Ostatni etap, który wieńczy prace lakiernicze to polerowanie. To, ile czasu lakiernik musi poświęcić na tę czynność, zależy między innymi od jakości powierzchni oraz ilości zanieczyszczeń, jakie na niej pozostały.
O tym jak wygląda powierzchnia po lakierowaniu w największym stopniu decyduje staranność i skrupulatność, z jaką cały proces został przygotowany. Ważne jest również miejsce, w którym tę czynność przeprowadzamy.
Nie mniej jednak możemy dysponować najwyższej klasy kabiną lakierniczą, a powierzchnie elementów mogą być po lakierowaniu zanieczyszczone. Z podobnymi problemami spotykamy się również w trakcie lakierowania (produkcyjnego) – niezbędna jest wtedy ingerencja lakiernika.
W omawianym przypadku zjawisko to występuje sporadycznie dzięki przestrzeganiu norm określonych przez producenta. Przy lakierowaniu renowacyjnym, aby ustrzec się podobnych problemów w przyszłości, musimy pamiętać o kilku podstawowych zasadach.
Po pierwsze, ważne jest miejsce lakierowania. Jeżeli jest to kabina, to należy przestrzegać terminów wymiany filtrów powietrza zgodnie z zaleceniami producenta oraz z ich stanem faktycznym. Ściany powinny być pokryte preparatem pyłochłonnym, a podłoga, jeżeli nie posiada na całej powierzchni krat, musi być czysta. Możemy też połączyć karoserię samochodu uziemieniem z kratami. W pomieszczeniach przystosowanych do lakierowania nie powinna w żadnym miejscu zalegać woda. Utwardzacze absorbują wodę, a dla baz wodorozcieńczalnych duża wilgotność wydłuża czas odparowania.
Po drugie – obiekt lakierowania. Lakierowane elementy powinny być dokładnie oczyszczone i umyte również zmywaczem do silikonów. To bardzo ważne, ponieważ nie wszystkie środki usuwają pozostałości silikonów, np. benzyna ekstrakcyjna może nie zmyć wszelkich zanieczyszczeń, a tylko je rozprowadzić po powierzchni. Używamy również ściereczek antystatycznych.
Po trzecie – sprzęt. Sprężarka i instalacja muszą nam dostarczać przefiltrowane powietrze w odpowiedniej ilości i jakości. W trakcie czyszczenia pistoletów lakierniczych staramy się nie zalewać rozcieńczalnikiem kanałów powietrznych w tymże pistolecie. Do przedmuchiwania lakierowanych elementów używamy specjalnie do tego celu zaprojektowanych pistoletów. Lakiernik musi też zadbać o odpowiedni kombinezon podczas lakierowania. Nie możemy tuż po pracach szlifierskich bez wcześniejszego oczyszczenia odzieży wchodzić do miejsca lakierowania.
Pamiętajmy, przestrzeganie określonych procedur w trakcie przygotowania do malowania może nas w przyszłości uchronić przed wieloma niemiłymi niespodziankami.
Komentarze (0)