Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

miesiąc temu  18.04.2020, ~ Administrator   

Nitowanie w teorii i praktyce

Audi TT Coupe – nitowanie z przebijaniem

Strona 1 z 2

Czy to przemysł samochodowy, lotniczy, czy budowa maszyn, obowiązuje wspólny trend, którym jest projektowanie i produkcja coraz lżejszych konstrukcji. Materiały powinny ważyć coraz mniej, ale konstrukcja musi zachować sztywność i odpowiednie parametry wytrzymałościowe.

Zobacz poniżej galerię zdjęć!

Dążenie do uzyskania lekkiej i sztywnej konstrukcji jest szczególnie widoczne w przemyśle samochodowym. Coraz więcej wyposażenia związanego z komfortem pasażerów i bezpieczeństwem biernym powoduje wzrost masy pojazdów. Konieczne staje się szukanie oszczędności dotyczących masy karoserii. Coraz częściej lekkie materiały, takie jak aluminium, tworzywa sztuczne wzmacniane magnezem i włóknami (FRP), zastępują klasyczne stopy stalowe. Dodatkowo łączone są ze sobą różne materiały, takie jak aluminium, magnez, tworzywa sztuczne oraz stale o wysokiej wytrzymałości. Dotychczas stosowane połączenia spawane, lutowane i zgrzewane coraz częściej niestety nie mogą być wykorzystywane do łączenia tak różnych materiałów. Co prawda, długo jeszcze zgrzewanie i lutospawanie nie znikną z procesu produkcji karoserii samochodowych, jednak coraz powszechniejsze staje się łączenie elementów karoserii w technologii „na zimno”. Oznacza to wprowadzenie klejenia i nitowania karoserii.

Technologia łączenia
W przypadku połączeń nitowanych stosowanych w produkcji karoserii samochodowej nit nie jest zakuwany. Proces polega na wciśnięciu nitu w łączone materiały i zablokowaniu tak, aby można było uzyskać trwałe i sztywne połączenie.
W zasadzie po przebiciu się przez wszystkie warstwy elementów karoserii zachowuje on swój oryginalny kształt. Dzięki temu, że nit posiada odpowiedni kształt oraz parametry wytrzymałościowe, możliwe jest wciśnięcie go w łączone przekroje materiału. Trzon nitów przebijających jest podobnej średnicy jak ich głowa. Są one wykonywane z materiału o lepszych parametrach (granica plastyczności) niż łączony materiał. W technologii nitowania stosuje się wiele różnych materiałów: stal, stal nierdzewną, stopy aluminium, a nawet materiały pochodzenia ceramicznego.

Zastosowanie w produkcji
Nitowanie wykorzystywane jest przez konstruktorów zarówno jako technologia dodatkowego usztywnienia połączenia elementów, jak i połączenia wykonywanego z jednoczesnym zastosowaniem wypełnień tłumiących, klejących lub uszczelniających. Bywa, że łączenie tą technologią nie spełnia oczekiwanych warunków wytrzymałościowych i konieczne jest zastosowanie klejenia. Takie połączenia nazywane są hybrydowymi. Można nawet stwierdzić, że w przypadkach gdy masa klejąca aplikowana jest na dużej powierzchni łączonych elementów, nity pełnią rolę punktów stabilizujących i podtrzymujących elementy w określonym położeniu do momentu utwardzenia masy. W szczególnych przypadkach nitowanie stosowane jest nawet do łączenia elementów wykonanych z blachy wraz z cienkościennymi odlewami ciśnieniowymi. Ważną cechą nowoczesnych technologii nitowania jest możliwość wielowarstwowego łączenia elementów o różnych grubościach.

Tagi: nitowanie,

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Nowe Audi A8 – technologie łączenia
Audi TT Coupe – klinczowanie
Nitowanie Push & Pull
Proces kompletnego nitowania z wykonaniem otworu pod nit
Proces kompletnego nitowania z wykonaniem otworu pod nit
Zestaw nitownicy wraz z matrycami
Montaż oprzyrządowania nitownicy
Nitownica wraz z wózkiem stanowiącym stanowisko do nitowania
Matryca formująca do różnych typów nitów
Matryca formująca do różnych typów nitów
Tabela regulacji ciśnienia/nacisku w zależności od typu użytego nitu

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 2

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony