Czy kolor auta ma wpływ na jego wartość na rynku wtórnym? Amerykańska platforma internetowa przeanalizowała w ubiegłym roku ponad 1,3 mln 3-letnich samochodów używanych, aby określić wpływ koloru na wartość odsprzedaży. Okazało się, że kolor pojazdu może wpłynąć na jego wartość nawet o 5 000 USD.
Niemal 70 proc. ofert samochodów z drugiej ręki jest w czterech kolorach: czarnym, szarym, białym i srebrnym. Przy czym, w każdym z tych kolorów na pierwszym miejscu znajdują się hatchbacki. Dane pochodzą z podsumowania ofert sprzedaży aut używanych dostępnych w sieci AAA AUTO w marcu 2024 r. i to właśnie takie kolory najczęściej wybierają kierowcy.
Tymczasem, według danych przedstawionych przez iSeeCars.com, kolory żółty, beżowy i pomarańczowy mogą zapewnić najwyższą wartość aut przy ich odsprzedaży. Ta amerykańska platforma internetowa przeanalizowała w ubiegłym roku ponad 1,3 mln samochodów używanych, aby określić wpływ koloru na wartość odsprzedaży. Okazało się, że kolor pojazdu może wpłynąć na jego wartość nawet o 5 000 USD. Przeciętny samochód traci po 3 latach 22,5 proc. swojej wartości, podczas gdy samochody żółte tracą tylko 13,5 proc., co oznacza oszczędność ponad 3 000 USD w porównaniu do przeciętnego pojazdu. Samochody beżowe, pomarańczowe i zielone tracą niecałe 20 proc. swojej wartości. Najbardziej zaś tracą na wartości samochody złote, brązowe i czarne, które po 3 latach tracą ponad 10 000 USD.
A wracając do polskiego rynku - wśród ofert sprzedaży samochodów używanych, najwięcej jednak jest aut w kolorach stonowanych. Z danych AAA AUTO wynika, że w ofercie firmy zdecydowana większość, bo niemal 70 proc. samochodów, jest w czterech kolorach: czarnym (20,2%), szarym (18,3%), białym (15,1%) i srebrnym (15,1%). W czarnym kolorze sprzedaje się najwięcej hatchbacków, SUVów oraz kombi. Za to najpopularniejszy samochód używany w Polsce – Opel Astra – najczęściej dostępny jest w kolorze srebrnym.
- Wielu kierowców i dealerów uważa, że kolory czarny, szary i srebrny, są bezpieczne pod względem ogólnej akceptacji, ale jak się okazuje na przykładzie amerykańskiego badania, są one zbyt powszechne, żeby utrzymać wyższą wartość samochodu. Dlatego kupujący, którzy szukają bardziej popularnych kolorów, które z jednej strony są akceptowalne, a z drugiej zachowują wartość samochodu, powinni rozważyć zakup auta w kolorach czerwonym, białym lub niebieskim - powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Najczęściej występujące kolory samochodów w ofercie AAA AUTO w Polsce w 2023 r:
- Czarny 20,16%
- Szary 18,33%
- Biały 15,12%
- Srebrny 15,09%
- Niebieski 10,39%
- Czerwony 6,67%
- Brązowy 4,05%
- Beżowy 3,06%
- Zielony 1,80%
- Bordowy 1,77%
- Pomarańczowy 1,42%
- Złoty 1,21%
- Fioletowy 0,47%
- Żółty 0,44%
- Różowy 0,04%
Fot. Grupa AURES Holdings
Komentarze (0)