Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  24.03.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Większa liczba napraw w krótszym czasie
Strona 1 z 2

Rozmawiamy z Małgorzatą Pawlik, Dyrektor Handlową Rota Auto Magic – firmy, która dostarcza na rynek polski technologię do suszenia i utwardzania lakieru samochodowego REVO.

Proszę wyjaśnić, na czym polega technologia REVO?

REVO to automatyczne urządzenie, montowane w strefie przygotowawczej. Urządzenie to suszy lakier samochodowy za pomocą krótkich fal podczerwieni. Szczególną cechą urządzenia jest jego mobilność oraz to, że porusza się pomiędzy samochodami ustawionymi na strefie (do sześciu samochodów) i suszy wyłącznie wskazane przez lakiernika elementy. Wybór elementów do suszenia odbywa się na panelu sterującym. Tam też wybierany jest rodzaj materiału, jaki ma zostać poddany suszeniu oraz jego kolor, który jest istotny ze względu na możliwość przyjmowania lub odbijania promieniowania. Ponadto system sterujący pozwala na zaprogramowanie dwóch marek lakierów, dwóch sezonów pogodowych oraz czterech dowolnych, własnych programów. Ważny jest również kształt urządzenia, ułatwiający suszenie miejsc trudno dostępnych: progów, rantów czy zyg, które stanowią problem dla standardowych rozwiązań kasetowych.  

Jakie są najważniejsze korzyści ze stosowania technologii REVO z punktu widzenia właściciela warsztatu blacharsko-lakierniczego, a jakie z punktu widzenia pracujących w nim lakierników?

Dla właścicieli warsztatów na pewno najważniejsza będzie korzyść związana ze znacznym obniżeniem kosztów napraw lakierniczych. Koszt wysuszenia panelu samochodowego w tradycyjnej kabinie lakierniczej przy użyciu oleju opałowego to ok. 25 zł, natomiast przy użyciu REVO zasilanego energią elektryczną – ok. 4 zł. Zmniejszają się również koszty materiałów około lakierniczych. Przy wykorzystaniu technologii REVO najlepsze rezultaty osiągamy, stosując standardowe wersje lakierów bezbarwnych, które są znacznie tańsze od tzw. szybkich bezbarwnych. Bardzo wysoka jakość suszenia podkładu wpływa na praktycznie zerowe wchłanianie bazy wodnej, co skutkuje o wiele lepszym kryciem i mniejszym zużyciem drogich lakierów bazowych. Widoczna jest również znaczna oszczędność na materiałach ściernych. Dzięki bardzo dobrej jakości suszenia wydajność przykładowego krążka papieru ściernego o gradacji 500 wzrasta o około 30%.

Znaczną korzyścią jest również to, że można wykonywać większą liczbę napraw w krótszym czasie. Warsztaty blacharsko-lakiernicze nie mają wpływu na stawki roboczogodzin określane przez ubezpieczycieli, ani na cenę części używanych do napraw. Jedyny parametr, na jaki mogą wpływać i przez to kształtować zyskowność warsztatu, jest koszt roboczogodziny pracowników, czyli ile elementów samochodu lakiernik jest w stanie polakierować w określonej jednostce czasu. REVO umożliwia znaczne przyspieszenie napraw z  jednoczesnym podniesieniem ich jakości (podczerwień suszy od wewnątrz na zewnątrz, eliminując „gazowanie” powłok i pozwalając uzyskiwać ich pożądaną twardość).

 

Powiedzmy, że do warsztatu trafia auto z uszkodzonym pojedynczym elementem, np. błotnikiem. Czy urządzenie umożliwia obsługę tylko tego fragmentu pojazdu?

Jak najbardziej. Urządzenie jest idealnym rozwiązaniem do wykonywania małych napraw. Naprawa elementu odbywa się w jednym miejscu, czyli na strefie przygotowawczej, która po zamontowaniu tam REVO staje się Otwartą Kabiną Lakierniczą. Samochód wjeżdża na strefę i tam odbywają się wszystkie etapy naprawy lakierniczej – od szpachlowania, poprzez obróbkę ścierną, aż po aplikację podkładu i lakieru bezbarwnego. Przytoczona przez Pana przykładowa naprawa wykonywana jest w Otwartej Kabinie Lakierniczej, przy założeniu, że naprawiamy jeden element na samochodzie, np. drzwi. Cały cykl naprawy, od rozszlifowania rysy do wysuszenia lakieru bezbarwnego, nie powinien zająć więcej niż jedną godzinę.

Najważniejszą korzyścią z wdrożenia w warsztacie technologii REVO wydaje się skrócenie czasu naprawy. O jakim czasie mówimy (w porównaniu w tradycyjną komorą)?

Najlepiej zobrazuje to tabela porównująca czasy procesów naprawy.

 

Kabina

REVO

Malowanie podkładem

2 min

2 min

Suszenie podkładu

20 min

2 min

Malowanie warstwą bazową

2 min 25 s

2 min 25 s

Suszenie

5 min

2 min 30 s

Malowanie warstwą bezbarwną

3 min 30 s

3 min 30 s

Odparowanie

5 min

5 min

Suszenie

20 min

5 min

Chłodzenie

10 min

0 min

Czas do polerowania

2 godz.

5 min

Czas całkowity bez polerowania

67 min 55 s

21 min 85 s

 

Istnieje kilka wariantów urządzeń REVO. Jakie są między nimi podstawowe różnice?

Istnieją dwa główne typy urządzenia: w pełni automatyczne i półautomatyczne. Używając urządzenia półautomatycznego, musimy ramię z lampami nakierować „ręcznie” na panel, który mamy wysuszyć i wówczas uruchomić urządzenie, które samo zacznie przesuwać się wzdłuż elementów i suszyć. Ruch urządzenia w pełni automatycznego możemy zaprogramować od początku, z poziomu panelu zamontowanego poza strefą. Wybieramy, na której strefie urządzenie ma pracować, typ samochodu, elementy do suszenia oraz jaki materiał suszymy i gotowe.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony