Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

miesiąc temu  20.08.2020, ~ Administrator   

Wyzwania w renowacji aut? Dobór produktu do materiału

Gruntowna renowacja nie ogranicza się do lakierowania nadwozia

Strona 1 z 2

Współczesny rynek napraw samochodów jest zdominowany przez usługi powypadkowe. W ostatnich latach ciągle wzrasta również liczba samochodów, które najlepsze lata mają za sobą i potrzebna jest im rekonstrukcja. 

Pasjonatów samochodów z duszą jest coraz więcej. Głównym zarzutem z ich strony kierowanym pod adresem nowoczesnej motoryzacji jest brak indywidualności samochodów z racji wszechobecnej elektroniki i systemów, które regulują każdy element jazdy. Jeśli spojrzymy na samochody sprzed kilku dziesięcioleci, dostrzeżemy całkiem inny styl, który stanowi wizytówkę dawnych czasów. 
Wyzwaniem w renowacji jest odpowiedni dobór produktów w zależności od rodzaju materiału, z jakiego zbudowany jest pojazd. Karoserie to kombinacja różnych materiałów: od aluminium, stali, aż po tworzywa sztuczne. Dlatego ważne jest dobranie materiałów i technologii do naprawy, aby w skuteczny sposób odbudować cechy ochronne karoserii.
Obecnie wiele czasu poświęcamy nowym wyjątkowym kolorom, ale pamiętamy, że samochód sprzed kilku lat też ma swoje charakterystyczne barwy, możemy je odtworzyć, stosując nowocześniejsze technologie, które są bardziej ekologiczne. 

Warstwa warstwie nierówna
Na wstępie należy podkreślić, że lakierowanie fabryczne – w szczególności warstwa antykorozyjna – jest aplikowane w zupełnie inny sposób niż w trakcie naprawy lakierniczej. W fabryce samochodów grunty antykorozyjne nakłada się poprzez kąpiele całych karoserii, a następnie ich wygrzewanie w wysokich temperaturach. Takich warunków nie jesteśmy w stanie odtworzyć w warsztacie. Mimo to producenci lakierów renowacyjnych poradzili sobie z tym wyzwaniem i oferują kompletne technologie napraw, które czasami przewyższają pod względem trwałości oryginalne fabryczne zabezpieczenia powłok.
Jak wspominałem, lakier samochodowy składa się z kilku warstw, każdej z nich przypisane jest konkretne zadanie. W zależności od przypisanej roli dzielimy je na:

  • warstwę antykorozyjną,
  • warstwę podkładu izolacyjnego,
  • warstwę nawierzchniową dekoracyjną.

Z lakierem naszego zabytkowego samochodu sytuacja jest analogiczna jak w przypadku góry lodowej. Mianowicie widzimy tylko „wierzchołek”, czyli ⅓ powłoki lakierniczej. Pozostała część jest ukryta przed naszym wzrokiem, ale to właśnie ona decyduje o tym, jak długo możemy się cieszyć idealnym wyglądem powłoki.
Warstwa antykorozyjna jest warstwą podstawową stosowaną na blachę, która ma zapobiec utlenieniu, czyli rdzewieniu. U zarania motoryzacji samochody nie posiadały dodatkowej warstwy ochronnej oprócz lakieru, dlatego rdza była częstym gościem po kilku latach ich użytkowania. Wiem, że wielu może wskazać samochody, które po roku od wyjazdu z salonu mają rdzę, ale to spowodowane jest indywidualnym podejściem producenta do tej warstwy. Rewolucja w tym zakresie zaczęła się w latach 80. XX wieku, kiedy Audi zafundowało swoim modelom dodatkową warstwę, zwaną ocynkiem.
Warstwa podkładu izolacyjnego umożliwia połączenie między powierzchnią metalu a lakierem, który będzie natryskiwany na wierzchu. Jeżeli chcesz, aby twój lakier był odporny i dobrze przylegał do powierzchni, warstwę podkładu nakładaj przed lakierowaniem. 
Podczas renowacji powłoki najskuteczniejszą ochronę antykorozyjną uzyskuje się zazwyczaj poprzez zastosowanie odpowiedniego podkładu. Za każdym razem, gdy robisz nadwozie w samochodzie, jest szansa, że odsłonisz powierzchnię stalową. Szlifowanie naprawionego obszaru do nieosłoniętego metalu zapewnia niezawodną naprawę, która będzie wytrzymała znacznie dłużej, niż gdy pacniemy szpachlą tu i tam. Powłoka z dobrego podkładu sprawi, że lakier będzie jeszcze wytrzymalszy i mniej podatny na starzenie. Ponadto należy zaznaczyć, iż każdy podkład marki Profix dodatkowo dba o właściwości antykorozyjne, co wzmacnia ostateczny efekt.
Bardzo często lakiernicy, chcąc skrócić czas naprawy, stosują tylko podkład wypełniający bez odpowiedniego zagruntowania podłoża. Korzystają przy tym z produktów, nie sprawdzając, czy dany podkład ma przyczepność do określonego podłoża (np. aluminium, ocynk). Prowadzi to do rozwarstwiania się powłoki i skraca żywotność wykonanej naprawy. Powinni oni skorzystać z dostępnych w technologii renowacyjnej dwóch grup gruntów: epoksydowego lub reaktywnego. Tutaj mała uwaga – na grunt reaktywny nie można nakładać szpachlówki poliestrowej ze względu na reakcję chemiczną.
Wiek XIX i XX to powszechne zastosowania ołowiu do produkcji farb z przeznaczeniem jako warstwa ochronna i dekoracyjna w rozwijającym się prężnie przemyśle z nową gałęzią: motoryzacją. Związki ołowiu wykorzystywane są do produkcji pigmentów, z których powstają lakiery samochodowe. Okazuje się bowiem, że pigmenty (w szczególności żółte) wytworzone z ołowiu cechują się dużą siłą krycia i co ważne są tanie w produkcji.
Wiele osób wciąż zachwala lakiery wycofane ze względu na zawartość metali ciężkich. Obecnie możemy stworzyć równie trwałą powłokę, stosując nowoczesne technologie. Przeglądając czasopisma branżowe, mamy możliwość zapoznać się ze sposobami prawidłowego lakierowania karoserii. Jeżeli jednak spojrzymy na to, co nas szczególnie interesuje, to na temat etapów rekonstrukcji samochodów, zwłaszcza tych już wiekowych, mamy niewiele informacji.

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Materiał, z jakiego jest zbudowana karoseria, wpływa na technologię lakierowania
Jakub Tomaszewski, konsultant ds. produktów i systemów kolorystycznych Profix
Dobór oryginalnego koloru po kilkudziesięciu latach eksploatacji bywa problematyczny

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony