Części i regeneracja

ponad rok temu  07.09.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Zwiększenie osiągów silników – zastosowanie metalu szlachetnego

Od momentu pojawienia się pierwszych świec zapłonowych z zastosowaniem metalu szlachetnego minęło już ponad 30 lat. Na początku były to świece tworzone z wykorzystaniem platyny. Dzisiejsze wysoce zaawansowane elektrody wykonane z irydu oferują optymalne połączenie parametrów zapłonu i trwałości. W jaki sposób świece Iridium IX umożliwiły zrobienie kolejnego milowego kroku w technologii świec zapłonowych dla szerokiej gamy silników, wyjaśnia firma NGK Spark Plug.

Bez względu na posiadany środek transportu, wszyscy oczekują tego samego – niezawodnego rozruchu i tysięcy kilometrów bezproblemowej jazdy. Takie były założenia stojące za wprowadzeniem Iridium IX – aby wprowadzić na rynek wtórny najnowszą wersję świecy zapłonowej o najwyższej wydajności, wykonaną w technologii irydowej, również do zastosowań w starszych modelach motocykli i samochodów.

Moc dla jednośladów
Dostrzegając szczególne zapotrzebowanie na modernizację w sektorze pojazdów dwukołowych, w 2006 r. firma NGK Spark Plug wprowadziła technologię Iridium IX, zwłaszcza dla motocykli.
Jak wyjaśnia Dawid Pauszek, manager technical support aftermarket Eastern Europe w NGK Spark Plug Europe, celem była pomoc motocyklistom w osiągnięciu znacznie lepszej wydajności ich maszyn zarówno na drodze, jak i na torze. – Motocykle są często wyposażone w standardowe niklowe świece zapłonowe, będące częścią oryginalnego wyposażenia. Jednak wyjątkowa wytrzymałość i trwałość irydu daje możliwość zwiększenia niezawodności i wydajności zapłonu. Dzięki Iridium IX (skrót od Iridium IXtreme) mogliśmy zapewnić kierowcom lepszy zapłon, wydajniejszy nawet niż w przypadku platyny. Mogą również cieszyć się płynniejszą, bardziej ekonomiczną jazdą.
Aby stworzyć nową technologię, inżynierowie NGK Spark Plug zaprojektowali ultracienką końcówkę ze stopu irydu o średnicy 0,6 mm, przyspawaną laserowo do centralnej elektrody świecy. Obie – cieńsza irydowa elektroda środkowa i ścięta stożkowo elektroda masy – utrzymywały niskie napięcie zapłonowe i zmniejszały obciążenie cewki zapłonowej, jednocześnie wytwarzając silną iskrę. Ponadto stała odległość utrzymywana między elektrodami pozwoliła uniknąć wypadania zapłonu.
– Opracowaliśmy również przeciwosadowy rowek pierścieniowy, aby zanieczyszczenie świecy nagarem stało się przeszłością – kontynuuje Pauszek. – Dzięki temu zimny rozruch jest bezproblemowy, zapewniając najlepsze osiągi przy jeździe z częstym zatrzymywaniem się i ruszaniem, która jest szczególnie wymagająca dla motocykli.
Korzystnym efektem ubocznym zastosowania innowacyjnego materiału był wpływ irydu na żywotność świecy zapłonowej. Ekspert dodaje: – Iryd jest jednym z najtrwalszych metali na świecie, około 6 razy twardszym niż platyna. Przy bardzo wysokiej temperaturze topnienia wynoszącej 24500C jest wyjątkowo odporny na erozję iskrową. W rezultacie żywotność elektrod irydowych w naszych świecach zapłonowych IX jest znacznie dłuższa w porównaniu z elektrodami świec niklowych. Jest to opłacalna inwestycja dla każdego motocyklisty, którego maszyna nie jest jeszcze wyposażona w oryginalne irydowe świece.

Iryd dla starszych modeli samochodów
Zalety Iridium IX nie ograniczają się do pojazdów dwukołowych. W krótkim czasie firma NGK Spark Plug rozszerzyła zastosowanie tej technologii, aby zwiększyć moc również pod maską samochodów zabytkowych.
– Iridium IX oferuje doskonałą możliwość modernizacji starszych samochodów, a także niektórych nowszych – potwierdza Dawid Pauszek. – Zamontowanie tych świec zapłonowych jako zamienników gwarantuje kierowcom starszych samochodów niezawodność zapłonu za pierwszym razem, brak wypadania zapłonu i najdłuższy możliwy okres użytkowania – bez zanieczyszczenia nagarem.
Dawid Pauszek jest właścicielem zabytkowego Trabanta P601 R2 z 1977 roku, a także kilku japońskich motocykli z początków lat 80. – Pierwszą rzeczą, którą zrobiłem po zakupie samochodu i motocykli, była wymiana świec zapłonowych na zmodernizowane Iridium IX – potwierdza. – Samochód znacznie lepiej odpala i wkręca się na wysokie obroty, zniknął też problem z tzw. zalewaniem świecy. To samo dotyczy moich motocykli, które są uruchamiane sporadycznie.

Więcej życia na falach
Z zalet Iridium IX można korzystać także na wodzie. Zaawansowane technologicznie świece zapewniają warsztatom i właścicielom łodzi prosty sposób na zwiększenie wydajności prawie każdego silnika jednostki pływającej. – Ponieważ konstrukcja elektrod świec Iridium IX zmniejsza napięcie potrzebne do wytworzenia silnej iskry i wydłuża żywotność świecy, są one idealne do stosowania na morzu lub wodach śródlądowych. Silniki łodzi łatwiej się uruchamiają, lepiej działają i płynniej przyspieszają – radzi ekspert.
Korzyści dotyczą nie tylko szybkich rejsów. Świece zapłonowe Iridium IX poprawiają także reakcję pływających w wolniejszym tempie barek kanałowych, jednostek pływających na terenach zalewowych i w portach lub marinach. Dzieje się tak dlatego, że przeciwosadowy rowek pierścieniowy zapobiega osadzaniu się nagaru, który często gromadzi się na niklowych świecach łodzi przy niskich prędkościach. 
– Ulepszone świece NGK Iridium IX zapewniają znakomitą wydajność, sprawność i niezawodność motocykli, samochodów zabytkowych i łodzi, zarówno w sportach motorowych, jak i podczas codziennych podróży – podsumowuje Dawid Pauszek. – Warto spróbować!

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Zwiększenie osiągów silników – zastosowanie metalu szlachetnego

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony