Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  29.01.2018, ~ Bartłomiej Ryś - ,   Czas czytania 5

Dzień z życia warsztatu lakierniczego Mercedes-AMG Petronas Motorsport
Strona 2 z 2

Po lunchu idzie już gładko

Szata graficzna na sezon 2017 uwzględnia skomplikowane linie, wzory i efekty przecinające różne elementy nadwozia. To oznacza, że lakierowanie każdego z wymiennych podzespołów musi idealnie pasować do sąsiadujących paneli pod względem położenia, rozmiaru, kształtu, koloru i odcieni. Kolejnym utrudnieniem jest fakt, że kształt bolidu nieustannie się zmienia. „Na niektórych torach potrzebujemy dużej siły dociskającej, a na innych wystarczy średnia lub niska. Dlatego też musimy potrafić dostosować się do zmieniającej się konfiguracji bolidu” – wyjaśnia. To prawdziwe wyzwanie.

Przednie skrzydła trafiają do końcowego suszenia przed aplikacją lakieru bezbarwnego. Gdy element trzeba szybko polakierować i wysuszyć, zespół korzysta z lakieru bezbarwnego Permasolid® HS Speed Clear Coat 8800. Kiedy lakiernicy mają nieco więcej czasu, stosują Permasolid® HS Optimum Plus Clear Coat 8650. Po lakierowaniu i suszeniu przednie skrzydła są wygładzane i polerowane trzema różnymi tarczami ściernymi i polerującymi, aby nadać im olśniewającego połysku i blasku, do którego przyzwyczajeni są kibice Srebrnych Strzał.

Na tym etapie zdejmowane jest maskowanie z obu przednich skrzydeł, które następnie są przygotowywane do przekazania innemu działowi. Jednak zanim jakikolwiek element opuści warsztat lakierniczy, należy odnotować jego masę, a Moody lub lider zespołu musi przeprowadzić inspekcję w celu zaaprobowania panelu. 

 

„W ciągu 8–9 godzin poszczególne elementy są poddawane 10 różnym procesom lakierniczym. Niezawodność, powtarzalność uzyskanego efektu i szybkość aplikacji lakierów Spies Hecker są kluczowe. Nie mamy czasu na poprawki” – wyjaśnia Moody.

Cykl się zamyka

Przednie skrzydła zostały zatwierdzone i są gotowe, ale lakiernicy wciąż gruntują, lakierują lub polerują inne elementy. Lakiernik z wieczornej zmiany, który zjawia się o 14:00, gdy jego kolega ze porannej zmiany właśnie przygotowuje się do powrotu do domu, przejmuje część prac, których zespół ze standardowej zmiany nie ukończy przed końcem dnia, czyli godziną 15:30. Lakiernik z wieczornej zmiany pracuje do 22:30, zostawiając stanowisko gotowe do dalszej pracy dla lakiernika z porannej zmiany, który rozpocznie o 6:00 następnego ranka. Cykl się zamyka. 

Gdy Andrew Moody patrzy na pracę swojego zespołu, nie ma wątpliwości, że: „Formuła 1 to sport zespołowy, a Spies Hecker jest jednym z czynników decydujących o sukcesie stajni Mercedes-AMG Petronas Motorsport”. 

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony