Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

miesiąc temu  26.05.2020, ~ Administrator   

Zaniżone stawki za roboczogodzinę
Strona 1 z 2

Bardzo często spotykam się z problemem korekty stawki roboczogodziny, jaką stosują głównie towarzystwa ubezpieczeniowe. W odpowiedzi na liczne pytania kwestię tę omówmy w pierwszej kolejności.

Niejednokrotnie serwisy czy niezależni likwidatorzy konsultują, co w takiej sytuacji zrobić. Niestety, jeśli ktoś liczy na cudowny środek, który z dnia na dzień poprawi rentowność serwisu, w tym przypadku go nie znajdzie. Prawdą jest, że większość serwisów autoryzowanych i niezależnych przespało fakt, że rzeczywistość wokół zmienia się zarówno w kwestii niezbędnych środków potrzebnych, aby sprostać wymogom technologicznym, jak i problemom wysokości płac czy deficytu kadr. W konsekwencji – jak nietrudno się domyślić – opłacalność działalności powypadkowej mocno spadła. Pomijając sam wzrost chociażby inflacji, serwis profesjonalny obarczony jest szeregiem kosztów dodatkowych stanowiących nie tylko o jego kulturze obsługi, lecz również jakości pracy. Samochody zastępcze, często nie starsze niż 3 lata, o określonym przebiegu, a coraz częściej również na wysokim poziomie wyposażenia, serwis door-to-door, bardzo krótki czas reakcji na napływające zlecenia, mnogość platform i niezwykle uciążliwe prowizje/rabaty to bardzo istotne czynniki wzrostu kosztów. Co więcej, tego typu elementy obsługi to codzienność, która jest po prostu dostosowana do oczekiwań klientów. Co więc możemy zrobić w sytuacji rażąco niskiej stawki za roboczogodzinę, często na poziomie sprzed 5 czy 10 lat? Oto jedno z niełatwych, lecz relatywnie skutecznych rozwiązań, które wdrożył niejeden serwis.

1. Oblicz stawkę w profesjonalny sposób, czyli zleć to osobom, które wiedzą, jak to zrobić – wynik ich pracy będzie przedstawiał realny koszt robocizny w danym serwisie. Istotne, aby wraz z ewentualnym certyfikatem otrzymać dokumentację ze szczegółami wyliczeń, przydadzą się w przypadku ewentualnych sporów.
2. Przeanalizuj dotychczasowe umowy sieci naprawczych i umowy z flotami. Może się okazać, że nie dostając nic (brak kierowalności), serwis akceptuje głodową stawkę, darmowy samochód zastępczy i brak możliwości fakturowania, na przykład za parkowanie, przygotowanie do oględzin w szkodach całkowitych czy obsługę procesu szkody zgodnie z rekomendacją OMRT. Niestety niektóre umowy należy rozwiązać i nie łudzić się, że atrakcyjne zlecenia same się pojawią, jeśli dotąd się nie pojawiły.
3. Udaj się z ewentualnym i prostym formularzem, na którym lokalne serwisy (np. inne autoryzowane lub o podobnym poziomie technologicznym) podbiją się pieczątką i wskażą stosowaną standardowo stawkę. Ważne, aby była to stawka typowa, jaką serwis żąda na kosztorysach. Pamiętamy, że stawka żądana jest często wyższa od fakturowanej, np. z powodu korekt wynikających z uginania się pod presją ubezpieczalni. Dobrze jest umieść na własnej stronie internetowej informację, za jaką stawkę zwykle naprawia się samochód. Uwiarygodnia to serwis w oczach sądu i wpływa na decyzję klienta o wyborze danego serwisu.
4. Przedstaw listem poleconym swoje warunki, np. ubezpieczalni, zaznaczając, że owa propozycja jest próbą mediacji, gdyż istnieje poważne ryzyko sporów sądowych. Zaproponowane warunki mogą nosić cechy założeń kompromisowych. Trzeba wziąć pod uwagę, że jeśli zależy nam na kompromisie w temacie tego, co chcemy osiągnąć, i tego, co ubezpieczenia może oficjalnie uznać, to musimy przygotować się na wykonanie kilkunastu telefonów czy maili. Inaczej nasza propozycja może nie dotrzeć do właściwych osób. Należy pamiętać, żeby zachować dokumentację z negocjacji stawki.
5. Fakturuj wyższe stawki zgodnie z ustaleniami lub wg obliczeń i przygotuj się na wizytę u mecenasa. Jeśli nie nastąpiła ugoda w zakresie stawki, warto przed fakturowaniem sprawdzić, jak wygląda stawka obliczona w stosunku do stawek serwisów o porównywalnym poziomie technologicznym. Jeśli jest znacznie wyższa, nie oznacza to, że nie może być użyta. W takich przypadkach warto się skonsultować.

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

mgr inż. Łukasz Szarama biegły sądu, prokuratury, IAS ekspert PIM i OMRT

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 6

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony