Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  30.12.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Pojazdy kolumny transportu sanitarnego w procesie naprawy blacharsko-lakierniczej

Pojazdy uprzywilejowane, które poruszają się po naszych drogach, to samochody wykorzystywane przez różnego rodzaju służby mundurowe. Począwszy od radiowozów, busów Inspekcji Transportu Medycznego, „ciężarówek” Służby Więziennej, tzw. więźniarek, poprzez patrole rozminowania, straże pożarne, auta Żandarmerii Wojskowej, a kończąc na ambulansach medycznych.

W publikowanym artykule więcej uwagi poświęcimy tym ostatnim, gdyż to właśnie na karetkach pogotowia znajdziemy najwięcej oklejenia. Zasadne jest wskazanie obszarów, w których występuje wspomniane oznaczenie.

  • Pierwszy obszar to karoseria samochodu, na którym występują pasy wyróżniające, litery, logotypy i napisy.
  • Drugi obszar to wewnętrzna powierzchnia przeszkleń. Na oknach naklejona jest folia tzw. mleczna, mroźna i przyciemniająca.
  • Trzeci obszar to zewnętrzna powierzchnia przeszkleń. Na oknach naklejone są litery i krzyże (fot. 1).
  • Czwarty obszar to wewnętrzna zabudowa ambulansu medycznego, na której występują naklejki informacyjne, piktogramy i oznaczenia charakteryzujące sprzęt specjalistyczny.

