Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  21.04.2011, ~ Administrator - ,   Czas czytania 8 minut

Wtrącenia w powłoce lakierowej
Strona 1 z 3

Wtrącenia w powłokach lakierowych zaliczane są do wad i są zmorą każdego lakiernika. I nie tylko lakiernika, wtrącenia pojawiają się także w fabrycznych powłokach lakierowych. A taki samochód jest już trudniej sprzedać. Jednak nie wszystkie wtrącenia zaliczane są do wad powłoki lakierowej, z czym nie zawsze zgadzają się właściciele samochodów.

Wtrącenia w powłoce lakierowej mogą powstawać podczas procesu lakierowania, czyli są to zabrudzenia zalane w czasie lakierowania przez podkład, lakier bazowy lub lakier bezbarwny oraz wtrącenia powstałe po lakierowaniu, czyli są to zabrudzenia “wtopione” w lakier podczas eksploatacji samochodu. Podczas wykonywania oględzin powłoki lakierowej w zakresie wtrąceń bardzo ważne jest, aby odbywały się one tylko przy jasnym świetle dziennym, ale nie w słońcu. Warunkiem dodatkowym jest oglądanie samochodu z odległości około 1 m, bo tylko wtedy można dokładnie określić stan powłoki lakierowej i dostrzec gołym okiem wtrącenia widoczne, czyli zabrudzenia mające wielkość około 100 µm. W praktyce wygląda to tak, że właściciel samochodu zauważa jedno najbardziej widoczne wtrącenie, następnie wyczuwa pod dłonią następne, a później ogląda samochód przez lupę, wyszukując wszystkie nierówności i wady powłoki lakierowej. Wtrącenia powstałe podczas procesu lakierowania W procesie produkcji samochodów lub podczas naprawy w warsztacie często zauważamy wady powstałe w procesie lakierowania elementów nadwozia. Najbardziej niekorzystne dla wyglądu pojazdu są wtrącenia w warstwach lakieru oraz zacieki. Stanowią one częste powody reklamacji ze strony klientów oraz powodują konieczność pracochłonnych napraw. Wtrącenia w lakierze to zamknięte w warstwie lakieru zabrudzenia, takie jak kurz, włókna itp. Warunkiem lakierowania jest zawsze czyste, przefiltrowane powietrze otoczenia. Mimo to nie można wykluczyć, że podczas lakierowania bardzo małe cząstki, jak np. kurz z wkładów filtrów lub cząsteczki mgiełki lakieru, mogą opaść na mokry gładki lakier. Takie wtrącenia w lakierze widoczne są tylko, jeżeli wystają z filmu lakierowego. Zdarzają się także zgrubienia lub sklejenia ziaren metalicznych lub perłowych, które po zalaniu lakierem bezbarwnym dają złudzenie wtrąceń (fot. 1).

[center][gallery]image_gallery[/gallery][/center]

Wtrącenia wewnątrz powłoki lakierowej mogą być niewidoczne lub mało widoczne, ale wyczuwalne pod palcami oraz widoczne, a niewyczuwalne pod palcami, jak również widoczne i wyczuwalne. Wtrącenia widoczne są zawsze wadą powłoki lakierowej, bez względu na to czy są one wyczuwalne, czy nie. Natomiast wtrącenia mało widoczne lub niewidoczne nie zawsze są uznawane za wadę powłoki lakierowej. Niestety, nie ma aktualnych polskich ani europejskich norm, które określałyby dopuszczalną ilość wtrąceń na powierzchni powłoki lakierowej. Natomiast istnieją wewnętrzne sugestie i punkty odniesienia producentów samochodów, dotyczące dopuszczalnych ilości wtrąceń na określonej powierzchni powłoki lakierowej. Są to jednak tylko wewnętrzne wytyczne dla służb kontroli jakości, a nie normy i nie są oficjalnie publikowane. Na podstawie informacji i wiedzy jaka jest dostępna, można określić w przybliżeniu, że:

Stopień zauważalności wtrąceń ustala się według wielkości i częstotliwości ich występowania na powierzchni 0,25 m2, czyli na powierzchni 50 x 50 cm, a także od tego czy są to powierzchnie zewnętrzne, czy wewnętrzne.

Wyróżnia się następujące stopnie zauważalności wtrąceń:
“Nieznaczny” – wtrącenia są widoczne tylko przy celowym ich szukaniu i oglądaniu pod określonym kątem, gdy obserwator nie ma wyprostowanej postawy ciała. Mają wielkość od 50 µm do 90 µm (fot. 2). Takie wtrącenia występujące pojedynczo i sporadycznie, nie są uznawane jako wada powłoki lakierowej, bez względu na to czy występują na powierzchniach zewnętrznych, czy wewnętrznych.

“Widoczny” – wtrącenia widoczne są z odległości 1 metra od samochodu, bez ich szukania, pod różnymi kątami/z różnych miejsc, gdy obserwator zachowuje wyprostowaną postawę ciała. Mają wielkość od 90 µm do 125 µm (fot. 3). Takie wtrącenia występujące pojedynczo lub do pięciu są uznawane jako wady powłoki lakierowej na powierzchniach zewnętrznych. Na powierzchniach wewnętrznych takie wtrącenia nie są traktowane jako wada. Chyba że będzie to skupisko pięciu i więcej wtrąceń.

[center][gallery]image_gallery[/gallery][/center]

“Znaczny” – wtrącenia widoczne są z odległości ponad 1 metra od samochodu, bez ich szukania, pod różnymi kątami/z różnych miejsc, gdy obserwator zachowuje wyprostowaną postawę ciała. Mają wielkość od 125 µm do 180 µm (fot. 4).

Takie wtrącenia uznawane są jako wada powłoki lakierowej, bez względu na miejsce ich występowania.

Często można spotkać się z wadą powłoki lakierowej, polegającą na wtrąceniu na powłoce cynkowej, która objawia się najczęściej po kilku miesiącach eksploatacji pojazdu. Jej wygląd jest bardzo podobny do mechanicznego uszkodzenia powłoki lakierowej, ponieważ w środku podnoszącej się powłoki lakierowej widoczny jest punkt jej uszkodzenia (fot. 5).
Nie będę omawiał tu technologii usuwania wtrąceń. Jest ona lub powinna być znana w każdym warsztacie lakierniczym. A jeżeli jeszcze nie jest znana, to odsyłam do odpowiednich przedstawicieli firm lakierniczych w celu przeszkolenia w tym zakresie.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony