Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

2 miesiące temu  20.08.2020, ~ Administrator   

Wyzwania w renowacji aut? Dobór produktu do materiału

Gruntowna renowacja nie ogranicza się do lakierowania nadwozia

Strona 2 z 2

Pigmenty organiczne i nieorganiczne, pigmentowe
Obecnie do najczęściej stosowanych w branży automotive pigmentów nieorganicznych należą pigmenty białe, takie jak biel tytanowa, pigmenty czarne – sadze oraz pigmenty żelazowe (których skład oparty jest na tlenkach żelaza). Zdecydowanie najważniejszą i najliczniejszą grupę stanowią organiczne pigmenty syntetyczne, np. nierozpuszczalne barwniki azowe.
Kolejną bardzo istotną i mającą duże zastosowanie w lakierach samochodowych grupę pigmentów stanowią pigmenty efektowe, do których należą pigmenty perłowe i metaliczne. W skład pierwszych wchodzi mika, czyli minerał. W zależności od substancji, którą powlekamy płytki miki (dwutlenek tytanu, tlenek żelaza czy tlenek chromu), można uzyskać różne barwy metaliczne – od srebrnej, poprzez czerwoną, do zielonej. Natomiast pigmenty aluminiowe można podzielić ze względu na ich budowę na takie o płatkowej budowie ziarna („cornflakes”) i o bardziej regularnej budowie ziaren („silver dollar”). 

Unikatowe kolory
Na przestrzeni lat wiele marek samochodów próbowało i wciąż próbuje utrzymać swój unikatowy styl. Z kolorem lakieru jest oczywiście tak samo. Czy myśląc o samochodach marki Mercedes, widzimy oczyma wyobraźni kolor zielony, czy też czerwonym, a może srebrny? Nie da się ukryć, że luksusowa marka samochodów najlepiej czuje się w kolorze srebrnym, kod OEM 744 może być wielu osobom znany. Jest to najpopularniejszy kolor Mercedesa, o mało co nie stałby się on w pewien sposób kultowy, gdyby nie fakt, że w 1934 roku Mercedes W25 miał stanąć do wyścigu, ale zanim do tego doszło, stanął na wadze. I okazało się, że ważył 751 kg, o kilogram więcej niż dopuszczały przepisy. Ważni i zdolni do podjęcia decyzji ludzie z Mercedesa uznali więc, że zdrapią z auta biały lakier, tym samym odchudzając go. Jak pomyśleli, tak zrobili, odsłaniając aluminiowe nadwozie pojazdu, który następnego dnia miał odpowiednią masę i stanął do wyścigu. Gdy widzimy taki samochód, niewątpliwie kojarzy nam się z luksusem i sportowym charakterem.
Mówiąc o sportowym charakterze, nie możemy zapomnieć o innych kolorze, który jest niemal tożsamy z marką samochodu. Mowa tu o czerwonym i oczywiście marce Ferrari. Geneza używania tego koloru jest w pewien sposób połączona ze wspomnianym już wcześniej mercedesem. Tak jak w trakcie wyścigów dla odróżnienia mercedesy miały być białe (w późniejszym czasie srebrne), tak czerwień została Włochom narzucona w trakcie organizowania pierwszych międzynarodowych wyścigów. Firma spod znaku czarnego konia (czarny koń to osobna historia) została wierna tej barwie. Dziś każdy kojarzy czerwone sportowe auto z Ferrari.
 

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Materiał, z jakiego jest zbudowana karoseria, wpływa na technologię lakierowania
Jakub Tomaszewski, konsultant ds. produktów i systemów kolorystycznych Profix
Dobór oryginalnego koloru po kilkudziesięciu latach eksploatacji bywa problematyczny

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony