Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  12.05.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Jak zwiększyć siłę krycia bazy?

Powłoka lakiernicza traktowana jest przez producentów samochodów jako całość. Pełni ona określone funkcje, z których efekt wizualny odgrywa bardzo ważna rolę. Rozbioru na czynniki pierwsze powłoki dokonuje najczęściej lakiernik, który ma świadomość, że za końcowy efekt wyglądu odpowiada lakier bazowy i bezbarwny.

Wspominam tu o tym, ponieważ często w moich rozmowach z lakiernikami przewija się temat siły krycia lakierów bazowych i chęci ograniczenia czasu naprawy. Rozwiązanie tego problemu jest bardzo proste, należy traktować powłokę lakierniczą jako całość – tak jak to robi producent pojazdów. W najprostszym przypadku odpowiednio dobrany podkład może skrócić czas naprawy i pozwala w pełni odwzorować oryginalną powłokę.

Dlaczego tak się dzieje?

Powodów jest kilka. Po pierwsze redukcja kosztów lakierowania – kiedyś nowa powłoka miała grubość 150 mikronów, dziś mieści się w 100 mikronach. Drugi z powodów to coraz częściej stosowane lakiery z efektami wizualnymi (dodatki w postaci xirallic czy komponenty typu StarDust), które są częściowo transparentne, a co za tym idzie – słabiej kryjące. Kolejnym czynnikiem wpływającym na zmniejszenie siły krycia jest zaprzestanie stosowania do produkcji ołowiu i chromianów poprawiających znacznie krycie, ale niestety będących szkodliwymi dla środowiska naturalnego. 

Rezultatem tego wszystkiego jest możliwość – w niektórych przypadkach – dostrzeżenia „gołym okiem” podkładu pod warstwą lakieru bazowego na nowych samochodach.

Jak sobie z tym radzić?

Producenci lakierów renowacyjnych podają informacje, jaki kolor podkładu należy zastosować pod lakier bazowy, aby poprawić jego dopasowane kolorystyczne i równocześnie polepszyć siłę krycia.

Jeżeli w programie recepturowym przy danym kolorze pojawia się informacja „podłoże”, to powinniśmy zastosować dany kolor pod wierzchnią bazę.

W trakcie lakierowania stosujemy metodę „mokro na mokro”, używając odpowiedniego podłoża pod lakier bazowy. Często przy produkcji pojazdów używa się różnego rodzaju odcieni szarości. 

Odpowiedni kolor podłoża możemy również zapewnić, używając odpowiedniego podkładu wypełniającego. Stosujemy wtedy metody z suszeniem podkładu i obróbką poprzez szlifowanie lub w metodzie „mokro na mokro”. Lakierowanie z uwzględnieniem kolorów „podkładów” jest stosowane dla lakierowania trzy i czterowarstwowego.

Poprawić siłę krycia lakieru bazowego, bez obawy o zmianę koloru, możemy dodając do mieszanki o 10% mniej rozcieńczalnika. Pamiętajmy, warstwy bazy wylane będą lepiej kryjące niż te nakładane poprzez prószenie lub jako tzw. pół warstwy. Stosując pistolety natryskowe HVLP, polepszymy siłę krycia, w tym również lakierów bezbarwnych.

Podsumowując, szybkość odtworzenia powłoki lakierniczej nie zawsze jest wynikiem dużej siły krycia lakieru. Postępowanie wg zaleceń producenta lakierów renowacyjnych pozwala na lepsze odwzorowanie naprawianej powłoki, ograniczy koszty z tym związane i może znacznie skrócić czas naprawy.

Marek Lemiszewski
Doradca techniczny 

Multichem Sp. z o.o.
producent marki Profix

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony