Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

14 dni temu  06.02.2020, ~ Administrator   

Primer pierwszy w kolejce – porady dla lakierników
Strona 1 z 3

Primer to jedno z podstawowych pojęć istotnych dla lakierników zajmujących się naprawą karoserii. Bywa, że mówienie o nim wywołuje u niektórych przerażenie, zdziwienie (jestem całkiem poważny), a nade wszystko rodzi pytanie: dlaczego to tak wolno schnie? A to od primera właśnie zależy poprawne wykonanie kolejnych etapów pracy, dla lakiernika to jedna z najważniejszych kwestii. 

Korozja bardzo często dotyka karoserii pojazdu, bo w większości przypadków jest ona metalowa. Aby zapobiec rdzewieniu, musimy przeciwdziałać utlenianiu, do którego niezbędne są tlen i woda (ich obecność również znacznie przyspiesza ten proces). Ochrona przed korozją polega na stworzeniu skutecznej granicy, zapobiegającej dostawaniu się szkodliwych czynników do metalu. W fazie produkcji odbywa się to np. poprzez cynkowanie. Wystarczy cienka warstewka cynku, by nie przepuścić do stali tlenu i wilgoci.
Podkład jest m.in. środkiem wiążącym. Oznacza to, że umożliwia połączenie między powierzchnią metalu a lakierem, który będzie natryskiwany na wierzch. Chcesz, aby twój lakier był odporny i dobrze przylegał do powierzchni, nakładaj warstwę podkładu przed lakierowaniem. 
Podczas renowacji powłoki najskuteczniejszą ochronę antykorozyjną uzyskuje się zazwyczaj, stosując odpowiedni podkład.

Kiedy należy użyć podkładu?
Jak wspomniano, podkład to środek wiążący, oddzielający to, co znajduje się poniżej lakieru samochodu. Za każdym razem, gdy pracujesz z nadwoziem, jest szansa, że odsłonisz stalową powierzchnię. Szlifowanie naprawionego obszaru do nieosłoniętego metalu gwarantuje niezawodną naprawę, która wytrzyma znacznie dłużej niż szpachla pacnięta tu i tam. Powłoka dobrego podkładu sprawi, że lakier będzie wytrzymalszy i mniej podatny na starzenie. 
Bardzo często lakiernicy, chcąc skrócić czas naprawy, stosują tylko podkład wypełniający, zapominając o odpowiednim zagruntowaniu podłoża. Korzystają z produktów, nie sprawdzając, czy dany podkład ma przyczepność do określonego podłoża (np. aluminium, ocynk). Prowadzi to często do rozwarstwiania się powłoki i skraca żywotność naprawy. A powinni skorzystać z dostępnych w technologii renowacyjnej gruntów: epoksydowego lub reaktywnego. Tutaj mała uwaga – na grunt reaktywny nie można nakładać szpachlówki poliestrowej, ze względu na reakcję chemiczną.
Na prawidłowo zagruntowaną powierzchnię nakładamy podkład wypełniający, pamiętając o użyciu pistoletów z zalecaną wielkością dyszy – zbyt duża skutkuje za grubą warstwą produktu. Pozostając przy wypełniaczach, warto pamiętać o użyciu odpowiedniego koloru podkładu. Dopasujemy go, sprawdzając oryginalną powłokę. Zaniechanie w tym przypadku może nam uniemożliwić odtworzenie oryginalnej barwy powłoki.

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Primer pierwszy w kolejce – porady dla lakierników
Primer pierwszy w kolejce – porady dla lakierników

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 3

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony