
Fot. Shutterstock
Aktualnie powszechne stało się stosowanie zgrzewarek, które automatycznie przed zaciśnięciem ramion zgrzewających dokonują pomiaru i wprowadzają odpowiednie parametry pracy. Dzięki temu zgrzeiny są prawidłowo wykonane oraz powtarzalne, a praca staje się łatwiejsza i szybsza. Prawidłowość wykonania połączenia zgrzewanego można stwierdzić, wykonując próbę rozrywania. Blachy w miejscu zgrzewania nie powinny się rozłączyć bez wyrwania w jednej z nich otworu. Wielkość otworu uzależniona jest od grubości blach. Można taką próbę wykonać za pomocą dostępnych narzędzi warsztatowych lub stosując odpowiednie oprzyrządowanie. Próbę należy wykonać na fragmencie elementu zdemontowanego z pojazdu. Będzie to najbardziej wiarygodna próba, ponieważ dotycząca konkretnego gatunku stopu stalowego o określonej grubości odpowiadającej oryginałowi.
Szczególne przypadki
Poza rozpoznanymi już problemami technologicznymi pojawiają się karoserie, w których trudno stosować nawet metody niezgodne z technologią producenta. Przykładem mogą być rozwiązania wykorzystywane w nadwoziach pojazdów marki Tesla.
Bogusław Raatz
raatz.pl
Artykuł pochodzi z archiwum Nowoczesnego Warsztatu
Komentarze (0)