Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  12.08.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

We wszelkich rankingach najpopularniejszych kolorów samochodów od wielu lat w pierwszej trójce znajduje się czarny. Pierwsze fordy model T można było – jak mówił Henry Ford – kupić w dowolnym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny. Od tamtych czasów minęło już sporo lat, powiększyła się znacznie paleta dostępnych odcieni i obecnie czarny wybiera się ze względu na jego uniwersalność, a zarazem elegancki i ekskluzywny charakter.

 

Dziś nie bez znaczenia jest również głębia koloru, która dla użytkowników samochodów zaczyna odgrywać szczególną rolę w przyciąganiu uwagi innych kierowców. Dlatego producenci lakierów samochodowych od wielu lat pracują nad tym, aby uzyskać odcień, który odbierany będzie jako ten „najczarniejszy”. Wiemy z lekcji fizyki, że kolor czarny powstaje, gdy powierzchnia nim pokryta absorbuje (pochłania) światło, jakie na nie pada. Ponieważ powierzchnia nie odbija promieni, nasze oko postrzega ją jako czarną. Możemy więc w uproszczeniu powiedzieć, że zależy nam na tym, aby pomalowana powierzchnia w całości pochłonęła światło – wtedy otrzymamy idealną czerń.

Jak radzimy sobie z tym w trakcie produkcji? Niestety, całkowite pochłonięcie światła jest niemożliwe, ale staramy się dążyć do ideału. Od wieków do produkcji pigmentów czarnych używa się sadzy, co w zasadzie się nie zmieniło. Kolejnym bardzo ważnym etapem jest uzyskanie jak najmniejszych rozmiarów cząstek pigmentu, z którego wytwarzamy lakier. Dla przykładu duża część lakierów czarnych dostępnych na rynku posiada cząstki pigmentów wielkości ok. 100 nm, czyli mówimy tu o grubości 600 razy mniejszej niż ludzki włos. Im mniejsza wielkość cząstek, tym uzyskujemy większą powierzchnię zdolną absorbować światło widzialne.

Firmie Multichem udało się uzyskać wielkość cząstek czarnego pigmentu prawie 10-krotnie mniejszą od najbardziej popularnych na rynku lakierów w kolorze czarnym. Takiego rodzaju pigmentu użyto do produkcji bazowego lakieru czarnego JetBlack i dzięki temu jego głębia barwy jest niesamowicie intensywna. Kolor powłoki, jaki uzyskujemy, budzi zachwyt u innych kierowców, gdyż otrzymany kolor ma tak intensywny odcień, że trudno oderwać od niego oko.

Magdalena Kubacka
Kierownik Laboratorium Badawczo-Rozwojowego firmy Multichem

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony