Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Czy powietrze
może być “trendy”?

Niejeden z nas z sentymentem wspomina jednostajne i dźwięczne dla ucha klepanie poczciwych 3-cylindrówek WAN-a, tłoczących powietrze do równie poczciwych pistoletów lakierniczych tejże samej firmy. Sentymenty sentymentami, tymczasem rzeczywistość wymusza na firmach parających się lakiernictwem stosowanie coraz to bardziej zaawansowanych i wyrafinowanych technologii, umożliwiając im bycie konkurencyjnym na trudnym i wymagającym rynku. Niestety, w większości zakładów lakierniczych w dalszym ciągu bagatelizuje się problematykę właściwej jakości sprężonego powietrza używanego do zasilania pistoletów, ograniczając się jedynie do zamontowania filtra lub zestawu filtrów, dających tak naprawdę minimalną ochronę przed wodą, olejem i zanieczyszczeniami stałymi “produkowanymi” przez sprężarki. Mając ten komfort, że tym razem po prostu teoretyzujemy, popuśćmy wodze fantazji i stwórzmy lakiernię idealną.


Sprężarka śrubowa, np. ReLo RL-ET-7,5 z wbudowanym bezolejowym systemem uzdatniania powietrza. Ideą systemu Eco-Tec jest przemiana oleju i innych węglowodorów w procesie fizykochemicznym w wodę i dwutlenek węgla przy zastosowaniu specjalnego konwertera. Po przemianie sprężone powietrze uznawane jest za absolutnie bezolejowe (maksymalna ilość oleju 0,003 mg/m3). Kondensat powstający jako wynik reakcji jest przejrzysty jak woda i całkowicie pozbawiony oleju (ilość węglowodorów < 1mg/litr). Według wszelkich przepisów ochrony środowiska może być bezpośrednio odprowadzony do kanalizacji lub wykorzystany wtórnie jako woda w procesie technologicznym. Odpadają całkowicie problemy gromadzenia i utylizacji kondensatu, jak również koszty utylizacji i koszty administracyjne z nią związane.


Zbiornik sprężonego powietrza 500 l pokryty powierzchnią galwaniczną. Tu sytuacja jest prosta – zbiornik jest akumulatorem sprężonego powietrza, a powłoka galwaniczna zabezpiecza układ przed ewentualną korozją, mogącą w istotny sposób szkodzić lakierowanym powierzchniom.


Osuszacz adsorpcyjny. W środowisku panują dwie powszechne opinie dotyczące wilgoci w powietrzu: stosując filtry powietrza pozbędziemy się wody oraz im chłodniej na dworze, tym mniej wody w instalacji. Tymczasem, niewielu użytkowników zdaje sobie sprawę, że mała sprężarka z naszego przykładu (moc silnika 7,5 kW) w naszym klimacie może wyprodukować nawet do 33 litrów wody na dobę! Żaden filtr nie poradzi sobie z taką ilością wody. Co do drugiego stereotypu: gdybyśmy spojrzeli do biuletynów IMiGW, okazuje się, że maksymalna wilgotność powietrza w naszym klimacie występuje w lipcu i uwaga… w lutym! Tak więc pora roku nie ma specjalnie znaczenia, gdy dyskutujemy o wodzie w powietrzu. I tutaj z pomocą może przyjść nam osuszacz adsorpcyjny – istny pochłaniacz wilgoci. Ale zacznijmy od początku, czyli skąd w ogóle bierze się woda w powietrzu? Otóż, w momencie sprężania powietrza następuje wzrost stężenia pary wodnej ze względu na wzrost temperatury powietrza w trakcie procesu. Podczas przesyłu powietrza rurociągami następuje stopniowe schładzanie powietrza, a co za tym idzie, stopniowa kondensacja pary wodnej. Gdy powietrze schłodzi się do momentu osiągnięcia 100 proc. wilgotności względnej, mówi się o osiągnięciu punktu rosy. Dalsze schładzanie powietrza spowoduje stopniowe skraplanie pary wodnej. Osuszacz adsorpcyjny wypełniony jest specjalną substancją pochłaniającą wilgoć znajdującą się w sprężonym powietrzu. Co pewien czas, w cyklu automatycznym, wilgoć jest usuwana z sorbentu przy pomocy przedmuchu suchym powietrzem lub przy pomocy podgrzewania sorbentu. Sprawność osuszaczy adsorpcyjnych jest bardzo wysoka – punkt rosy może wynosić nawet -70oC.


Filtry sprężonego powietrza. O nich nie możemy zapomnieć. Sprężarka jest prawie jak potężny odkurzacz. Zasysa z otoczenia spore ilości pyłów, piachu i innych zanieczyszczeń stałych znajdujących się w powietrzu, a mogących w istotny sposób zaszkodzić lakierowanym powierzchniom. W tym momencie należy pamiętać o właściwym usytuowaniu sprężarki. Niedopuszczalne jest ustawienie sprężarki bezpośrednio w pomieszczeniu, w którym odbywa się proces lakierowania! Silikon-free. Większość użytkowników, i niestety również dostawców systemów sprężonego powietrza dla lakierni, bagatelizuje problematykę silikonu w powietrzu. Tymczasem, związki silikonu używane w procesie produkcji filtrów czy osuszaczy po przedostaniu się na lakierowane powierzchnie mogą znacznie zmniejszyć ich trwałość, a co za tym idzie, mogą przysporzyć nam kłopotliwych reklamacji. Jeśli zależy nam na satysfakcji klientów i własnym spokoju, zażądajmy od dostawcy pneumatyki deklaracji, że instalowane urządzenia są w wersji “silikon-free”.

Instalacja sprężonego powietrza. Z roku na rok rośnie w lakiernictwie zainteresowanie instalacjami sprężonego powietrza wykonanymi z aluminium. Pozornie wyższą ceną zakupu samych elementów (w porównaniu z innymi systemami) rekompensuje się łatwością montażu, estetyką i ponadprzeciętną trwałością. Nie bez znaczenia są też takie cechy, jak brak korozji i dobra izolacja termiczna powodująca zmniejszenie możliwości powstawania szkodliwego kondensatu.

Pozornie mogłoby się wydawać, że koszty budowy sprężarkowni z wykorzystaniem elementów ujętych powyżej są nie do przełknięcia dla przeciętnego inwestora, jednakże korzyści, jakie można przy tym osiągnąć są nie do przecenienia.

Robert Fijołek

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony