Jakość naprawy i możliwości znalezienia odpowiedniego odcienia lakieru nawierzchniowego są wymagane nie tylko przy lakierowaniu całych elementów nadwozia samochodu. Okazuje się, że to przy naprawie drobnych uszkodzeń powłoki lakierowej lakiernik wykazuje się profesjonalizmem. Nie chodzi tu o sam proces lakierowania, lecz o dobór lakieru o odpowiednim odcieniu. Każdego z nas denerwują drobne zarysowania, punktowe odpryski czy małe przytarcia na powłoce lakierowej. A przy stanie dróg w naszym kraju i braku przyznania się do szkody parkingowej sprzyja ich powstawaniu. Uszkodzenia te są bardziej denerwujące, gdy występują na samochodach nowych lub zabytkowych, będących dumą ich właściciela. Szczególnie, gdy widoczne są przy pięknej słonecznej pogodzie. Powie ktoś, że takie drobne usterki nie wpływają na zmniejszenie wartości pojazdu, ale tu nie o wartość samochodu chodzi, lecz o wartości wyższe, znane tylko miłośnikom motoryzacji – cieszenie oka, a nawet ducha. Lakiery starej generacji to lakiery na bazie żywic syntetycznych. Wysychając dawały wysoki połysk i nie musiały być polerowane. Podgrzewanie lakieru, tzw. wypalanie, przyspieszało schnięcie i zwiększało twardość materiału. Stąd była znana nazwa “lakier piecowy”.
Dzisiejsze lakiery to akrylowe materiały dwuskładnikowe, którymi można naprawiać także powłoki poprzedniej generacji przy zastosowaniu odpowiednich podkładów oddzielających. Lakierowanie całych elementów, a może nawet całych nadwozi jest bardzo kosztowne. Ale mimo to miłośnicy samochodów decydowali się na takie rozwiązania w celu usunięcia drobnych uszkodzeń powłoki lakierowej. Ponieważ te drobne uszkodzenia przeszkadzały w oglądaniu całego obrazu nierzadko kultowych pojazdów, np. spod znaku “dzikiego konia” czy “trójramiennej gwiazdy”. Jeszcze do niedawna, naprawa drobnych uszkodzeń powłoki lakierowej wiązała się z lakierowaniem całego elementu i cieniowaniu elementów sąsiednich. Obecnie takie drobne uszkodzenia nie wymagają już tak dużego obszaru naprawy. Wystarczy powierzchnia o wielkości kartki formatu A4. Naprawy mogą być zatem wykonywane szybciej i taniej. Jedyny problem to dobór odpowiedniego koloru lakieru.
Problem doboru lakieru
Newralgicznym punktem każdej naprawy lakierniczej jest trafienie we właściwy odcień nakładanego lakieru. Nie jest to proste, ponieważ miejsce naprawiane nie może się różnić kolorem od lakieru starego lub lakieru oryginalnego. Nie chodzi tu o zmniejszenie wartości samochodu przez niewłaściwy dobór lakieru, lecz przede wszystkim o rozkosz patrzenia na swój ukochany samochód, na którym jest źle dobrany lakier. Dla każdego miłośnika samochodów jest to widok nie do zniesienia. Ustalenie odpowiedniego koloru i jego odcienia dla samochodów współczesnych nie sprawia problemu. Po prostu na tabliczce znamionowej pojazdu lub w książce pojazdu odczytujemy kod lakieru, a doświadczony lakiernik czy pracownik mieszalni lakierów dobierze odpowiedni kolor i według danych producenta lakierów skoryguje odpowiedni odcień. Na samochodach starszych i zabytkowych czasem trudno znaleźć informacje o fabrycznym lakierze. Są to samochody, które najczęściej przechodziły różne naprawy i lakierowania. Często też właściciele tych samochodów po ich odrestaurowaniu zapomnieli zapisać informację o lakierze, jakim samochód był lakierowany lub nie pozostawili próbki lakieru sprzed kilku laty podczas remontu auta. Zdarza się także, że jeżeli gdzieś w samochodzie zostanie znaleziona informacja o lakierze oryginalnym, to nie zawsze odpowiada to aktualnemu kolorowi lakieru na samochodzie. Jeżeli nawet powłoka lakierowa jest oryginalna, to i tak lakier ten nie będzie odpowiadał kolorowi fabrycznemu według rocznika budowy samochodu. Pod wpływem czynników atmosferycznych i słońca, powłoka lakierowa zmienia się i po wielu latach różni się od koloru fabrycznego. Jednak te wszystkie, powyższe przypadki, nie powinny sprawiać zbyt dużych problemów dla profesjonalnych lakierników. Oni wiedzą dokładnie, jak i gdzie można znaleźć pasujący kolor lakieru. Każda firma lakiernicza ma w swoich archiwalnych bazach kolorów także kolory lakierów, jakimi lakierowane były samochody z ubiegłego wieku. Każdy z tych kolorów ma także recepturę opracowaną na bazie lakierów współczesnych.
Najpierw ważne jest ustalenie właściwego koloru lakieru, jaki znajduje się na samochodzie, a właściwie na elemencie, na którym występują drobne uszkodzenia. Obszar wokół miejsc naprawianych należy umyć wodą z mydłem, osuszyć i spolerować, a następnie odtłuścić zmywaczem lakierniczym. Operacja ta pozwoli na uniknięcie błędu w doborze właściwego koloru lakieru oraz ma lepszą jakość cieniowania podczas nakładania lakieru bazowego i lakieru bezbarwnego. Każda powłoka lakierowa ma na swojej powierzchni zewnętrznej cienką warstewkę, która jest zabrudzona, utleniona i zawiera różne wtrącenia, a dobór koloru lakieru musimy wykonać do czystej i świeżej warstwy lakieru.
Komentarze (0)