Autoelektryka

Autoelektryka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Ładowarki akumulatorów

z funkcją rozruchu

Wraz z nadejściem sezonu zimowego pojawia się zainteresowanie sprzętem do ładowania akumulatorów i rozruchu silników samochodowych. W niniejszym artykule przedstawimy ładowarki przeznaczone do samochodów osobowych produkowane przez firmę Trisco i będące w dystrybucji firmy Labimed Electronics.

Z bogatej oferty ładowarek produkowanych przez Trisco wybraliśmy trzy: CH-010D, CHP-015D i dopiero co wprowadzoną na rynek ładowarkę CHP-
-015A24. Wszystkie urządzenia można wykorzystywać nie tylko do ładowania akumulatora, ale też do rozruchu silnika. Wszystkie są zasilane z sieci 230 V. Główne funkcje ładowarek zebrano w załączonej tablicy.

Ładowarka CH-010D
Jest to ładowarka (fot. 1) w wykonaniu tzw. ekonomicznym przeznaczona do automatycznego ładowania akumulatorów o napięciu znamionowym 6 i 12 V. Ładowarka ładuje akumulatory 6-woltowe prądem 10 A, a 12-woltowe prądem 2 A (ładowanie szybkie) lub 10 A (ładowanie wolne), przy czym potrzebny tryb ładowania wybiera się przełącznikiem obrotowym. W trakcie ładowania prąd ładowania stopniowo zmniejsza się i gdy akumulator naładuje się, układ ładujący jest automatycznie odłączany, co sygnalizuje zielona dioda LED. Proces ładowania zostaje przywrócony (też automatycznie), gdy akumulator rozładuje się. Użytkownik ładowarki może sprawdzać wartość prądu ładowania na amperomierzu wskazówkowym. Dzięki funkcji automatycznej kontroli procesu ładowania (automatyczne wyłączenie) zapobiega się przeładowaniu akumulatora. Gdy przewody ładowarki zostaną zamienione miejscami, układ ładowania zostaje automatycznie odłączony i zaświeca się czerwona dioda LED.
Możliwości ładowarki poszerza funkcja cyklicznego ładowania prądem 10 A, przy czym jest ona dostępna wyłącznie dla akumulatorów o napięciu znamionowym 12 V. Próbę rozruchu silnika samochodowego zaleca się wykonywać po 5-10-minutowym ładowaniu akumulatora, wybierając funkcję Engine Start. W trakcie rozruchu ładowarka jest w stanie wytworzyć prąd nieprzekraczający 55 A, przy czym operacja ta nie powinna trwać dłużej niż 5 s. Ponowną próbę rozruchu można wykonać nie wcześniej niż po upływie 3-4 minut. Ładowarka jest umieszczona w wytrzymałej metalowej obudowie (z bokami z tworzywa) o wymiarach 246 x 125 x 149 mm. Przenoszenie ułatwia rączka umieszczona w górnej części obudowy.


Ładowarka CHP-015D
Ładowarka ta (fot. 2) w porównaniu z ładowarką CHP-015D wyróżnia się przede wszystkim większą maksymalną wydajnością prądową pozwalającą uzyskać w trybie ładowania prąd do 15 A. Użytkownik ładowarki ma do dyspozycji oprócz trybu automatycznego, dostępnego wyłącznie dla akumulatorów 12-woltowych, również tryb ręczny, w którym może on w dowolnym momencie zakończyć proces ładowania. Akumulatory 12-woltowe można ładować w trybach ręcznym i automatycznym nie tylko dużym prądem 15 A, ale też prądem niewielkim nieprzekraczającym 2 A. Funkcje ochronne ładowarki - zabezpieczenie przed zamianą miejscami chwytaków przewodów pomiarowych, wyłączenie po naładowaniu akumulatora - są takie same jak ładowarki CH-010D. Ze względu na większą wydajność prądową ładowarki, prąd głębokiego ładowania cyklicznego wynosi 15 A, a maksymalny prąd rozruchowy 100 A. Ładowarka ma obudowę w pełni metalową i bardzo wytrzymałą, o wymiarach 243 x 127 x 157 [mm] z wygodną rączką ułatwiającą przenoszenie.


Ładowarka CHP-015A24
Nowa ładowarka CHP-015A24 (fot. 3) jest rozbudowaną wersją ładowarki CHP-015D o funkcję obsługi akumulatorów samochodowych o napięciu znamionowym 24 V. W przeciwieństwie do ładowarek przedstawionych powyżej, nie obsługuje ona akumulatorów o napięciu 6 V. Użytkownik ładowarki przy ładowaniu akumulatorów 12-woltowych ma do dyspozycji w trybie ręcznym funkcję wolnego ładowania prądem 2 A i szybkiego ładowania prądem 15 A. Przy ładowaniu w trybie ręcznym akumulatorów 24-woltowych jest dostępna wyłącznie funkcja wolnego ładowania prądem 8 A. Przy wyborze trybu ładowania automatycznego są dostępne identyczne zakresy prądowe jak w przypadku ładowania ręcznego. Funkcje rozruchowe oraz ochronne ładowarki są takie same jak ww. ładowarki CHP-015D.


Leszek Halicki

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony