaszcza spoza UE. Powoduje to liczne problemy organów rejestrujących, czego przykładem są ciągniki rolnicze sprowadzane z Białorusi. Dlatego pojawią się nowe przepisy określające zasady dopuszczenia do ruchu drogowego w Polsce takich sprowadzanych pojazdów.

Pojawi się nowa procedura krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym pojazdem. Badanie będzie odbywało się w SKP lub OSKP, a diagnosta będzie również sprawdzał kompletność dokumentów. W razie wątpliwości (np. co do poziomu emisji spalin) diagnosta może kierować na badanie w służbie technicznej. Ewentualne skargi właściciela pojazdu na negatywny wynik zaświadczenia wydanego przez diagnostę w ramach indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym pojazdem będą rozpatrywane przez Dyrektora TDT.

Bardziej szczegółowo, od strony wykonawczej, nową procedurę krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym pojazdem omówił Jerzy Król, Naczelnik Wydziału ds. Homologacji i Warunków Technicznych Pojazdów w Departamencie Transportu Drogowego. Zebrani mogli dowiedzieć się, że diagnosta będzie przeprowadzał weryfikację spełniania danej normy Euro poprzez sprawdzenie informacji zawartych na tabliczce zamocowanej do danego pojazdu sprowadzonego np. z USA oraz na podstawie dokumentów dostępnych w Internecie na stronie EPA.

Poziom emisji nie będzie sprawdzany analizatorem spalin, ale przez porównanie norm w USA i UE. W przypadku braku możliwości weryfikacji poziomu emisji spalin pojazdu na podstawie przedstawionych dokumentów, przewiduje się sprawdzenie tego poziomu przez służbę techniczną. Służba ta będzie również włączana, jeśli u diagnosty wystąpią wątpliwości co do wyniku badania światła mijania podczas oceny granicy światło-cienia lub oznaczeń homologacyjnych.

Pełną relację z wydarzenia znajdziecie na stronach PISKP.

na podstawie: PISKP

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony