Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  13.07.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Innowacje w branży lakierniczej. Warto je poznać!

Innowacja to ostatnio bardzo modne słowo. Dotacje unijne dla innowacyjnych przedsiębiorstw, granty na opracowania innowacyjnych produktów i usług – czy branża lakiernicza też uległa temu szaleństwu? Celowo użyłem tego słowa – ponieważ zdecydowana większość tych innowacji w najróżniejszych dziedzinach – to tylko marketing i puste obietnice, służące do naciągania klientów na odgrzewane w mikrofalówce wczorajsze kotlety…

Branża lakiernictwa renowacyjnego na szczęście (albo nieszczęście – w zależności od punktu widzenia) nie podlega tak szybkim zmianom, do jakich przyzwyczajają nas inne dziedziny życia. Większość technologii i produktów stosowanych w lakierniach ma kilka, kilkanaście lat, a sporo z nich pamięta jeszcze XX wiek. Zmiany, które widzimy – są raczej efektem powolnej ewolucji, rozwoju istniejących od dawna technologii, a nie wybuchających co rok czy dwa bomb przewracających do góry nogami całą pracę w warsztacie.

W ostatnich latach większość nowości w naszej branży związana jest z rosnącymi wymaganiami szybkości pracy. Niektórych technologii nie da się już znacząco przyspieszyć – przy dwukomponentowych poliestrach (szpachlówki) barierą jest potlife. Użytkownik musi mieć kilka minut na wymieszanie szpachlówki z utwardzaczem i jej aplikację, a dopiero potem może ona się utwardzić – więc oczywiste jest, że tego procesu nie da się już jakoś dramatycznie skrócić. Duże pole do popisu jest natomiast wciąż na bardziej czasochłonnych etapach procesu naprawy, szczególnie podczas lakierowania.

Najwięcej czasu w kabinie lakierniczej pochłania aplikacja bazy, jej schnięcie, a następnie aplikacja oraz schnięcie lakieru bezbarwnego. I tu jest największe pole do popisu dla producentów materiałów lakierniczych. W tej dziedzinie NOVOL oferuje przede wszystkim nowy wodorozcieńczalny system bazowy Spectral Wave 2.0. Dzięki znakomitemu kryciu dla większości kolorów wystarcza aplikacja 1 pełnej warstwy bazy, a w przypadku kolorów silnie transparentnych – dwie pełne warstwy możemy aplikować mokro na mokro, bez konieczności suszenia po drodze. W efekcie, Spectral Wave 2.0 jest obecnie jednym z najszybszych systemów bazowych na rynku.

Drugim bestsellerem NOVOLa jest lakier bezbarwny Spectral Klar 565. Zastosowanie specjalnych żywic pozwoliło uzyskać czas schnięcia w kabinie lakierniczej (temperatura 60 stopni Celsjusza) wynoszący zaledwie 15 minut. Co ważne – natychmiast po ostygnięciu lakieru można go (w razie potrzeby) szlifować i polerować. I co równie ważne – mimo bardzo szybkiego utwardzania, pozwala on na bezproblemowe nakładanie nawet na całe samochody.

Zastosowanie obu powyższych produktów, pozwala na skrócenie czasu przebywania samochodu w kabinie lakierniczej do 45-60 minut. Oczywiście - w zależności od wielkości naprawy, ponieważ skracamy czasy schnięcia, ale nie jesteśmy w stanie zmusić lakiernika do szybszego biegania wokół samochodu… Jest to czas nawet dwukrotnie krótszy, niż przy zastosowaniu bardziej tradycyjnych produktów. A to oznacza nie tylko olbrzymie oszczędności na energii niezbędnej do pracy kabiny lakierniczej, ale również dwukrotnie zwiększa jej przepustowość i umożliwia naprawę większej ilości samochodów bez konieczności rozbudowy warsztatu.

Łukasz Kelar
Dyrektor Działu Szkoleń NOVOL

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ MEga-kolor Stargard 1 ponad rok temu 600 stopni C przy wygrzewaniu w kabinie :) Oby nikt tego nie potraktował serio ! :)
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony