Choć przyjmuje się, że to zima przynosi najwięcej problemów z zachowaniem karoserii w dobrym stanie, to jednak lato również potrafi dać w kość lakierowi. Mocne słońce, owady, żywica czy smoła to najczęstsze przyczyny kłopotów z karoserią w ciepłe dni. Jak zmyć poszczególne zabrudzenia oraz jak się przed nimi zabezpieczyć?
Powłoka lakiernicza pojazdu stanowi jego wizytówkę i jest pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy przy oglądaniu samochodu. Zachowanie jej w dobrym stanie sprawi, że auto będzie wyglądało lepiej i służyło dłużej. Zadbana karoseria pozwoli też uzyskać wyższą cenę w przypadku sprzedaży samochodu. Z tych powodów niewątpliwie warto poświęcić jej szczególną uwagę, a kluczem do tego jest wiedza, jak i przy pomocy których środków zajmować się lakierem pojazdu.
Co negatywnie wpływa na lakier?
Do charakterystycznych dla ciepłych dni zabrudzeń należą żywica i soki z drzew. Niestety w wielu przypadkach niełatwo pozbyć się ich samodzielnie, bez pomocy specjalistycznych preparatów. Tutaj swoje zastosowanie znajduje środek do usuwania żywicy naturalnej, z którego korzysta wielu profesjonalistów. Jeszcze trudniejszymi zabrudzeniami są te ze smoły czy asfaltu. Na szczęście i do tego rodzaju zanieczyszczeń można znaleźć na rynku odpowiednie preparaty, dlatego nie warto marnować czasu na próby ich zmycia przy pomocy uniwersalnych specyfików, gdyż te mogą być w takich wypadkach mało skuteczne. Innym czynnikiem, na który narażony jest lakier od wiosny do jesieni, są owady. Ich rozbite szczątki psują estetykę pojazdu, a na domiar złego mogą mieć negatywny wpływ na stan karoserii. Tym bardziej, gdy nie zostaną oczyszczone przez długi czas. Nie należy zwlekać z myciem pojazdu z pozostałości insektów, bo po pierwsze „zakonserwowane” na słońcu zabrudzenia trudniej później usunąć, a po drugie zanieczyszczenia mogą spowodować uszkodzenia lakieru i stać się zaczątkami ognisk korozji.
Karoseria narażona jest również na uszkodzenia mechaniczne związane z otarciami lub uderzeniami niewielkich kamieni. W trakcie urlopu taka sytuacja może się zdarzyć na przykład, gdy jadąc na wymarzoną, odludną plażę, zmuszeni jesteśmy do korzystania ze żwirowej drogi. Tego typu zarysowań i ubytków w lakierze nie powinniśmy ignorować, bo stanowią świetne miejsce do rozwoju rdzy i finalnie mogą doprowadzić do degradacji blachy pojazdu, co później powoduje dużo wyższe koszty naprawy.
Jak poprawnie czyścić samochód latem?
Upalny, letni dzień to zły czas na mycie i konserwacje samochodu przy użyciu preparatów chemicznych. Rozgrzana karoseria sprawia, że specyfiki nakładane na pojazd bardzo szybko wysychają, pozostawiając brzydkie plamy. Dodatkowo wysoka temperatura zaburza działanie środków chemicznych, a polewanie zimną wodą rozgrzanego lakieru może negatywnie odbić się na jego kondycji. Z uwagi na powyższe, czyszczenie samochodu najlepiej przeprowadzać w cieniu i wieczorem, gdy promienie słoneczne nie rozgrzewają karoserii do wysokiej temperatury. Pojazdu nie należy też myć bezpośrednio po jeździe. Powinniśmy poczekać, aż silnik wraz z nagrzewającymi się od niego blachami ostygną.
Poprawne mycie całego auta jest procesem złożonym. Najpierw nakładamy pianę aktywną. Robimy to rozpoczynając od dołu pojazdu, a potem stopniowo przechodzimy do jego góry. Pianę spłukujemy w tej samej kolejności. Dzięki temu brud spływający z wyższych partii samochodu, nie zatrzymuje się na większych i niespłukanych zanieczyszczeniach z dolnej części auta. Po pierwszym czyszczeniu przy pomocy piany aktywnej, warto umyć pojazd drugi raz za pomocą szamponu samochodowego. Ten preparat zneutralizuje pianę o silnie zasadowym odczynie, która niedokładnie wypłukana z zakamarków samochodu, może uszkodzić lakier i inne elementy auta. Pojazd najlepiej myć przy wykorzystaniu metody na dwa wiadra. Pierwsze wiadro służy do oczyszczania gąbki z piasku i innych drobin, natomiast w drugim powinna znajdować się woda z szamponem samochodowym. Taka technika mycia, pod warunkiem zastosowania wiader z osadnikami, ułatwia odfiltrowanie drobnych ciał stałych, które mogłyby zarysować lakier.
Sposoby na zabezpieczenie karoserii
Lakier pojazdu zwykle jest zabezpieczany na jeden z trzech sposobów. Mowa tu o quick detailerach, woskach i powłoce ceramicznej. Quick detailery to najprostsze rozwiązanie, często wykorzystywane samodzielnie przez kierowców. Jeśli jednak chcemy, by ochrona trwała dłużej, to wtedy niezbędne jest odwiedzenie salonu auto detailingu i powierzenie swojego pojazdu profesjonalistom. Ci, wykorzystując specjalistyczne preparaty oraz narzędzia, będą w stanie znacznie lepiej zabezpieczyć powłokę lakierniczą.
Komentarze (0)