Kabina lakiernicza, a dokładniej – kabina lakierniczo-suszarnicza – jest podstawowym urządzeniem technologii napraw lakierniczych, umożliwiającym prowadzenie prac lakierniczych w warunkach bezpiecznych i komfortowych, minimalizując ich negatywny wpływ na najbliższe otoczenie i środowisko.
Kabina lakiernicza łączy w sobie cechy i wymogi stawiane przez dostawców nowoczesnych materiałów lakierniczych, takie jak zdolności wentylacyjne i możliwości termiczne, z cechami dotyczącymi wygody lakiernika, automatyzacji procesów sterowania, wreszcie cechami związanymi z ekonomiką eksploatacji.
Ponadto zapewnia ona prowadzenie zorganizowanej emisji gazów i pyłów procesowych do otoczenia w sposób optymalny pod kątem lokalizacji instalacji oraz w możliwy do kontrolowania i ograniczania, co przyczynia się do poprawy stanu środowiska.
Postęp technologiczny a kabiny lakiernicze
We współczesnej ofercie poważnych dostawców kabin lakierniczych dostępne są wszystkie techniczne i ekonomiczne opcje wyposażenia, wzbogacające cechy urządzenia o dodatkowe możliwości bądź wpływające na ekonomikę eksploatacji. Zaliczyć można do nich np. mikroprocesorowe układy kontrolno-sterujące, wysokiej jakości systemy ogrzewania i regulacji temperatury, odzysk ciepła technologicznego, precyzyjne sterowanie wymianą powietrza itp. W tym świetle jednym z najważniejszych aspektów jest właściwe skomponowanie parametrów i wyposażenia kabiny lakierniczej, tak aby spełniała oczekiwania technologiczne i zapewniała długoletnią eksploatację.
Można postawić tezę, że cena zakupu urządzenia jest kwestią drugorzędną – najważniejsze są ogólny poziom techniczny produktu, stabilność rynkowa dostawcy, a przede wszystkim bezproblemowy i dobrze zorganizowany serwis techniczny.
Serwis samodzielny czy na zasadach outsourcingu?
Uwzględniając poziom techniczny kabin lakierniczych oferowanych dla stacji ASO, można stwierdzić, iż samodzielne serwisowanie jest możliwe, ale jedynie pod warunkiem przeszkolenia personelu i zapewnienia właściwych uprawnień, co w realiach działalności firmy jest trudne. Lepiej zdać się na doświadczenie fachowców, gdyż dla nich już minimalna niesprawność może być sygnałem nadchodzącej awarii, której można w porę zapobiec poprzez rutynowe działania serwisowe.
Działania takie można ubrać w ramy umowy serwisowania, która zapewni komfort nieprzerwanej pracy urządzenia i eliminację zagrożenia nieprzewidzianym zatrzymaniem. W tym kierunku powinien podążać tok myślenia personelu zarządzającego serwisem.
Co psuje rynek?
Analizując aspekt podaży i popytu urządzeń lakierniczych pod kątem cenowym, widać wyraźnie zmianę nastawienia kupujących – kształtowanie się trendu odchodzenia od marek i kompletacji opartych jedynie na cenie na korzyść rozwiązań skrojonych „na miarę”, dających właściwy poziom technologiczny na dziś i następne kilka lat.
Kabina nowa czy z drugiej ręki?
Zakup kabiny używanej jest kwestią bardzo wątpliwą. Ponieważ są to urządzenia pracujące po kilkanaście lat, bardzo trudno znaleźć takie, które nie są wyeksploatowane, nie mają oznak korozji i o dobrych parametrach. Biorąc pod uwagę przegląd informacji o kabinach Saima eksploatowanych w naszym kraju, można stwierdzić, że zdarza się trafić na stale użytkowaną kabinę z roczników 1990-1995, czyli prawie 30-letnią. Świadczy to o naprawdę dużej żywotności oraz niezawodności zastosowanych materiałów i rozwiązań technicznych.
Wielką wadą zakupu urządzenia z drugiej ręki jest też to, że jesteśmy zmuszeni do zaaprobowania wymiarów i parametrów kabiny, które mogą mocno odbiegać od współczesnych wymagań, oraz niedostępności części zamiennych, dokumentacji, certyfikatów i atestów.
Ekonomika wykonania takiej instalacji w porównaniu z zakupem nowej kabiny, gdzie ustalamy wynegocjowaną cenę całkowitą, może wiązać się z szeregiem nieprzewidzianych i nieskalkulowanych kosztów, takich jak koszt nowych elementów wentylacyjnych, nowego przyłącza paliwowego, wsadu nowych filtrów lakierniczych, elementów oświetlenia, wymiany łożysk, czyszczenia osadu pyłu lakierniczego z elementów wewnętrznych itd.
