Lakiernictwo i blacharstwo

Warto wiedzieć

ponad rok temu  19.07.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Samochód zasilany słońcem? Stalowa rama i nadwozie z włókna węglowego

Zespół studentów z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w niemieckim Bochum zaprezentował projekt pojazdu thyssenkrupp blue.cruiser – sportowego samochodu zasilanego energią słoneczną. Pojazd weźmie udział w wyścigu Bridgestone World Solar Challenge 2017, który odbędzie się w Australii w dniach 8 -15 października 2017 r.

Za lakierowanie pojazdu odpowiadała firma Axalta Coating Systems, wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych. Wszystkie prace nad pojazdem przeprowadzono w Cromax Training Centre w Bonn, Niemcy. Pojazd thyssenkrupp blue.cruiser stanowi owoc 15 lat prac badawczo-rozwojowych. W tym roku zespół tworzy grupa 58 studentów z wydziałów m.in.: elektromaszynowego i elektrotechnicznego, informatycznego, zrównoważonego rozwoju, architektonicznego, ekonomicznego, humanistycznego oraz wydziału zajmującego się elektromobilnością.

Aby maksymalnie ograniczyć masę całego pojazdu, zastosowano w nim stalową ramę, a nadwozie wykonano z włókna węglowego. Ten bardzo lekki materiał charakteryzuje się wysoką porowatością, dlatego lakierowanie przy zachowaniu minimalnej wagi lakieru było prawdziwym wyzwaniem.

Zespół SolarCarTeam udostępnił doradcom technicznym z firmy Axalta próbkę materiału kilka tygodni przed zaplanowanym początkiem prac lakierniczych. Dzięki temu mieli możliwość przetestowania różnych materiałów pod kątem najlepszego krycia przy jednoczesnym zachowaniu jak najniższej wagi powłoki.

Ostatecznie małe nierówności wygładzono uniwersalną, dwuskładnikową szpachlą poliestrową, która zapewniła dobrą przyczepność. Następnie przeprowadzono aplikację dwuskładnikowego wypełniacza na bazie akrylu o wysokiej zawartości części stałych, który stanowił doskonałą warstwę izolacyjną pod wodorozcieńczalny lakier bazowy i szybkoschnący dwuskładnikowy lakier bezbarwny o wysokiej zawartości części stałych. Podczas realizacji projektu eksperci z firmy Axalta wykorzystali swoje doświadczenie w dziedzinie lakierowania pojazdów z włókna węglowego dla wiodących producentów samochodów na całym świecie.

„Z ogromnym entuzjazmem wspieramy studentów i angażujemy się w działania na rzecz naszej społeczności. Ten projekt doskonale łączy nasze technologie produktów, bogate doświadczenie w dziedzinie sportów motorowych i zaangażowanie w zrównoważony rozwój. Idea zachowania równowagi jest widoczna w produktach, które zastosowaliśmy. Dla przykładu: wykorzystany lakier bezbarwny bardzo szybko schnie w temperaturze otoczenia, a efektem jest niezwykle gładka powierzchnia zmniejszająca opór” – mówi Dirk Sauer, Technical Service Manager z niemieckiej siedziby firmy Axalta, który nadzorował projekt.

Wsparcie projektu realizowanego przez zespół SolarCar Team odzwierciedla zaangażowanie firmy w rozwój technologii produktów, działania w obszarze sportów motorowych, programy wymiany między uczelniami oraz inicjatywy związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Uczestnictwo w tego rodzaju przedsięwzięciach daje firmie Axalta możliwość zaprezentowania studentom znaczenia lakierów w sportach motorowych, a także przekazania wiedzy o nowych technologiach i nowatorskich rozwiązaniach, jakimi charakteryzują się produkty firmy.

Zespół SolarCar Team liczy na zwycięstwo w kategorii najlepszego projektu – nagrodę, którą uniwersytet otrzymał już sześciokrotnie za wszystkie poprzednie zgłoszenia do konkursu World Solar Challenge.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony