ReklamaBilbord - textar 01.10-31.10 Kamila

Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

2 miesiące temu  14.08.2019, ~ Administrator   

Wybrane wady powłok lakierowych
Strona 1 z 2

- Przyczyn wad powłok lakierniczych może być bardzo dużo. Może to być też kombinacja różnych zdarzeń – mówi Tomasz Palkowski, technical manager z firmy BASF. Dopasowanie produktów, zachowanie technologii, umiejętności wykonawcy – każdy z tych elementów ma znaczenia dla prawidłowego bądź nieprawidłowego wykonania naprawy.

Tomasz Palkowski jako główne przyczyny wad w powłokach lakierowych wskazuje rutynę i pośpiech w pracy lakiernika. - Wynika to z ciśnienia, by praca była zrobiona jak najszybciej, a często też jak najtaniej – podkreśla. Tomasz Palkowski był jednym z prelegentów tegorocznej Konferencji Techniczno-Naukowej dla Rzeczoznawców, zorganizowanej przez Auto-Test. Omówił najważniejsze wady powłok lakierowych. Część z nich przybliżamy w artykule.

Pękanie lakieru

Czasem jedyną możliwą metodą naprawy wady powłoki lakierowej jest jej ... usunięcie aż do podłoża i jej ponowne odbudowane. Tak jest w przypadku pęknieć na powłoce. Warto przypomnieć więc przyczyny tego typu wad. Przyczyną pęknięć na powłoce może być niedosuszenie bądź słabe utwardzenie powłoki (zbyt mało utwardzacza lub jego brak). Mogą to być też błędy w budowaniu powłoki, takie jak pokrycie podkładu reaktywnego szpachlą poliestrową. Inna sytuacja to taka, gdzie lakier syntetyczny bądź nitrocelulozowy został w zbyt krótkim czasie poddany poprawkom. Pęknięcia mogą pojawić się też, kiedy w systemie mokro na mokro nie zachowano czasów odparowania. Kolejne przyczyny to zbyt duża grubość całkowita powłoki oraz zła technika naprawy akrylowych powłok termoplastycznych (np. zastosowanie szpachli poiestrowej, podkładu reaktywnego lub lakierów synetycznych bezpośrednio na powłoce TPA). Powoduje to kurczenie się i pękanie połowki termpolastycznej.

- Takiej wady nie da się wypolerować. Nawet usuwanie powłoki z pęknięciami przeważnie jest bardzo trudne. Papier szlifierski zapycha się moemntalnie, jego zużycie będzie 400% większe niż przy standardowej pracy. Zmyć tego też nie można, bo ta wierzchnia wartstwa jest przyschnięta, poza tym to nie jest dobre rozwiązanie, bo degraduje wszystko to, co jest pod spodem. Krótko powiem: tragedia – mówił Tomasz Polkowski.

Skórka pomarańczy, wtrącenia, zacieki

Niewłaściwia struktura powłoki podobna do skórki pomarańczy? - Często przyczyną jest złe prowadzenie pistoleteu, zbyt dalekie od elementu – mówi ekspert BASF. Taką wadą skutkować może też za niskie ciśnienie powodujące złe rozpylenie materiału. - To częsty problem początkujących lakierników – zaznacza. Zbyt duża lepkość materiału, za szybki utwardzacz lub rozcieńczalnik, za mała dysza pistoletu, niestaraie nałożona pierwsza warstwa lakieru – to kolejne możlie przyczny. A naprawa? W tym przypadku stosunkowo prosta. - Lekką skórkę można zeszlifować papierem o gradacji P2000 i wypolerować pastą polerską – mówi T. Palkowski.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 5

  • 4
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony