Lakier samochodowy składa się z wielu warstw. Zaczyna się to już przy karoserii... A czym są hologramy? Zapraszamy na cykl porad od firmy Normfest.
Zobacz wszystkie porady od Normfest
Przygotowanie do polerowania i zabezpieczania
"Auto na wiosnę" to nasz temat miesiąca w marcu. Piszemy o wszystkim, co związane jest z tym, jak wyglądają auta naszych klientów oraz zachęcamy ich do zadbania o ten wygląd. Będziemy pisać o kosmetykach do aut, pielęgnacji samochodów, naprawach lakierniczych i blacharskich, i nie tylko... Warto do nas zaglądać.
Hologramy są bardzo małymi rysami na lakierze, ktore łamią światło pod rożnym kątem powodując jego rozproszenie. Mogą one powstawać podczas mycia w myjni automatycznej, poprzez użycie niewłaściwych lub zużytych ścierek z mikrofazy, podczas mycia ręcznego gdy gąbki są zabrudzone. Już najmniejsze zabrudzenia w gąbkach mogą spowodować hologramy, ktore noszą rownież nazwę „Swirls”. Poza tym głębokie hologramy mogą powstać podczas niewłaściwego lub nieumiejętnego używania polerki oraz niewłaściwych gąbek polerskich. Innymi możliwymi powodami do powstawania hologramow są resztki silikatow w porach lakieru, ktore były używane w politurach ściernych.
W zależności od kąta padania światła można zobaczyć hologramy w kształcie talerzy, ktore układają się w tzw. „chmurkę”. Najlepszym światłem do sprawdzania występowania hologramow jest światło słoneczne, halogenowe i neonowe. Niektore politury zakrywają hologramy imitując gładką powierzchnię. Uzyskują ten efekt wypełniając rysy silikonami i olejami silikonowymi. Po kilku wizytach w myjni automatycznej lub ręcznej hologramy stają się coraz bardziej widoczne. Substancje zawarte w szamponach wymywają silikon lub oleje silikonowe z powierzchni lakieru ukazując tym samym hologramy. Rysy po myjni automatycznej matują lakier w liniach a nie w formie „chmurek”. Dlatego właśnie powinno się pracować przy użyciu sprayu kontrolnego (odtłuszczacz, alkohol, zmywacz do silikonow) w celu sprawdzenia czy wszystkie hologramy zostały usunięte. Poprzez spray kontrolny są zmywane środki wiążące i można dokładnie sprawdzić czy należy przejść do następnego kroku, czy należy użyć jeszcze raz poprzedniej pasty ściernej.
Struktura lakieru
Lakier samochodowy składa się z wielu warstw. Zaczyna się to już przy karoserii, ktora u większości producentow samochodow jest lakierowana katodycznie zanurzeniowo. Ta warstwa ma chronić przed korozją. Następnie jest gruntowanie, wypełnianie i właściwy lakier. Jako ostatnia warstwa jest nanoszony lakier przeźroczysty. Tak jak przedstawiono na grafice – ostatnia warstwa jest najgrubsza – blacha 0,6 mm, podkład 0,2 mm, wypełniacz 0,3 mm, lakier 0,15 mm, lakier przeźroczysty 0,4 mm. Lakier przeźroczysty jest tą warstwą, ktora musi najwięcej wytrzymać. To na niej lądują ptasie odchody, żywica drzew, to na niej rozbijają się owady i kamyczki i na sam koniec otrzymuje masaż zużytymi plastikowymi szczotkami. Tak jak przedstawiono na grafice wszystkie te czynniki uszkadzają tylko warstwę lakieru przeźroczystego. Mając odpowiednie doświadczenie można lakier klarowny tak zeszlifować, że uzyska się ponownie gładką powierzchnię, na ktorej nie łamie się światło. Podsumowując, polerowanie jest niczym innym jak ochronną formą szlifowania lakieru aby go następnie doprowadzić do perfekcyjnego połysku.
Więcej informacji pod adresami:
Komentarze (3)