Pamiętajmy, aby podczas odtwarzania oklejenia karetki zwrócić uwagę, z jakiego rodzaju folii wykonane były pierwotne pasy. Kiedy przyjrzymy się strukturze folii, z której wykonana jest naklejka, zauważymy na niej wzory geometryczne. Istotne jest, aby dobrać dobrze nie tylko kolor i kształt pasa, ale także wspomniany układ graficzny. Jeśli na folii nie występują żadne formy graficzne, powinniśmy o tym fakcie poinformować także osobę, u której zamawiamy oklejenie. Firma Media Distribution w celu ułatwienia określenia materiału, z jakiego wykonane jest oklejenie, umieściła w swoich katalogach próbki folii występujących na pojazdach kolumn transportu medycznego.
Karetka ma kolor biały bądź żółty. Na przedniej masce pojazdu znajduje się lustrzany napis „Ambulans” o wysokości co najmniej 22 cm (fot. 2), dzięki któremu inni kierowcy będą mogli go łatwiej odczytać. Napis ten powinien być czerwony bądź granatowy. Sprawia to, że kontrastuje on z tłem, przez co jest bardziej widoczny. Dopuszcza się także umiejscowienie napisu „Ambulans” na tyle karetki, koloru czerwonego bądź niebieskiego o wysokości znaków co najmniej 10 cm (fot. 3).
Wytyczne co do oklejenia zostały ściśle określone ustawą, a dokładnie sprecyzowało je Ministerstwo Zdrowia. Sprawiło to, że praktycznie cały ambulans wraz z szybami został oklejony i tym samym oznakowany. W przypadku oklejenia przeszkleń pojazdu folia bardzo często znajduje się od wewnętrznej strony, ograniczając widoczność przestrzeni zabiegowej. Przyjęło się, że stosujemy wtedy całkowite zaciemnienie szkła bądź formę tzw. mleka i mrozu.
Od strony zewnętrznej często znajduje się informacja w postaci liter umieszczonych w okręgu o średnicy 40 cm. Powiadamia ona o rodzaju karetki, i tak np. litera „S” oznacza specjalistyczny zespół medyczny (dawna karetka „R”), litera „P” – podstawowy zespół medyczny, a litera „T”, najprościej mówiąc, transport. Kolejną informacją, jaka często znajduje się w postaci koła na tylnej szybie pojazdu, jest znak Państwowego Ratownictwa Medycznego o średnicy 50 cm. Dotyczy to tylko karetek, które działają pod „egidą” państwową, a więc NFZ. Na karetkach pogotowia należących do podmiotów prywatnych na karoserii pojazdu bardzo często znajdziemy logo firmy.
Ważne jest, aby przy odtwarzaniu wspomnianych oznaczeń pamiętać o kilku zasadach. Szkło jest powierzchnią wyjątkowo wymagającą, potrzebuje bardzo dobrego odtłuszczenia przed klejeniem. Dla poprawy przyczepności możemy przed klejeniem użyć zmywacza stosowanego do odtłuszczenia powierzchni przed wklejeniem szyb. Bardzo często usuwa on również cząstki silikonu i plastyfikatorów, które występują w piankach zabezpieczających nowe szyby przed uszkodzeniem. Podczas magazynowania i transportu plastyfikatory migrują na powierzchnię szkła, osłabiając adhezję, czyli przyczepność naklejanej folii.
Szkło jest materiałem, na którym bardzo szybko wytrąca się para wodna. Należy więc zadbać, by oklejony element miał temperaturę pokojową, tj. ok. 230C. Zminimalizujemy wówczas wytrącanie się filmu wodnego zmniejszającego przyczepność folii do szklanego podłoża. Pamiętajmy, że oklejanie szyb folią przyciemniającą bądź tzw. mleczną wykonuje się poprzez zroszenie okna wodą, która następnie wyciskana jest spomiędzy folii i szyby za pomocą rakli. Po takiej czynności temperatura oklejonego detalu nie powinna spaść poniżej 70C, tak by wilgoć mogła spokojnie wyparować. Zalecamy, by pojazd odczekał przed wyjazdem z garażu około 24 h.
Podczas finalizowania naprawy nie zapomnijmy, że oznaczenia w charakterze okręgów występują także na dachu. Są to miejsca oklejenia, które są szczególnie narażone na promienie słoneczne, a tym samym na temperaturę i promieniowanie UV.
Warto zauważyć, że wszelkie wtrącenia w lakierze, które nie zostały usunięte podczas polerowania, będą jeszcze bardziej widoczne po oklejeniu elementu folią do zmiany koloru. Wspomniana folia ma tendencję do „podbijania” wszelkich nierówności i skaz w lakierze.
Firma Media Distribution oferuje wszystkie elementy wyróżniające naklejane na samochody uprzywilejowane, zaczynając od odblaskowych pasów i napisów poprzez oznaczenia indywidualne, np. gwiazdy policyjne, logotypy instytucjonalne, adresy jednostek przyporządkowania, a kończąc na sformatowanych pod wymiar elementach masek, drzwi i innych formatek z folii służących do zmiany koloru.
Elementy odblaskowe bardzo często wykonane są z Avery Dennison Visiflex V-8000 (fot. 4), wysokiej klasy samoprzylepnej folii mikropryzmatycznej zaprojektowanej do oznakowań pojazdów specjalistycznych w celu zapewnienia doskonałej widoczności zarówno w dzień, jak i w nocy. Daje trwałość nawet do 7 lat, a konstrukcja z litej metalicznej warstwy ułatwia aplikację i eliminuje konieczność uszczelniania krawędzi.
Aplikując oznaczenia na karoserii pojazdu, osoby oklejające często używają wody. Mniej wprawionym w tym procesie doradzamy dolanie do wody kilku kropelek płynu do kąpieli, np. Bambino. Ułatwi to repozycjonowanie pasów wyróżniających i innych naklejek na powierzchni pojazdu. Kiedy temperatura na zewnątrz spada, wstrzymajmy się z szybkim wystawianiem pojazdu z garażu. Cienki film wilgoci pomiędzy folią a karoserią może odparzyć oklejenie.
Ważną kwestią, na którą należy zwrócić uwagę podczas odtwarzania fabrycznego oklejenia, jest czas, jaki upłynął od lakierowania do rozpoczęcia naklejania. Nie może on być krótszy niż 48 h.
Do ekspertów Media Distribution z Kutna można zwrócić się na każdym etapie oklejania. Firma oferuje wsparcie technologiczne oparte na wiedzy i doświadczeniu.

GALERIA ZDJĘĆ

Pojazdy kolumny transportu sanitarnego w procesie naprawy blacharsko-lakierniczej
Pojazdy kolumny transportu sanitarnego w procesie naprawy blacharsko-lakierniczej
Pojazdy kolumny transportu sanitarnego w procesie naprawy blacharsko-lakierniczej

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony