Ogumienie

ponad rok temu  13.04.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Zrywają z rutyną – hiszpańskie SportActive Days

Ascari Race Resort, którego właścicielem jest holenderski milioner Klaas Zwart, to prywatny tor wyścigowy znajdujący się na południu Hiszpanii. Tor o długości 5,6 km jest wyjątkowym miejscem, składającym się z 26 charakterystycznych zakrętów tworzących jedną całość. Do tego niezwykle pięknym, znajdującym się wśród gór. To właśnie tu producent opon Giti Tire zaprosił m.in. naszą redakcję, by przetestowała najnowszą oponę o wysokich osiągach – GT Radial SportActive.

Segment opon UHP (Ultra High Performance) jest jednym z najszybciej rozwijających się w całej branży oponiarskiej. Opony o bardzo wysokich osiągach są produkowane też w coraz większych rozmiarach. Wynika to z kilku powodów. Po pierwsze, coraz więcej nowych samochodów opuszcza fabryki z dużymi oponami UHP (np. nowe Audi A6 w standardzie jest wyposażane w 18-calowe opony UHP), po drugie, rośnie popularność aut typu SUV, a po trzecie, zauważalny jest ogólny trend – klienci chętniej decydują się na opony coraz szersze.

Nowa technologia i agresywna nazwa
Na rynku opon o najwyższych osiągach pojawiła się właśnie nowa propozycja – GT Radial SportActive. Zaprojektowana w Hanowerze, specjalnie na rynek europejski, ma zapewnić doskonały kontakt z drogą, idealną przyczepność oraz długą żywotność bieżnika. Za krótką drogę hamowania na mokrej i suchej nawierzchni odpowiadają szerokie rowki i lamele (drobne, równoległe nacięcia). To opona przeznaczona głównie do aut sportowych, ale nie tylko.
Docelową grupą odbiorców są entuzjaści, dbający o swoje samochody mężczyźni w wieku 25-45 lat, właściciele aut nowoczesnych i sportowych, ceniący wydajność opon i aspekty wizualne, a także rozeznani w branży i zorientowani w ofertach, ceniący markę GT Radial.
Według zapewnień producenta opona zapewnia natychmiastową reakcję na ruchy kierownicy i lepszy przebieg. Jej zaletami są: równomierny rozkład ciśnienia wewnątrz opony, zrównoważona sztywność bieżnika oraz najnowsze technologie z wykorzystaniem krzemionki. Kolejnym walorem tej opony, wskazanym przez producenta, jest niskie zużycie bieżnika – ogumienie może przejechać 35 tys. km przy pełnym obciążeniu. Opona jest o 5% lżejsza od ogumienia poprzedniej generacji, a jednocześnie sztywniejsza.

Jak jest zbudowana GT Radial SportActive?
Zewnętrzna asymetria i wysoka sztywność ramion zapewniają pewność w zakrętach, świetne prowadzenie oraz zaawansowane przenoszenie obciążeń. Z kolei wewnętrzna asymetria, konstrukcja żebrowa, optymalny wzór rowków i wykorzystanie technologii Micro Dot odpowiadają za lepsze odprowadzanie wody (minimalizowanie filmu wodnego), mniejsze zużycie opony oraz niższy poziom hałasu. Za skuteczne odprowadzanie wody odpowiadają też cztery szerokie rowki wzdłużne. Trzy obwodowe żebra działają na drodze niczym hak, co zapewnia doskonałe hamowanie, ale też wysoką stabilność przy dużych prędkościach.
W testach DEKRA, przeprowadzonych we Francji i Hiszpanii, opona uzyskała świetne wyniki dotyczące długości drogi hamowania. Opona otrzymała klasę B w hamowaniu na mokrej nawierzchni.
Nowy produkt GT Radial doskonale wypadł także podczas testów przeprowadzonych przez IFV – oficjalnego partnera niemieckich producentów samochodów. Efekt – bardzo niskie zużycie opon na przedniej osi przy 40 tys. przejechanych kilometrów. To wynik dużo lepszy niż w przypadku konkurencyjnych produktów.

Dzień na Ascari
Wraz z grupą dziennikarzy mieliśmy okazję sprawdzić GT Radial SportActive na hiszpańskim torze Ascari. By lepiej poznać walory nowego ogumienia i dowiedzieć się, jak zachowują się te opony w porównaniu z innymi markami, dzień testowy podzielono na trzy części.
Pierwsza część polegała na przejeździe po torze Audi TTS na oponach GT Radial SportActive oraz konkurencyjnych marki Toyo Proxes T1 Sport. To była najszybsza runda tego dnia. Oczywiście testy opon to nie wyścig, aczkolwiek można było „przycisnąć”. Długie proste oraz ostre zakręty pozwalały sprawdzić możliwości i walory testowanego ogumienia.
W części drugiej była typowo deszczowa pogoda, z którą nierzadko przecież mamy do czynienia, podróżujemy bowiem nie tylko po suchych drogach. Pogoda potrafi spłatać nam figla i deszcz możliwy jest zawsze, nawet podczas ciepłych, letnich dni. Przejazdy VW Golfem na nowych oponach GT Radial na przemian z Maxxis Sport Zero One pokazały zalety SportActive na mokrej nawierzchni.
Ostatnia runda testowa odbywała się już na bardziej technicznej części toru. Do dyspozycji dziennikarzy były auta Mini Cooper na GT Radial SportActive oraz Kumho Ecsta Le Sport. Sekwencje zakrętów pozwoliły solidnie przetestować opony. Tu ogumienie najbardziej dostawało w kość.
Podczas wszystkich trzech części nowa opona GT Radial zasłużyła na bardzo dobre noty, wielokrotnie przewyższając produkty konkurencyjne. To dobry znak na przyszłość, który z pewnością przełoży się na grono klientów zainteresowanych tym produktem.

Tekst: Piotr Łukaszewicz,
Mirosław Giecewicz
Fot. Mirosław Giecewicz
Pełna wersja artykułu w czasopiśmie „Świat Opon”.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony