Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  19.03.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Problemy z kolorami
Strona 1 z 2

Jednym z głównych czynników decydującym o wyglądzie samochodu jest jego kolor. W dobie coraz większej unifikacji parametrów technicznych często to właśnie atrakcyjny design i kolor są czynnikami przesądzającymi o zakupie nowego auta.

Producenci lakierów i projektanci samochodów prześcigają się w tworzeniu nowych barw, z wykorzystaniem nowych technologii i pigmentów. Stawia to nowe wyzwania zarówno przed producentami lakierów, jak i lakiernikami samochodowymi, gdyż naprawa lakiernicza staje się coraz trudniejsza, wymaga stosowania specjalnych materiałów i technik pracy.

Dla wielu lakierników pomalowanie samochodu tak, żeby naprawiane miejsce nie różniło się kolorem od elementów oryginalnych, jest zadaniem bardzo trudnym, a czasami wręcz niewykonalnym. Spróbujmy się zatem zastanowić, co jest przyczyną tych kłopotów i jak sobie z nimi radzić.

Przyczyn może być kilka. W dodatku często występują one równocześnie, zwiększając ryzyko, że końcowy efekt będzie daleki od oczekiwań klientów. Pierwszą z nich są producenci samochodów. Każdy samochód jest oznaczony specjalnym kodem określającym kolor. Niestety, bardzo często jeden i ten sam kolor może być określany różnymi kodami (nazwami) lub odwrotnie – ten sam kod może wyglądać nieco inaczej w zależności od samochodu. Spowodowane jest to wieloma czynnikami – zmianą dostawcy lakieru, technologii lakierowania (a trzeba pamiętać, że pewne kolory używane są przez bardzo długi czas) czy czasami zwyczajnym bałaganem. W efekcie w dobrych systemach mieszalnikowych niektóre kolory występują w kilku czy nawet kilkunastu odcieniach.

Kolejną grupę czynników wpływających na kolor lakieru stanowią te związane z produkcją, składem chemicznym i przygotowaniem farby. Recepturowanie i produkcja lakierów odbywa się zawsze z pewną określoną dokładnością. Granica błędu jest tak przyjęta, aby nie była widoczna gołym okiem, ale w połączeniu z innymi czynnikami ryzyka, o których za chwilę, może jednak mieć istotny wpływ na efekt końcowy.

Drugim problemem jest przygotowanie farby w mieszalniku. Dokładność wagi, ilość przygotowywanego wyrobu (im mniejsza, tym dokładność jest oczywiście gorsza) oraz sumienność pracownika mają istotny wpływ na uzyskany kolor.

Następnym problemem jest naturalne starzenie się lakieru na samochodzie spowodowane czynnikami atmosferycznymi, przede wszystkim promieniowaniem UV, czego objawem są zmiany koloru i połysku lakieru na samochodzie. Należy pamiętać, że producenci farb dostosowują swoje receptury do koloru nowego samochodu, który może dość znacznie zmienić się po kilku latach eksploatacji. Dużą rolę odgrywają tu pracownicy mieszalni farb, którzy powinni potrafić delikatnie skorygować oryginalną recepturę i dostosować ją właśnie do takich niewielkich różnic między wzorcem a rzeczywistą barwą samochodu.

Kolejnym problemem, o którym nie wszyscy wiedzą, jest zjawisko metamerii. Polega ono na tym, że odbiór koloru ludzkim okiem zależy od rodzaju światła, które oświetla obiekt. Widmo światła dziennego, zwykłej żarówki, lampy jarzeniowej czy świetlówki energooszczędnej jest całkiem różne, stąd wrażenie koloru widzianego przez człowieka może być całkiem inne. Ze zjawiska tego korzystają często lakiernicy, oddając klientowi samochód w miejscu, w którym różnica między starym a nowym lakierem jest najmniejsza, czasami w garażu, czasami na słońcu albo w cieniu. I dopiero wieczorem, przy sztucznym oświetleniu na ulicy, klient zauważa, że z daleka już widać, które elementy były naprawiane.

Ostatnią grupę czynników mających wpływ na kolor stanowi technika lakierowania. Na końcowy efekt mają wpływ m.in. rodzaj pistoletu lakierniczego, zastosowane ciśnienie robocze, odległość pistoletu od obiektu czy ilość nakładanych warstw. Przy identycznej grubości całej powłoki inny będzie kolor po natrysku czterech cienkich warstw niż dwóch grubych. Szczególnie jest to widoczne przy lakierach metalicznych i perłowych.

Również kolor podłoża ma wpływ na końcowy wygląd powłoki. Różnica pomiędzy kryciem na sucho a na mokro powoduje, że często lakiernikowi wydaje się, że już nałożył wystarczającą warstwę bazy metalicznej i przechodzi do nakładania lakieru bezbarwnego. Po utwardzeniu całości okazuje się, że spod bazy prześwituje nierównomiernie pokryte podłoże lub kolor różni się od starego lakieru podczas obserwacji pod różnymi kątami. Ma na to wpływ oczywiście także rozkładanie się pigmentów metalicznych i perłowych, na które wpływa m.in. sposób prowadzenia pistoletu przez lakiernika oraz czas odparowania rozpuszczalnika z bazy, zależny od rodzaju użytego materiału i od warunków natrysku – głównie od temperatury.

Po przeanalizowaniu powyższych czynników ryzyka można odnieść wrażenie, że prawidłowe polakierowanie samochodu graniczy z cudem i wymaga jakichś nadludzkich umiejętności. Tak oczywiście nie jest, gdyż z pomocą lakiernikowi przychodzą producenci materiałów lakierniczych i nowoczesne techniki pracy.

Absolutną koniecznością jest wykonanie natrysku próbnego lakieru. Pozwala on ocenić, na ile farba przygotowana w mieszalniku jest zgodna z kolorem na samochodzie. Bardzo rzadko się zdarza, żeby była identyczna bez ryzyka, że na styku z sąsiednimi nie będzie widoczna różnica koloru.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony