Lakiernictwo i blacharstwo

Auto detailing

miesiąc temu  02.04.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 9 minut

Światło skupione na detalu

Pierwszym wyznacznikiem jakości lamp jest skuteczność świetlna, która podawana jest w liczbie lumenów emitowanych przy poborze jednego wata (lm/W). Im jest wyższa, tym lepiej. W warsztatach sprawdzają się oprawy natynkowe odporne na niekorzystne czynniki, takie jak wilgoć, wysokie zapylenie, czasami nawet uszkodzenia mechaniczne (na zdjęciu RS LED Multi firmy Lena Lighting – podstawowa linia lamp stanowiących doskonałą alternatywę dla tradycyjnych opraw świetlówkowych)

Strona 1 z 2

Dobór odpowiedniego oświetlenia do warsztatu ma kluczowe znaczenie dla komfortu i efektywności prac. W przypadku fachowców, których efekt prac mierzony jest satysfakcjonującym wyglądem, parametry oświetlenia muszą być odpowiednio wyższe. Jedną z takich grup zawodowych są lakiernicy i specjaliści od detailingu.

Jeszcze dekadę temu w warsztatach dominowały tradycyjne świetlówki sodowe czy rtęciowe, halogeny bądź zwykłe żarówki w przemysłowych oprawach. Pobierały mnóstwo energii, wydzielały sporo ciepła, ich żywotność była dość krótka, często też w niewystarczającym stopniu doświetlały pomieszczenie.
Dziś stawia się na energooszczędność – stosując wydajne źródła światła (rzadziej świetlówki kompaktowe, częściej diody LED). Na szczególną uwagę zasługują produkty w technologii LED, bo pozwalają zaoszczędzić do 80% kosztów energii elektrycznej, świecą 100-procentowym strumieniem światła przez ok. 50 tys. godzin (10-12 lat), nie emitują szkodliwego promieniowania UV i – co bardzo ważne w naszej branży – są odporne na wibracje czy wstrząsy i oświetlają zadaną z góry powierzchnię. Kolejnym trendem jest wzrost zapotrzebowania na produkty specjalistyczne, a do takich zaliczamy oświetlenie o wysokiej szczelności. I nierzadko z dopuszczeniem do pracy w warunkach zagrożenia wybuchem. 
Najczęściej w warsztatach lakierniczych stosuje się oprawy klasy IK08, która gwarantuje odporność na uszkodzenia mechaniczne, i z uszczelnieniem klasy IP65 lub wyższej (IP66). Nie bez znaczenia dla lakierników będzie fakt, że współczesne diody mają wskaźnik oddawania barw bliski 100%. To, że światło może mocno wpływać na postrzeganie kolorów, wiedzą także profesjonaliści od pielęgnacji karoserii.

Percepcja kolorów
Odpowiedni wybór oświetlenia jest bardzo ważny dla lakierników samochodowych. Dobrze dobrane ułatwi im dobór odcieni lakieru i pozwoli wychwycić wszelkie wady lakiernicze powstałe podczas pracy. Także dla osób zajmujących się detailingiem powstały specjalne produkty. Cóż, praca ta wymaga skupienia wzroku na detalach, a światła dziennego nigdy za wiele. I tu dochodzimy do przewagi technologii LED. Zwykła żarówka LED ma współczynnik CRI około 85, świetlówka 80, a lampa sodowa prawie blisko 0, podczas gdy markowe diody oferują CRI > 95, ale można również kupić taśmy LED z CRI > 98 lub tak zwane full spectrum LED, które charakteryzują się odwzorowaniem wszystkich składowych całego spektrum barw w jednolitej temperaturze barwowej.
Współczynnik CRI (z ang. Color Rendering Index) jest wskaźnikiem oddawania barw, który charakteryzuje określone źródło światła. Parametr ten wskazuje, w jakim stopniu w skali od 1 do 100 dana lampa oddaje faktyczny kolor oświetlanych elementów. Wartość 100 oznacza światło maksymalnie odwzorowujące światło słoneczne. I odwrotnie, niskie wartości mogą całkowicie zniekształcić odwzorowanie kolorów. W miejscu pracy lakiernika najlepiej sprawdzi się źródło światła o barwie naturalnej i jak najwyższym parametrze. Współczynnik CRI 97 oznacza, że emitowane światło jest takie samo jak dzienne, że najlepiej oddaje barwy – ich wyrazistość oraz głębię.
Dla fachowców, których efekt prac mierzony jest satysfakcjonującym wyglądem, parametry oświetlenia muszą być odpowiednio wyższe. Generalnie też dużo częściej nie obejdzie się bez badania natężenia oświetlenia za pomocą luksomierza. Można przyjąć, że oświetlenie 200 lx (luksów) wystarczy w warsztacie samochodowym (hala maszyn), ale już przy robotach blacharskich wymagane jest 300 lx, a przy pracach montażowych (np. nadwozia) – 500 lx. Jeszcze więcej światła wymagają prace lakiernicze – 750 lx.
Detailing samochodowy jest bez wątpienia precyzyjnym zajęciem. Podejmującym się pielęgnacji karoserii pomocna będzie naturalna temperatura barwowa oświetlenia (wyrażona w kelwinach). Specjaliści stawiają na oświetlenie główne o barwie neutralnej (4000-4500 K) zbliżone do światła słonecznego, uzupełniając je o źródła światła zimnego (4600-5500 K), które energetyzuje i sprzyja koncentracji. Lampy powinny zapewniać jednolite pokrycie bez ciemnych plam lub nadmiernych kontrastów. Warto pamiętać o mobilności lamp. W detailingu często konieczne jest dostosowanie pozycji źródła światła do obrabianej części pojazdu. 
Dlaczego warto postawić na produkty w technologii LED? Tradycyjne świetlówki przez lata były podstawowym wyborem warsztatów, jednak ich wady, takie jak efekt stroboskopowy, i długi czas rozświetlania, dyskwalifikują je podczas prac obliczonych na satysfakcjonujący wygląd karoserii czy wnętrza pojazdu. 


Dokładne dopasowanie koloru bez właściwej lampy to jedno z wyzwań, przed którymi na co dzień stoi lakiernik samochodowy. Wysoki współczynnik oddawania barw (na zdjęciu latarka inspekcyjna Scangrip Sunmatch 4 ma CRI > 96) odzwierciedla naturalne barwy, więc łatwiej dobrać konkretny lakier

Wyższe parametry oświetlenia
Lampy są nie tylko źródłem światła, ale kluczowym narzędziem zaprojektowanym tak, aby zwiększyć produktywność i łatwość użytkowania. I dobrze widać to na przykładzie lamp do detailingu oraz doboru kolorów firmy Scangrip. Ten wiodący producent oświetlenia miejsca pracy w technologii LED dostarcza zróżnicowany wachlarz lamp roboczych dostosowanych do wykonywania różnych zadań w warsztacie. Najnowocześniejsze propozycje skrywają funkcjonalność Bluetooth i powerbank.
– Osobom zajmującym się detailingiem i innych specjalistów z branży motoryzacyjnej Scangrip oferuje gamę specjalistycznych lamp roboczych o wysokim współczynniku wartości CRI+ i wielu temperaturach barwy światła, umożliwiających dopasowywanie kolorów, detailing oraz ogólną inspekcję prac lakierniczych – przybliża portfolio produktów Bartosz Jakubiak, area sales manager firmy. – Dokładne dopasowanie koloru bez właściwej lampy to jedno z wyzwań, przed którymi na co dzień stoi lakiernik samochodowy. Nawet jeśli dwa kolory wydają się pasować do siebie w tych samych warunkach oświetlenia, mogą wyglądać inaczej, gdy światło się zmienia. Jeśli chodzi o detailing i pielęgnację pojazdu, specjalista może sprawdzić powierzchnię samochodu za pomocą reflektorów roboczych Color Match firmy Scangrip o różnych temperaturach barwowych i w ten sposób wykryć wszelkie zadrapania i niedoskonałości. Światła te podnoszą jakość i wykończenie każdej wykonanej pracy oraz zmniejszają liczbę czasochłonnych i kosztownych poprawek. Dzięki specjalnym funkcjom diod LED ta gama oświetlenia jest idealna do wszelkich prac związanych z malowaniem, polerowaniem, czyszczeniem lub strefą przygotowawczą. Oznacza to, że na przykład hologramy i błędy polerowania zostaną wykryte podczas prac, co pozwoli uniknąć kilku dni kosztownych powtórek.
Okazuje się, że zrównoważony rozwój odciska swe piętno także na producentach profesjonalnych lamp. To dlatego Scangrip wprowadził na rynek 13 najlepiej sprzedających się lamp roboczych, w których każdy aspekt danego produktu został zmodyfikowany, od projektu i wyglądu po komponenty elektryczne i źródło światła LED. Nowa koncepcja nosi nazwę For Life i reprezentuje nowe podejście w procesie rozwoju firmy, w którym kluczowymi priorytetami są maksymalizacja efektywności energetycznej i trwałości.
– A co pewnie istotniejsze dla użytkowników, żywotność nowych lamp roboczych została zwiększona ponad dwukrotnie i wynosi imponujące 10 lat. Zapewnia to dłuższą trwałość i zmniejszenie ich wpływu na środowisko w porównaniu do średniej długości życia wynoszącej poprzednio 4 lata. Zastosowanie najwydajniejszych diod LED, lepsze odprowadzanie ciepła i optymalizacja konstrukcji sterownika elektronicznego zaowocowały poprawą wydajności aż do 50% – dodaje reprezentant firmy.
Nowe lampy robocze wyposażone są w akumulatory o zaawansowanej technologii, zapewniające dwukrotnie dłuższy okres ładowania, wynoszący 1000 cykli. Skrywają także zaawansowany system zarządzania akumulatorem. Ulepszenia konstrukcyjne gwarantują optymalną wydajność, promując zrównoważony rozwój, co umożliwia użytkownikom wymianę niezbędnych części zamiast wyrzucania całego produktu. Nowe reflektory robocze utrzymują wyjątkową wydajność, a stała moc światła wyrażona w lumenach na przestrzeni czasu została jeszcze bardziej wydłużona. Pomiar odbywa się zgodnie z europejską normą EN 13032-1, która jest absolutnie najbardziej restrykcyjną metodą pomiaru oświetlenia. Ponadto zarówno w projekcie, jak i w opakowaniu zastosowano materiały pochodzące z recyklingu.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony