Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  21.11.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Profesjonalna wymiana przedniej szyby w samochodzie osobowym

Demontaż plastikowych elementów za pomocą klinów montażowych (art. nr 0714 58 216)

Wymiana przedniej szyby wydaje się być trudnym zadaniem. Dysponując odpowiednim systemem, każdy mechanik samochodowy jest w stanie prawidłowo wkleić taką szybę. Trzeba jednak pamiętać, że jest ona elementem konstrukcyjnym karoserii, więc od prawidłowego wykonania tej usługi zależy bezpieczeństwo użytkowania pojazdu. Nie wolno zaniedbać żadnej z wymaganych czynności, które są przewidziane przez wykorzystywany w warsztacie system. Każdy etap trzeba wykonać z należytą starannością, trzymając się zaleceń wykorzystywanej w procesie chemii technicznej, i zgodnie ze sztuką.

Ekspert firmy Würth Polska Krzysztof Wyszyński podpowiada, jak powinna wyglądać profesjonalna wymiana szyby samochodowej za pomocą systemu Würth Perfect Repair. Głównym wyzwaniem jest wycięcie starej, uszkodzonej szyby tak, aby nie pękła i by nie uszkodzić elementów tapicerki. Jest to trudne tym bardziej, że nadal najpopularniejszą metodą jest wycinanie szyb przy użyciu specjalnego drutu zamocowanego w uchwytach. Jednak przy zastosowaniu odpowiedniego systemu można zminimalizować praktycznie do zera nie tylko opisane ryzyko, ale również możliwość zranienia się przez pracownika, co często ma miejsce w przypadku pracy drutem. Dodatkowo, wykorzystując nowoczesne narzędzia, do wycięcia szyby samochodowej wystarczy jedna osoba, podczas gdy przy zastosowaniu drutu potrzebne są dwie.
Używając kompletnego, maksymalnie prostego systemu i odpowiedniej jakości chemii technicznej, zabezpieczamy się przed popełnieniem prostych błędów, które mogą skutkować reklamacją.
Przedstawiamy wymianę szyby samochodowej w trzech krokach z użyciem systemu Würth Perfect Repair.

1. Przygotowanie
Demontujemy plastikowe listwy, osłony i ramiona wycieraczek. Przy użyciu odpowiednich narzędzi możemy zrobić to bez wysiłku. Warto wybrać do tego celu kliny montażowe wykonane z plastiku wzmocnionego włóknem szklanym, które nawet przy znacznym nacisku nie uszkodzą lakieru i posłużą w warsztacie przez długie lata. Ramiona wycieraczek demontujemy za pomocą ściągacza dwuramiennego, dzięki czemu możemy bez problemu rozłączyć często mocno zakleszczone połączenie.

2. Separacja
Kolejnym istotnym krokiem jest wycięcie szyby. Najpierw zabezpieczamy taśmą zbrojoną elementy lakierowane od strony komory silnika, które mogą zostać porysowane podczas użycia przebijaka. Od strony kokpitu stosujemy specjalne osłony, aby zabezpieczyć wnętrze przed przypadkowym uszkodzeniem. Za pomocą odpowiedniego narzędzia w jednym z dolnych rogów szyby przebijamy się przez warstwę kleju w kierunku od wewnątrz na zewnątrz pojazdu, a następnie przekładamy sznur do wycinania szyb. Rozprowadzamy go wokół całej szyby, a później przywiązujemy do haka, który zaczepiamy do elementu konstrukcji karoserii w komorze silnika blisko podszybia.
Kolejnym krokiem jest zamocowanie sznura tnącego od wewnątrz do narzędzia do wycinania szyb, które poprzez wytworzenie próżni mocujemy w odpowiednim miejscu na szybie wewnątrz pojazdu. Asekurując tapicerkę, przy użyciu wkrętarki i jednego z klinów z wyczuciem zwijamy sznur na urządzeniu i wycinamy szybę, a następnie ją zdejmujemy. Należy kilkukrotnie zmienić pozycję urządzenia do wycinania szyb, co zabezpieczy przed powstaniem zbyt dużych naprężeń, które mogłyby doprowadzić do pęknięcia.

3. Wstawianie
Dokładnie docinamy stary klej, używając specjalnego skrobaka z wymiennymi ostrzami ściętymi pod kątem 45 stopni z jednej strony. Następnie warto przymierzyć nową szybę i ustawić jej pozycję. Na szybę i karoserię u góry naklejamy przygotowane dwa paski taśmy klejącej i przecinamy nożykiem w miejscu styku szyby z karoserią. Pozostałe na karoserii i szybie części taśmy są znacznikiem, który posłuży do przyłożenia nowej szyby w ustalonej wcześniej pozycji, już po nałożeniu kleju. Dzięki temu dodatkowa regulacja szyby po wklejeniu nie będzie konieczna, co zabezpieczy spoinę przed nieumyślnym przerwaniem. Następną czynnością, której trzeba poświęcić wyjątkowo dużo uwagi, jest wyczyszczenie, odtłuszczenie i położenie podkładu 4w1 na szybę oraz powierzchnię dociętego kleju na karoserii.
Przyjmuje się, że powierzchnia kleju nie wymaga aktywacji, jednak często zapominamy, że dotyczy to tylko świeżo dociętego kleju. W przypadku gdy pojazd stoi dłuższy czas po wycięciu szyby, należy ponownie przygotować powierzchnię przez wyczyszczenie, odtłuszczenie i położenie preparatu 4w1 – aktywator, podkład, ochrona antykorozyjna i przed UV. Dobrą praktyką jest zabezpieczanie za każdym razem obu powierzchni. Takie podejście uchroni nas przed problemami, gdy szyba zostanie wklejona dopiero po dłuższym czasie od wycięcia starej. Gdy powierzchnie klejone są już odpowiednio przygotowane, pozostaje położenie kleju na szybę i przyłożenie jej w pozycji oznaczonej wcześniej przy użyciu taśmy klejącej.
Trzeba pamiętać, że klej należy nakładać na szybę, zaczynając od środka jej dolnej części, a wykładanie zakończyć na małą „zakładkę”. Niewielki nadmiar kleju w jednym miejscu nie spowoduje problemów, natomiast przerwa w spoinie zdecydowanie tak.

GALERIA ZDJĘĆ

Demontaż ramion wycieraczek z użyciem ściągacza dwuramiennego (art. nr 0714 522 066)
Wycinanie szyby przy użyciu minizestawu, mocowanie sznura tnącego od wewnątrz do narzędzia służącego do wycinania szyb (art. nr 0714 58 230)
Wycinanie szyby przy użyciu minizestawu, mocowanie sznura tnącego od wewnątrz do narzędzia służącego do wycinania szyb (art. nr 0714 58 230)
Zestaw skrobaków i ostrzy do usuwania resztek starego kleju (art. nr 0715 66 40)
Nakładanie podkładu 4w1 na szybę i powierzchnię dociętego kleju na karoserii (art. nr 0890024010)

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony