Pierwsza edycja konkursu, zorganizowana w 2003 roku, dotyczyła tylko lakiernictwa, ale forma tej rywalizacji szybko ewoluowała. Zmiana ta wynikała z faktu, iż na jakość napraw powypadkowych składa się wspólna praca blacharza i lakiernika, jak również to, że głównym celem konkursów powinien być stały wzrost poziomu wiedzy teoretycznej i praktycznej pracowników, wyposażenia serwisów, a w efekcie - jakości napraw.
Dzięki temu podejściu firma Peugeot Polska wraz ze swoimi partnerami handlowymi wypracowała formułę pierwszego konkursu blacharsko-lakierniczego w Polsce, a prawdopodobnie również w Europie. W zawodach uczestniczyły pary blacharz-lakiernik, przeszkolonych z najnowszych technologii napraw, a oceniana była ich wspólna praca i wiedza.
W tym roku formuła konkursu została nieco zmieniona – zawody podzielono na trzy kategorie: najlepszy serwis blacharsko-lakierniczy, najlepszy blacharz oraz najlepszy lakiernik.
Pierwsza część konkursu (kategoria: najlepszy serwis) polegała na ocenie wiedzy teoretycznej i praktycznej blacharzy i lakierników, oraz organizacji i wyposażenia każdego audytowanego serwisu.
Efekt był imponujący:
• oceniono 66 blacharzy podczas 9 sesji blacharskich,
• oceniono 70 lakierników podczas 9 sesji lakierniczych,
• przeprowadzono 52 audyty sprawdzające wyposażenie i organizację, niezbędne do wykonania napraw zgodnie z technologią producenta (co jest warunkiem autoryzacji serwisu) oraz wyposażenie ponadstandardowe, przy czym punktacji konkursowej podlegało tylko to ostatnie.
Drugą częścią konkursu były zmagania w kategoriach „Najlepszy Blacharz” oraz „Najlepszy Lakiernik”, w których startowali fachowcy, którzy indywidualnie mieli najlepsze wyniki w pierwszej części, niezależnie od wyników swoich serwisów, uzyskanych w pierwszej części.
Biorąc pod uwagę, iż w tej części konkursu uczestniczyli tylko najlepsi fachowcy, zadania zostały przygotowane tak, by mogli się wykazać swoją wyjątkową wiedzą i ponadprzeciętnymi umiejętnościami.
Test teoretyczny dla blacharzy wymagał niemal inżynierskiej wiedzy na temat konstrukcji nowoczesnych nadwozi, wiedzy, która pomaga zrozumieć wymagania technologiczne napraw powypadkowych. Zadania praktyczne wykraczały poza codzienne naprawy, wymagając użycia technologii, które dopiero zaczynają być wykorzystywane w tej branży.
Test dla lakierników to sprawdzian wiedzy wymaganej na przykład od ekspertów ubezpieczeniowych w zakresie wad powłok lakierowych, ich przyczyn powstania i możliwych sposobów usunięcia. Dodatkowo oceniano także praktyczne umiejętności w usuwaniu takich wad.
Konkursy blacharsko-lakiernicze Peugeot są w Polsce przeprowadzane przy współpracy z dostawcami materiałów i wyposażenia warsztatowego homologowanego przez markę Peugeot oraz firmami, dysponującymi najnowocześniejszymi technologiami w zakresie objętym konkursem:
• CSV Szczecin – dostawca materiałów lakierniczych marki RM,
• Akzo Nobel Car Refinishes Polska Sp. z o.o. – dostawca materiałów lakierniczych marki Sikkens,
• PPG Industries Poland Sp. z o.o. – dostawca materiałów lakierniczych marek PPG i Autocolor, (firma dołączyła do grona organizatorów w tegorocznej edycji konkursu),
• CTS – dostawca wyposażenia do napraw blacharskich marki Car-o-liner.
Trzeba podkreślić, że konkursy blacharsko-lakiernicze Peugeot są tylko jednym z elementów Programu Blacharsko-Lakierniczego, realizowanego przez Peugeot Polska. Przeprowadzane co dwa lata audyty pozwalają nie tylko na monitorowanie organizacji i wyposażenia serwisów, ale są także warunkiem niezbędnym do autoryzacji. Jednocześnie pozwalają na ciągłą poprawę jakości usług, dzięki stałemu unowocześnianiu wyposażenia zgodnie z wymaganiami związanymi z rozwojem konstrukcji pojazdów Peugeot.
Ważnym elementem programu blacharsko-lakierniczego jest współpraca Peugeot Polska z czołowymi firmami ubezpieczeniowymi. Umowy z PZU oraz TUiR Allianz Polska pozwalają Autoryzowanym Serwisom Peugeot nie tylko na szybkie rozliczanie napraw, ale również, a może przede wszystkim, na wykonywanie napraw zgodnie z technologią producenta i wyłącznie w oparciu o oryginalne części Peugeot. O trafności wyboru współpracujących firm ubezpieczeniowych świadczą wyniki badania satysfakcji serwisów ze współpracy z firmami ubezpieczeniowymi, przeprowadzanego od pięciu lat przez Polską Izbę Motoryzacji. W badaniu tym obie firmy niezmiennie zajmują dwa pierwsze miejsca. W tym roku PZU zdobyło nagrodę „Złoty zderzak”, a Allianz - wyróżnienie za zajęcie drugiego miejsca.
Dopełnieniem programu blacharsko-lakierniczego są działania ukierunkowane na rozwój własnej sieci Autoryzowanych Serwisów, świadczących usługi napraw powypadkowych. Prowadzone są one we współpracy z firmami wymienionymi wcześniej jako współorganizatorzy konkursu. Peugeot Polska, mając odpowiednią wiedzę i doświadczenie, aktywnie współpracuje z serwisami i dostawcami oprzyrządowania oraz materiałów blacharskich i lakierniczych już od momentu rozpoczęcia projektu funkcjonalnego przyszłego serwisu blacharsko-lakierniczego lub rozwoju istniejącego. W tej współpracy kładzie nacisk zarówno na jakość napraw, jak i efektywność serwisu. Dzięki tym działaniom udało się wyeliminować konieczność zlecania napraw podwykonawcom - od kilku lat naprawy są wykonywane wyłącznie w Autoryzowanych Serwisach, co pozwala na właściwy nadzór nad ich jakością. Skuteczność tego programu została doceniona przez firmy ubezpieczeniowe poprzez atrakcyjne warunki likwidacji szkód, zaproponowane Sieci Autoryzowanych Serwisów Peugeot.
Komentarze (0)