Lakiernictwo i blacharstwo

Narzędzia w warsztacie

ponad rok temu  14.08.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Struktura wśród lakierów

Przygotowanie elementu do lakierowania

W lakiernictwie renowacyjnym głównym celem jest wierne odwzorowanie naprawianej powłoki. Na wstępie należy podkreślić, że lakierowanie fabryczne – w szczególności warstwa antykorozyjna – w trakcje renowacji jest aplikowane w zupełnie inny sposób. Wyzwaniem dla producentów jest dobór rodzaju preparatu w zależności od rodzaju materiału, z jakiego zbudowany jest pojazd.

Współczesne karoserie to kombinacja różnych materiałów: od aluminium, przez stal, aż po tworzywa sztuczne. Dlatego ważne jest dobranie odpowiednich materiałów i technologii do naprawy, aby w skuteczny sposób odbudować cechy ochronne karoserii.
Jak wspomniano, lakier samochodowy składa się z kilku warstw, a każdej z nich przypisane jest konkretne zadanie. W zależności od tego dzielimy je na:
- warstwę antykorozyjną,
- warstwę podkładu izolacyjnego,
- warstwę nawierzchniową dekoracyjną.

Kiedy zapewnimy odpowiednie właściwości ochronne, przystępujemy do odtworzenia powłoki dekoracyjnej. Dobieramy odpowiedni kolor lakieru, korzystając z systemów doboru kolorów, tzw. systemów mieszalnikowych. I to wszystko?

Kolor lakieru to nie wszystko
Należy pamiętać, by w miarę precyzyjnie odwzorować warunki malowania samochodu, dostosowując je do tych, w których dokonywaliśmy natrysku próbnego. Chodzi m.in. o właściwe ciśnienie powietrza, liczbę warstw oraz odpowiedni pistolet lakierniczy. Często w mieszalni stosuje się minipistolety o mniejszej dyszy, co obniża wiarygodność natrysku próbnego. 
Przed samym lakierowaniem upewnijmy się, czy powłoka antykorozyjna w naprawianym miejscu została odtworzona w należyty sposób, dotyczy to również koloru podkładu, ma to niebagatelne znaczenie dla efektu końcowego uzyskanego w wyniku lakierowania.
Końcowy efekt zapewnia nam odpowiednio zaaplikowany lakier bezbarwny, który chroni barwę powierzchni nie tylko przed utratą koloru, ale również przed czynnikami zewnętrznymi, jak zarysowania czy zmienna aura. W ten sposób otrzymujemy barwną, lśniącą lub matową, gładką powierzchnię.

Co jeśli oryginalna powłoka nie jest gładka?
Zdarza się to w przypadku, gdy odwzorowujemy powłokę na elementach o chropowatej powierzchni. Wtedy na szczególne uznanie zasługuje lakier strukturalny typu Bumper (np. CP 582 marki Profix) czy popularny „baranek” (np. CP 325 UBS marki Profix), charakteryzujący się ziarnistą strukturą, przypominającą tworzywo sztuczne. Zastosowanie takiego produktu jest wszechstronne. Zwykle taka warstwa jest nakładana na elementy, które są narażone na uszkodzenia mechaniczne, jak zderzaki czy podłogi w samochodach dostawczych, choć zastosowań znajdzie się znacznie więcej.
Produkty, o których mowa, są zazwyczaj wyrobami jednoskładnikowymi o cechach termoplastycznych przeznaczonymi do nanoszenia za pomocą pistoletu natryskowego czy sprayu. Ich głównym składnikiem są żywice akrylowe oraz takie, które zawierają ciężkie węglowodory powstałe w wyniku produkcji ropy naftowej i benzyny. Rozpuszczalnikiem takiego produktu są zwykle węglowodory aromatyczne, owiane bardzo złą sławą, ale skutecznie pełniące swoją funkcję – ze względu na wysoki poziom zagrożenia dla środowiska płynący ze strony rozpuszczalników.

Czy lakiery 1K są szkodliwe dla środowiska naturalnego?
Istnieje możliwość zastąpienia szkodliwych rozpuszczalników zawartych w tych lakierach ich wodorozcieńczalnym odpowiednikiem. Dzięki temu uzyskujemy produkty, które spełniają coraz surowsze normy środowiskowe. Lakier strukturalny powstały na ich bazie charakteryzuje się krótkim czasem schnięcia (około 40 minut po natrysku powłoka jest już sucha, a pełne utwardzenie następuje po 12 godzinach). Jedną z najważniejszych cech lakierów strukturalnych jest bardzo wysoka siła krycia. Dzięki temu doskonale nadają się do malowania zderzaków, podwozi, listew i innych elementów plastikowych z wyjątkiem PE.

Dlaczego zamiast lustrzanej powłoki powstaje struktura?
Za nieregularną strukturę lakieru odpowiada zastosowanie dedykowanych żywic. Uzyskuje się ją zazwyczaj przy kolorze czarnym lub szarym o różnej intensywności w zależności od stopnia wymieszania. 
W tych kolorach można uzyskać idealny efekt maskujący defekty powierzchni oraz imitujący naturalny wygląd tworzywa sztucznego. Powstała powłoka charakteryzuje się wysoką wytrzymałością na uszkodzenia, dobrą odpornością na warunki atmosferyczne i temperatury do 70°C (co jest ważne ze względu na zastosowanie lakieru w części podwozia samochodu). 
Co istotne, aplikacja lakieru strukturalnego nie przysparza problemów: może być on nanoszony na większość powierzchni plastikowych bez użycia podkładu. 
Przed aplikacją konieczne jest dokładne oczyszczenie i odtłuszczenie lakierowanej powłoki. W zależności od rodzaju pistoletu natryskowego, powłoka nanoszona jest pod ciśnieniem 2-3 barów z odległości 15-20 cm. W razie konieczności istnieje możliwość naniesienia kolejnej warstwy lakieru (po około 30 minutach). Rodzaj otrzymanej struktury można dostosowywać, zmieniając odległość pistoletu od natryskiwanej powierzchni, ciśnienie powietrza panujące w nim oraz stopień rozcieńczenia lakieru.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony