
Kolor to znacznie więcej niż tylko odcień lakieru samochodu. To deklaracja, sposób wyrażenia tożsamości i ważny czynnik charakteru pojazdu i jego użytkownika. Projektanci z działu kolorów spędzają nawet rok na analizach i prognozowaniu, zanim samochody trafią na linię montażową.
Wyniki przeprowadzonych analiz przekładają się na motyw przewodni dla każdego rocznika modelowego auta. Działy kolorów koncernów motoryzacyjnych poszukują inspiracji w najróżniejszych źródłach, takich jak np. Światowa Sieć Prognozowania Trendów WGSN (Worth Global Style Network). Innym źródłem przewidywania trendów kolorystycznych są prestiżowe wydarzenia związane z wzornictwem, między innymi Milan Design Week.
A jak wygląda to na konkretnym przykładzie? Tworzenie odpowiedniej palety kolorów dla każdego rocznika modelowego motoryzacyjnej ikony jaką jest Ford Mustang, to głębokie studium historii, kultury, trendów i istotnych cech, sprawiających, że Mustang jest Mustangiem.
- Kolor jest tak samo słyszalny, jak silnik - przekonuje Sarah Waston, starsza projektantka Forda z Działu Kolorów i Materiałów.
To istotna zmiana, skoro na początku XX wieku samochód nie był jeszcze symbolem stylu życia, tylko praktycznym narzędziem. Kiedy w 1908 roku na drogi wyjechał Ford Model T, można go było zamówić w kilku barwach – czerwonej, zielonej, szarej czy niebieskiej. Ale wkrótce Henry Ford podjął decyzję, która przeszła do historii. W imię wydajności masowej produkcji i niższych kosztów, w latach 1914-1925 Model T był dostępny już tylko w jednym kolorze. Czarnym. Dlaczego? Bo stosowany czarny lakier schnął szybciej niż inne farby – w dwa dni zamiast dwóch tygodni.
W 1926 roku Model T znów wrócił do palety barw – od zieleni po granat. A kilka lat później, w latach 30., w laboratoriach Forda opracowano lakier na bazie oleju sojowego. Trwalszy, bardziej przyjazny produkcji i pozwalający jeszcze lepiej utrwalać kolor na karoserii.
Tak skończyła się era „czarnego Forda” i zaczęła epoka samochodu jako czegoś więcej niż środka transportu – stał się częścią osobistego stylu.
Molten Magenta i Intense Lime Yellow
Wyniki przeprowadzonych analiz przekładają się na motyw przewodni dla każdego rocznika modelowego, co z kolei prowadzi do wyboru wyselekcjonowanej palety około 10 nowych kolorów. Odcienie te są starannie dobrane, aby odzwierciedlić styl życia klienta i ewolucję jego sposobu myślenia.
Oczywiście jeden wybrany kolor nie może pasować do wszystkiego. Zespół bierze pod uwagę styl nadwozia samochodu i styl życia jego właściciela. Na przykład surowy pick-up serii F może mieć bardziej poważny, praktyczny kolor, natomiast sportowy Mustang będzie mieć żywe barwy, które podkreślają emocje i radość z jazdy.
Nawet pozornie zwyczajny kolor, taki jak czerwony, można interpretować na niezliczone sposoby. „Race Red” może być idealny dla potężnego Raptora, ale nie będzie odpowiedni dla standardowego F-150. Zespół starannie opracowuje zarówno odcień, jak i intensywność barwy, dopasowując je do charakteru i przeznaczenia samochodu.
- Przekazujemy historię lub odczucia za pomocą barw, aby stworzyć emocjonalną więź - przekonuje Alina Renoux, dyrektor Działu Kolorów i Materiałów
Sztuka i wiedza o farbach
Następnie kolory są opracowywane przez wewnętrzny wydział lakierniczy Forda i sprowadzane od renomowanych dostawców. Zespół rozpoczyna pracę od około 30 potencjalnych kolorów, ograniczając z czasem ich paletę do 10, na co wpływ mają współpracujące zespoły marketingowe, inżynierskie oraz grupa odpowiedzialna za program modelu.
W przypadku tak kultowego modelu jak Mustang, kolor to nie tylko decyzja estetyczna – to deklaracja stylistyczna, która odwołuje się do emocji i zawsze wymaga perspektywicznego myślenia, mówi Sarah Waston, starsza projektantka ds. koloru i materiałów.
- Zaczynamy od zrozumienia jaki archetyp reprezentuje klient – buntownik, fan osiągów, czy ma to być produkt wielopokoleniowy - wyjaśnia Waston.
- Kojarzymy to następnie z trendami rynkowymi w różnych obszarach, takich jak technologie konsumenckie, projektowanie wnętrz i mody, aby dostosować opracowanie kolorów do zróżnicowanych stylów życia klientów, przyszłych trendów ogólnych, a nawet wskazówek z mediów społecznościowych. Właściciele Mustanga, kupują ten samochód ze względu na fascynację modelem. To inwestycja w markę osobistą, nie tylko zakup o charakterze praktycznym.
Jeśli wziąć pod uwagę, że wybór Mustanga jest zakupem emocjonalnym, opracowanie kolorystyki jest skomplikowane i wymaga kierowania się opiniami. Każdy proponowany kolor jest dyskutowany i analizowany, aby idealnie pasował do marki, klienta i czasu, w którym samochód będzie żył.
Paleta Mustanga zawsze zawiera tradycyjne odcienie (czarny, biały, czerwony, szary, srebrny), jednak co roku dodawane są nowe opcje, przeznaczone dla klientów szukających nowego sposobu na wyrażenie siebie. Mustang korzysta również z bogatej historii, czerpiąc ze skarbca historycznych kolorów. Kiedy dawny odcień pokrywa się z aktualnymi trendami (jak to było z powrotem cieplejszej bieli, znanej już jako Wimbledon White), nowoczesna technologia precyzyjnie odtwarza oryginał. Wysoko cenione historyczne kolory są często w ofercie limitowanych serii, co podkreśla ich ekskluzywność.
Komentarze (0)