Z tych powodów bezpiecznie jest zacząć od uczciwej wyceny i właściwie przeanalizować wszystkie składowe kosztów.
Stawka rbg i energochłonność pracy kabiny
Choć niezawodne, kabiny lakiernicze nie będą działać w nieskończoność. Czynnikami wyznaczającymi ich krańcowe wyeksploatowanie i konieczność wymiany urządzenia na nowe jest np. wystąpienie ognisk korozyjnych w elementach węzłów konstrukcyjnych czy kumulacja kilku kosztogennych uszkodzeń, takich jak przegrzanie i perforacja wymiennika ciepła, uszkodzenie układu wentylacyjnego, deformacja drzwi i skrzydeł bram komunikacyjnych. Warto wówczas skalkulować odsprzedaż urządzenia na rynek wtórny lub poddać je utylizacji.
Kiedy warto rozważyć modernizację posiadanej? Ciekawym ulepszeniem może być zmiana rodzaju zasilania paliwowego: z oleju opałowego na gaz ziemny ze spalaniem bezpośrednim. Demontuje się wówczas elementy wymiennika ciepła, stary palnik, komin spalinowy, a w ich miejsce instaluje palnik gazowy bezwymiennikowy o minimum 20% lepszym bilansie cieplnym i lepszych parametrach technologicznych.
Proste, ale dające wymierne efekty jest przeprowadzenie wymiany elementów jarzeniowych w systemach oświetlenia kabiny na LED-y. Taki ruch skutkuje nieporównanie wyższą żywotnością, stałą barwą i natężeniem oświetlenia przy jednoczesnym 2,5-krotnym zmniejszeniu zapotrzebowania na energię elektryczną.
Jaka kabina lakiernicza najlepsza?
Najwyższy standard wyposażenia kabiny lakierniczej obejmuje następujący pakiet parametrów: efektywną prędkość wymiany powietrza na poziomie 0,30-0,35 m/s w pustej kabinie, pakiet sterująco-regulacyjny obejmujący falownikowy układ z mikroprocesorem, ergonomiczny wyświetlacz dotykowy do sterowania kabiną, układ sprzęgający regulację wydajności z aktywnym działaniem pistoletu natryskowego, oświetlenie LED o natężeniu powyżej 1500 lx oraz zaawansowany układ termiczny wsparty elementami techniki odnawialnej.
Przy wyborze kabiny lakierniczej znaczenie ma również profil działalności serwisu: jeden specjalizuje się w renowacji aut osobowych, drugi celuje w auta komercyjne, a jeszcze inny bierze na warsztat autobusy. Gabaryty lakierowanego detalu to jedno z najważniejszych kryteriów przy zakupie kabiny. Istotne są również sposób wprowadzania do wnętrza oraz rodzaj i wielkość produkcji. Po ich ustaleniu dobiera się typ podłoża, rodzaj i wielkość central wentylacyjnych, źródło ciepła wraz z odpowiednim przyłączem. Projektuje się przebieg oraz wielkość kanałów wentylacyjnych i ich zewnętrzne zakończenia. Na koniec kilka kosmetycznych gadżetów i kompletacja gotowa.
Wybierając kabinę najlepszą dla danego klienta, potrzebna jest na ogół wizja lokalna w celu dokładnego przeanalizowania wszystkich istotnych czynników mających wpływ na instalację i otoczenie, w którym ma funkcjonować. Jednak sam zakup i realizacja instalacji w porównaniu z procesem dokumentacyjnym jest działaniem niemal błyskawicznym. Przeprowadzenie inwestycji przez pozytywne zaopiniowanie karty informacyjnej przedsięwzięcia lub operatu oddziaływania na środowisko w celu uzyskania pozytywnej decyzji środowiskowej w obecnych warunkach jest działaniem kilkunastomiesięcznym, na co jeszcze na ogół nakładają się pozwolenia na budowę, opinie przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe, opracowanie dokumentu zabezpieczenia przed wybuchem itd.
Kultura techniczna
Pojęcie coraz bardziej obce większości społeczeństwa, które wskaże raczej, że chodzi o muzykę techno niż poziom obchodzenia się z urządzeniami. Niestety każda, nawet najlepsza kabina w wyniku braku nadzoru, serwisu, wymiany filtrów, niezachowania czy nieutrzymania w czystości zostanie doprowadzona do stanu usterkowości, awaryjności i będzie stanowić zagrożenie dla pracujących w niej i w jej pobliżu osób.
Takie sytuacje, wynikające przede wszystkim z braku wyobraźni i niekompetencji kadry zarządzającej, doprowadzają do zagrożeń pożarem, wybuchem lub poważnym uszkodzeniem urządzenia oraz infrastruktury, w której się znajduje. Nie lekceważmy tych spraw!
Autorami tekstu są eksperci SAIMA SERVICE POLAND.
Komentarze (1)