Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  14.04.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Przyszłość dopasowywania kolorystycznego. Innowacyjny, cyfrowy ekosystem
Strona 1 z 2

Od momentu uruchomienia masowej produkcji samochodów oraz konieczności wykonywania napraw lakierniczych dobór właściwego koloru dla naprawianego elementu okazał się dla lakierników największym wyzwaniem. Wraz z upływem czasu jeszcze ważniejsze stało się to, aby dopasowanie kolorystyczne było właściwe już za pierwszym razem, żeby minimalizować straty wynikające z ewentualnych korekt.

Stare systemy dopasowania koloru

Kilkanaście lat temu gama kolorów była inna niż obecnie. Powszechnym sposobem dopasowania koloru naprawianej części było korzystanie z usług wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów, zwanych kolorystami. Do tej pory niektóre warsztaty stosują tę technikę. Z czasem wielu lakierników rozwinęło umiejętność doboru koloru bardzo zbliżonego do oryginalnego, fabrycznego odcienia. W zależności od umiejętności i tzw. „oka do koloru”, metoda ta była mniej lub bardziej skuteczna.

Od czasu gdy producenci aut zaczęli wprowadzać szeroką gamę wariantów kolorów, dobór właściwego odcienia stał się bardziej skomplikowany. W epoce kolorów metalicznych i pigmentów z efektami specjalnymi idealne dopasowanie koloru okazało się umiejętnością konieczną, aczkolwiek rzadko spotykaną.

Aby pomóc lakiernikom dopasować kolor, producenci systemów lakierniczych opracowali metodę tzw. katalogów kart kolorystycznych (color box). Color box to inaczej „pudełko”, w którym znajdują się pomalowane karty kolorów nadwozi różnych marek samochodowych. Początkowo katalog oferował tylko wskazanie koloru, jaki można osiągnąć, z czasem narzędzie to stało się rozbudowanym systemem, który nieustannie wymagał aktualizowania. W przypadku renomowanych marek lakierniczych, które miały w ofercie systemy wodorozcieńczalne, np. PPG Envirobase HP czy Aquabase Plus, lakiernik miał do dyspozycji pomalowane tzw. próbki kolorów, które produkowano przy użyciu oryginalnych produktów lakierniczych. W innych przypadkach lakiernicy zadowalali się próbkami kolorów na papierze, drukowanymi przy użyciu atramentu, które często były niedokładnym odwzorowaniem oryginalnego koloru.

Wzorniki umieszczane w color boxach stawały się coraz popularniejsze, gdy wzrosła ich dokładność. Lakiernik mógł ocenić i dobrać kolor, widząc go na własne oczy, zanim przystąpił do przygotowania i aplikacji lakieru na naprawiany element nadwozia samochodowego.

Wadą tego popularnego rozwiązania jest to, że trzeba je systematycznie aktualizować. Często zdarza się, że na aktualizację koloru lakiernicy muszą czekać od kilku do kilkunastu miesięcy od wprowadzenia na rynek nowego koloru przez producenta pojazdu. Na dodatek proces katalogowania wymagał od lakiernika czasu, który mógłby poświecić na wykonywanie napraw lakierniczych. Dlatego często można było spotkać color box ze stosem niezłożonych aktualizacji na górze pudełka. W praktyce często oznaczało to, że wzorniki mogły łatwo stać się „nieaktualne”.

Era spektrofotometrów

Następnie rozpoczęła się era spektrofotometru. Początkowo narzędzia te „zbliżały się” do doboru właściwego koloru, ale nie mogły zagwarantować najwyższej jakości dopasowania. Oznaczało to, że w większości przypadków nie było gwarancji osiągnięcia dopasowania za pierwszym razem. Niektóre spektrofotometry oferowały jakąś formę wizualizacji, prezentując kolor na ekranie, ale tak naprawdę nie było to dokładne dopasowanie, a raczej rekomendacja właściwego.

I to jest mniej więcej moment, w którym obecnie znajduje się branża lakiernicza.

Nowy standard wizualizacji koloru

Jest rok 2023, firma PPG, lider innowacji, wprowadza usługę PPG LINQ™ – nowy system dopasowania kolorów.

Firma PPG może pochwalić się 130 lat doświadczenia i ciągłą pracą z klientami, z racji czego punktem wyjścia dla rozwoju nowych usług jest zrozumienie rzeczywistych potrzeb warsztatów lakierniczych.

– Słuchaliśmy naszych klientów i wiedzieliśmy, że potrzebują sprawdzonego narzędzia do identyfikacji koloru. Postanowiliśmy pójść w stronę wirtualnej wizualizacji próbki koloru, która będzie pasować do oryginalnego/fabrycznego odcienia lakieru. Chcieliśmy stworzyć cyfrowy system, który wyeliminuje potrzebę fizycznej aktualizacji próbek kolorystycznych i umożliwi porównanie próbki wirtualnej z lakierem na samochodzie – mówi Magdalena Salamucha, automotive refinish director. Jak to działa?

Cyfrowy ekosystem urządzeń ułatwiający życie lakiernikom

Kluczowymi komponentami systemu PPG Linq są: zaawansowane, unikatowe oprogramowanie do wizualizacji 3D PPG VISUALIZID™ oraz nowy kompaktowy spektrofotometr PPG DIGIMATCH™. Narzędzia te pracują w zintegrowanym systemie cyfrowego dopasowywania kolorów, który znacząco poprawia szybkość i wydajność procesu oraz zmniejsza straty na produktach lakierniczych wykorzystywanych przez warsztaty do produkcji natrysków próbnych.

Nowy spektrofotometr od PPG wyposażony jest w nowoczesną kamerę cyfrową, która oferuje sześć kątów obrazowania i sześć kątów odbicia, aby szybko i dokładnie rejestrować informacje o odcieniu i fakturze lakieru. Rejestrowany obraz jest odtwarzany na ekranie i pokazuje lakiernikowi dokładne odwzorowanie docelowego koloru. To prawdziwa magia! Dzięki oprogramowaniu PPG VisualizID na dużym ekranie o wysokiej rozdzielczości, zwanym TouchMix Ultra, można zobaczyć porównanie odczytu próbki koloru ze spektrofotometru PPG DigiMatch z wirtualną kartą natrysku z potężnej bazy danych kolorów PPG. Aktualnie znajdziemy w niej około 70 000 wariantów kolorystycznych, które są nieustannie uzupełniane.

Tagi: PPG,

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony