W uzupełnieniu dokumentacji technicznej naprawy warto wykonywać dokumentacji fotograficznej pojazdu, aby udokumentować wykonane operacje cieniowania. fot. Piotr Łukaszewicz
Kiedy, zgodnie z zaleceniami Ogólnopolskiej Motoryzacyjnej Rady Technicznej, cieniowanie koloru na tym samym elemencie jest zgodne ze sztuką?
Jest dopuszczalne, jeżeli wielkość uszkodzenia jest mniejsza niż 1/4 elementu, a uszkodzenie jest umiejscowione w środkowej części lub części skrajnej do której nie przylega żaden element lakierowany. Kolejny wymóg? Odległość od krawędzi uszkodzonego elementu do końcowej warstwy nałożonego podczas naprawy podkładu musi wynosić nie mniej niż 40 cm dla lakierów 2-warstwowych. Dla lakierów o większej ilości warstw odległość potrzebną na wycieniowanie należy zwiększać o 15 cm na każdą warstwę. Cieniowanie kolorów należy wykonać przy wszystkich naprawach lakierniczych, zarówno jednowarstwowych jak i wielowarstwowych.
Cieniowanie kolorów należy wykonywać we wszystkich kolorach lakieru: niemetalicznych (np. UNI), metalicznych lub perłowych. W uzupełnieniu dokumentacji technicznej naprawy OMRT zaleca wykonywanie dokumentacji fotograficznej pojazdu, aby udokumentować wykonane operacje cieniowania.
Źródło: OMRT
Do reaktywacji, po kilkunastu latach przerwy w działaniu, Ogólnopolskiej Motoryzacyjnej Rady Technicznej (dawniej Ogólnopolskiej Rady Technicznej) doszło we wrześniu 2017 roku. Inicjatorami reaktywacji Rady były: Polska Izba Motoryzacji, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Związek Dealerów Samochodów, Związek Rzemiosła Polskiego oraz niezależni rzeczoznawcy. Głównym zadaniem OMRT jest wypracowanie zasad i merytoryczna kontrola nad systemami i wskaźnikami do wyceny szkód komunikacyjnych, tak aby polski rynek likwidacji szkód był w stanie zachować standardy techniczne napraw blacharskich i lakierniczych zgodne ze standardami i zaleceniami producentów pojazdów.
Komentarze (0)