Od lewej Marcin Chmielewski, kierownik działu technicznego i szkoleń, oraz Hubert Skolimowski, trener odpowiedzialny za szkolenia marki PPG
W centrum szkoleniowym PPG w Warszawie szkolenia dla lakierników, techników i menadżerów serwisów odbywają się codziennie. Prowadzą je trenerzy z wieloletnim doświadczeniem. – Lata dobrej współpracy sprawiły, że jesteśmy traktowani przez naszych klientów jako partner techniczny – mówi o systemie szkoleń Marcin Chmielewski, kierownik działu technicznego i szkoleń, związany z PPG od ponad 20 lat. Podkreśla, że pracodawcy bardzo dbają o to, by ich pracownicy byli odpowiednio wykształceni i przygotowani do pracy w lakierniach.
Trenerzy w nowoczesnym centrum szkoleniowym
Równolegle odbywają się szkolenia dla kilku grup. W centrum są dwie strefy przygotowawcze, a także dwie kabiny lakiernicze. Szkolenia dotyczą dwóch linii produktowych – PPG oraz Autocolor. Są też szkolenia online, które stanowią dobrą bazę do szkoleń praktycznych. – W ten sposób poznajemy poziom lakierników, ich wiedzę i doświadczenie. Po wstępnym rozeznaniu zapraszamy na szkolenia stacjonarne. Dodatkowo możemy zdalnie przeprowadzać szkolenia w takim zakresie jak praca naszych urządzeń, budowanie warstw, kwestie związane z pracą podkładów czy utwardzaczy – dodaje Hubert Skolimowski, trener odpowiedzialny za szkolenia marki PPG, związany z firmą od 21 lat.
Wszyscy szkoleniowcy z centrum mają co najmniej kilkunastoletnie doświadczenie w branży. Co więcej, w ramach działu sprzedaży firma posiada wydzieloną grupę konsultantów technicznych, którzy na co dzień wspierają klientów w rozwiązywaniu problemów i wątpliwości. Jest to nie tylko wsparcie produktowe, ale też techniczne.
Szkolenia skierowane są wyłącznie do klientów dystrybutorów PPG Refinish oraz partnerów handlowych. Do warszawskiego centrum przyjeżdżają kursanci z wielu europejskich krajów, których pracę nadzoruje polski oddział PPG, m.in. z Czech, Węgier, Rumunii, Słowacji, Litwy, Łotwy, Ukrainy i Mołdawii. To sprzyja wymianie doświadczeń i wiedzy. A ta, jak się dowiadujemy, wśród polskich lakierników jest na bardzo wysokim poziomie.
– Nasi klienci mają bardzo wysokie oczekiwania co do poziomu szkoleń i ich jakości. Spełniamy je, co przekłada się na obopólne zadowolenie ze współpracy. Nasz system szkoleń funkcjonuje na takich samych standardach jak w krajach Europy Zachodniej, między innymi w Niemczech – zaznacza Marcin Chmielewski.
System szkoleń oparty współpracy z producentami aut
PPG posiada oficjalne aprobaty producentów samochodów takich marek, jak Mercedes, Volkswagen, Toyota i Ford. Pozwala to stworzyć ofertę kompleksowego szkolenia, skierowanego do pracowników autoryzowanych serwisów. Moduły szkoleniowe są opracowywane wspólnie z producentami samochodów.
– W ramach szkolenia omawiamy pełen system naprawy. Przechodzimy przez całą linię produktową, począwszy od przygotowania powierzchni, kończąc na wydaniu gotowego elementu do montażu. Lakiernik otrzymuje przekrój wiedzy teoretycznej i praktycznej z procesu lakierniczego zgodnie z wymaganiami producenta – podkreśla Hubert Skolimowski.
Od znajomości technologii do rozwiązywania bieżących problemów
Dużym zainteresowaniem cieszą się szkolenia z oferty PPG Rapid Cycle Time, dotyczące skrócenia czasu naprawy, a w konsekwencji obniżenia kosztów. – Mamy świadomość wysokich kosztów energii czy paliw i mamy na to rozwiązania. Szkolenia, które są odpowiedzią na problem, cieszą się dużym zainteresowaniem. Zauważamy wzrost sprzedaży technologii RCT wśród naszych dystrybutorów, co stanowi potwierdzenie, że szkolenia przynoszą efekty – zauważa Marcin Chmielewski. W jaki sposób szukać tego typu oszczędności w serwisie? Nasi rozmówcy wspominają m.in. o specjalnych produktach, ale też o narzędziach analitycznych, takich jak kalkulatory, które pokazują, kiedy można zrezygnować z ogrzewania po lakierowaniu, a kiedy można ten czas znacząco ograniczyć, nawet do kilku minut, zachowując najwyższą jakość naprawy.
O co pytają kursanci
Uczestnicy szkoleń często zadają pytania dotyczące kolorów trójwarstwowych, np. perłowych, oraz powłok matowych. Powłoki matowe są dość wymagające w odbudowie. Nasi rozmówcy podkreślają, że lakier na samochodzie „pracuje”, przez co powłoka zmienia się wraz z upływem czasu, w matach nabiera połysku, więc samochód nie ma już oryginalnego koloru. Proces jego doboru może być zatem zadaniem nie tylko trudnym, ale też bardzo czasochłonnym. – Naszą rolą jest tak wyszkolić lakiernika, aby potrafił wykonać naprawę szybko, ale też w najwyższej jakości. W PPG nie ścigamy się już w czasach napraw. Jesteśmy na kolejnym etapie, oferujemy zarówno szybkie tempo pracy, jak i wysoką jakość wykonania zlecenia – przybliża ideę szkoleń Marcin Chmielewski.
Pierwsi na rynku
PPG kilka miesięcy temu, jako pierwsza firma na rynku, wprowadziła do oferty nowy rodzaj spektrofotometru – PPG DIGIMATCH™, który razem z zaawansowanym oprogramowaniem do wizualizacji 3D PPG VISUALIZID™ tworzy platformę PPG LINQ™. To zintegrowany system cyfrowego dopasowywania kolorów. Dzięki niemu pracuje się szybciej i oszczędza produkty lakiernicze, ze względu na znaczne ograniczenie natrysków próbnych.
Spektrofotometr wyposażony jest w soczewkę cyfrową, która oferuje sześć kątów obrazowania i sześć kątów odbicia, co pozwala dokładnie rejestrować informacje o odcieniu i fakturze lakieru. Rejestrowany obraz jest odtwarzany na ekranie i pokazuje lakiernikowi dokładne odwzorowanie docelowego koloru. Można zobaczyć porównanie odczytu próbki koloru ze spektrofotometru z wirtualną kartą natrysku z bazy danych kolorów PPG. Na W bazie jest obecnie ponad 70 000 wariantów kolorystycznych i codziennie jest powiększana, a to za sprawą kolejnych napraw realizowanych tą technologią.
Komentarze (0)